situaties die jouw doel in de weg staan

Zo ga je om met situaties die jouw doel in de weg staan

Als je jezelf nieuw gedrag aanleert is het heel verleidelijk om terug te vallen in je oude gedrag, want dat voelt vertrouwd. Maar hoe ga je hiermee om en zorg je ervoor dat je niet faalt in je doel?

Een aanval op jouw doel

Ik val maar meteen met de deur in huis door een voorbeeld te geven over een terugval. Over het algemeen eet ik erg gezond. Ik vind het lekker en ik weet dat het goed voor mijn lichaam is. Maar ik blijf suikerhoudend eten ook lekker vinden en doordat ik een emotionele eter ben word ik er snel door verleid. Dus mijn nieuwe gedrag is gezond eten en goed voor mezelf zorgen. Maar zodra iemand op het werk (weer eens) trakteert op een lekker stuk taart, vind ik het heel lastig om dan nee te zeggen en het niet te eten.

Je wordt geconfronteerd met bepaalde situaties waar je soms niet op voorbereid bent als je probeert om je nieuwe gedrag of ritueel een deel te laten zijn van je leven en je doel te behalen. De deal is dat je er wel op kunt voorbereiden en kunt leren hoe je met deze stress kunt leren omgaan als deze confrontatie zich voordoet. Ik deel 4 manieren met je:

Denk realistisch over angst

Waar ben je nu precies bang voor? De waarom vraag kan hier erg bij helpen. Waarom crave je die taart? En stel jezelf die waarom vraag nog eens 4 keer om het onderliggende probleem te achterhalen. Vaak ligt de oorzaak niet in het eten van die taart en kun je je craving beter snappen en alsnog nee zeggen. Angst overdrijft alles en gaat vaak weg als je pas iets gedaan hebt. Maar juist door nee te zeggen en jezelf af te leiden van die taart (of de trigger van oud gedrag) overwin je je stress en het oude gedrag.

Geef jezelf een peptalk

Dit klinkt misschien wat spiritueel, maar keer even naar binnen en voel wat er in je omgaat. Visualiseer daarna wat jouw doel ook alweer was, waarvoor je dit ook alweer allemaal doet en hoeveel spijt je gaat hebben als je toch toegeeft.En geef jezelf daarna een peptalk waarin je jezelf aanmoedigt om door te zetten. Dit kan je in jezelf doen, maar het hardop tegen jezelf zeggen of deze peptalk op te schrijven en in je zicht leggen helpt nog beter!

Be a boss

Niet alleen je gedachten kunnen helpen, maar ook je houding. Als je een confrontatie tegenkomt of je bent ergens gestresst over dan wil je graag zelfvertrouwen hebben zodat je je er weer goed over voelt. En dat kan je heel eenvoudig met de volgende oefening. Ga staan met je benen gespreid op heupbreedte. Zet je handen op je heupen met je ellebogen gevouwen en kijk recht vooruit met je kin wat omhoog. Ofwel: de superwoman pose. Blijf zo 2 minuten staan. Het effect? Je maakt meer testosteron en minder cortisol aan waardoor je je minder gestresst voelt en meer zelfvertrouwen krijgt om door te zetten.

Verander je omgeving

Als je je in een bepaalde situatie bevindt waar je verleid wordt tot oud gedrag, verander dan simpelweg je omgeving zodat die verleiding ook wegvalt. Slecht eten? Ga er dan van weg en maak een wandeling. Door deze beweging gaat het gevoel om te eten ook meteen weg en verbrand je ook nog calorieën! Of zet een lekker vrolijk muziekje op, kijk een film of lees een fijn boek.

Deze 4 manieren gaan je zeker helpen! En wat ook helpt is door je af te vragen; wat als X gebeurd, wat doe jij dan? Maak een lijstje van dingen die kunnen voorkomen en waarin je verleid wordt tot oud gedrag. En schrijf daarachter de oplossing die voor jou werkt als je in die moeilijke situatie komt.



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.