stimuleer nieuw gedrag

Zo stimuleer je nieuw gedrag

Attenter zijn, gezonder eten, eindelijk dat boek schrijven of vaker wandelen. Doelen stellen vraagt vaak om een ander gedrag van jouw kant. Vaak lukt dit wel eventjes, maar hoe kun je nieuw gedrag blijvend stimuleren?Als je een concreet doel hebt of iets wilt bereiken, betekent dat dat je iets wilt wat je nu nog niet hebt of niet doet. En dat betekent dat er iets in je leven zal moeten veranderen om dat te kunnen bereiken. Soms is dat minder moeilijk omdat dat doel mooi aansluit op jouw persoonlijkheid en vaardigheden en soms zul je een aanpassing in je gedrag moet doorvoeren om dat doel te behalen.

Zorg voor nieuwe prikkels
Een redelijk eenvoudige manier om dit te bereiken is door voor nieuwe prikkels te zorgen. Dat klinkt wellicht raar, want waarom zou je nog meer nieuwe dingen willen hebben? Nou omdat nieuwe prikkels leiden tot nieuw gedrag. Denk maar eens terug aan toen je naar een nieuwe school ging of met een nieuwe baan startte. Of in mijn gevoel toen ik een half jaar ging studeren in Amerika, dat semester zorgde voor veel positieve veranderingen. Het voelt als een schone lei en je neemt je vaak dingen voor. Een nieuwe omgeving leidt dus tot nieuw gedrag.

Zo stimuleer je nieuw gedrag
Probeer daarom eens van deze mogelijkheden uit:

  • Vertel je familie en vrienden over je nieuwe doelen en laat ze je steunen
  • Verander je sociale omgeving en sluit je bij een vereniging of club aan waar je iets gemeenschappelijks mee hebt
  • Verander ook je fysieke omgeving. Maak bijvoorbeeld geheugensteuntjes om je aan je doel te houden
  • Houd je gedrag bij via een dagboek. Schrijf op wat je hebt gedaan om je doel te verwezenlijken en schrijf ook op wat er fout ging en hoe je dit gaat voorkomen.
  • Beloon jezelf. Nieuw gedrag kun je heel erg goed stimuleren door er een plezierervaring aan te koppelen.

Kijk naar je huidige situatie
Naast het veranderen van je omgeving om nieuw gedrag te stimuleren, is het ook goed om te kijken hoe je gedrag eerst was. Stel je doel is om meer te gaan netwerken maar je vindt jezelf hier eigenlijk niet goed genoeg is en je ziet daardoor het nut er ook niet meer van in. Daardoor is je interpretatie van de situatie (namelijk een netwerkborrel) dat het toch niets voor je is en mensen je verhaal toch niet zullen geloven. Het gedrag is dat je in een hoekje gaat staan en snel weer weggaat. Juist het tegenovergestelde van wat je eigenlijk wilt.

Verander je manier van denken
Wanneer je echter het tegenovergestelde bedenkt: de situatie is dat er een netwerkborrel is. Je gaat er met de interpretatie heen om gewoon een leuke tijd te hebben zonder jezelf teveel druk op te leggen en gaat dan als extraatje nog praten over wat jou bij die borrel brengt. Het resultaat is dat je je nu veel opener gedraagt en op mensen af gaat stappen. Door op een juiste manier te leren interpreteren kun je je gedrag stimuleren en je doelen ook behalen.

Meer hierover vertel ik binnenkort!



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.