oude-gewoonten-afleren

Zo doorbreek je je oude gedrag

​Dit jaar ga je het echt doen, die goede voornemens. Om na 2 weken weer in je oude patroon te vervallen. Zo doorbreek je voorgoed je oude gedrag!

Oude gewoonten kunnen heel erg moeilijk zijn om te doorbreken, omdat ze zo vastgeroest zitten in je dagelijkse leven. Een gewoonte veranderen of verbreken gaat vaak samen met het excuus dat verandering heel erg moeilijk is en dat het een onderdeel is van wie je bent. Dat hoeft namelijk niet per se zo te zijn. 

Je oude gedrag afleren

Ook al kan je gewoonte gekoppeld zijn aan je persoonlijkheid, dat wil niet zeggen dat je deze gewoonte niet kunt veranderen. In plaats van je oude gedrag te doorbreken, ga je je focussen op wat je wel wilt en welke gewoonte daarbij hoort. Door je op het positieve te richten, leer je zo een nieuwe gewoonte aan en verdwijnt je slechte, oude gedrag naar de achtergrond of zelfs helemaal. 

nieuwe-gewoonten-aanleren

1. Creëer een nieuwe gewoonte

Wanneer je een oude gewoonte doorbreekt en ermee stopt, ontstaat er een gat. Daardoor is de kans groot dat je snel en blijvend terugkeert naar je oude gewoonte. Start daarom met het creëren van een nieuwe gewoonte waar je volledig achterstaat en waar je gelukkig van wordt. Dikke kans dat die oude gewoonte als sneeuw voor de zon verdwijnt. 

2. Begin klein

Als je hebt besloten dat je gaat voor die nieuwe gewoonte, begin dan klein. Een nieuwe gewoonte kan nogal voor veel weerstand zorgen in je hoofd. Probeer er daarom allemaal kleine stapjes van de maken die je een voor een uitvoert om die rust in je hoofd weer terug te krijgen. Door telkens kleine stapjes te nemen, haal je gemakkelijker je doelen en motiveert het je ook nog eens om door te gaan. 

3. Doe het nu

Als je iets hebt bedacht, ga er dan meteen mee aan de slag en wacht niet tot maandag of de eerste van de maand. Zo ben je alleen excuses aan het verzinnen en dat is niet nodig. Wees je er ook van bewust dat niet alles in een keer goed gaat. Wanneer je zulke gedachten krijgt, ga er dan meteen mee aan de slag en bewijs jezelf het tegendeel. Motiverender kan dit en het is ook nog eens heel goed om de gewoonte vast te houden. 

oud-gedrag-doorbreken

4. Vasthouden

Ondanks dat je ontzettend je best doet, kan het voorkomen dat je terugvalt in je oude patroon. Dat is natuurlijk heel vervelend, maar geen reden om bij de pakken neer te zitten. Geef er in plaats daarvan aan toe dat je een terugval hebt gehad en houdt je vervolgens weer opnieuw vast aan je nieuwe gewoonte en doel. En omdat je nu weet hoe je dat moet doen, wordt het deze keer ook makkelijker om je eraan vast te houden.

5. Have fun!

Hoe meer plezier je beleefd aan het creëren van een nieuwe gewoonte, hoe beter. Wees creatief in het opzetten van je nieuwe levensstijl en betrek er ook je sociale leven bij door vrienden en familie te vragen met je mee te doen. En vergeet natuurlijk niet je successen te vieren! Erken jezelf voor wat je aan het doen bent en wees trots op jezelf op de dingen die je al bereikt hebt.

Welke gewoonte wil jij jezelf aanleren?



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.