welke yogavorm past bij jou

Welke yogavorm past bij jou?

Yoga is er in verschillende vormen en maten, maar welke yogavorm past nu het beste bij jou? Of je nu beginner bent of gevorderd, lees je in in deze gids.

Welke yogavorm past bij jou?

Yoga is ontstaan in India en van origine bedoeld om je bewustzijn te vergroten. Dat klinkt misschien wat gek als je denkt aan de oefeningen die je bij yoga allemaal doet en best inspannend zijn. Yoga heeft heel veel gezondheidsvoordelen en in alle maanden dat ik nu les heb, merk ik die voordelen ook. Ik voel me opgewekter, voel me heel licht als een veertje, lekker in mijn vel en rustig in mijn hoofd na een les, ik word langzaamaan flexibeler en heb minder snel last van lichaamsklachten. Ik ben vooral begonnen met yoga omdat ik wel lekker in beweging wilde blijven, maar ook met mijn mind bezig wil zijn. Gelukkiger en positiever worden en wat meer rust creëren in mijn hoofd. Voor mij is yoga een perfecte combinatie om volledig in balans te komen.

Hatcha yoga

Dit is de meest klassieke vorm van yoga. Hier ligt de nadruk op het versterken en versoepelen van je lichaam op een relaxte manier. Je voert de oefeningen wat rustiger en langer uit, zodat je ook beter op je adem kunt concentreren. Voor mij was dit een goede les om mee te starten. Je kunt je echt focussen op het goed uitoefenen van de oefeningen en leren omgaan met juist ademhalen. Dit laatste heeft dan weer een rustgevend effect op je mind en de combinatie met een kleine meditatie achteraf maakt dit een erg prettige vorm van yoga.

Ashtanga yoga

Heb je behoefte aan wat meer uitdaging en kracht? Ga dan voor Ashtanga yoga. Hier lopen de oefeningen synchroon met je ademhaling, de Ujjayi. Op elke in- en uitademingen doe je een oefeningen in een serie die elkaar redelijk snel opvolgen. Je moet dus goed kunnen omgaan met deze ademhaling (soms word ik er een beetje duizelig van) en deze les is wat pittig door de krachtige oefeningen die je doet, maar verbindt lichaam en geest heel goed. Dit komt meer in de buurt van een workout en na afloop heb je ook echt het gevoel dat je echt iets gedaan hebt.

Vinyasa yoga

Deze vorm van yoga is erg vergelijkbaar met Ashtanga, maar het verschil is dat de oefeningen niet in een vaste serie opgevolgd hoeven te worden. De docent is dus vrijer en speelser in het lesgeven en vaak worden de lessen ook gegeven met een muziekje. Ideaal als je echt een muziekliefhebber bent en beter hierop sport. Want ook deze les is erg pittig, hoewel het van de docent kan afhangen.

Yin yoga

Yin yoga is een rustigere yogavorm waarbij je alle oefeningen op de grond doet en een langere tijd vasthoud, soms wel vijf minuten. Daardoor kan je beter naar binnen keren, je focussen op je ademhaling en wat beter mediteren. Wat ik vooral heb gemerkt tijdens deze les is dat mijn hoofd inderdaad erg rustig wordt. Dat het een fijne manier van mediteren is omdat je toch beweegt in plaats van alleen op een bed ligt. Daarnaast maken de oefeningen je erg flexibel. Ik ben absoluut niet lenig in mijn liezen en door yin yoga kan ik dit langzaam verbeteren.

Bikram yoga

Waar je normaal je lichaam van binnen opwarmt, wordt dit nu ook van buiten gedaan in een ruimte waar het tussen de 34 en 40 graden is. Meestal duurt een les anderhalf uur en volg je 26 oefeningen en 2 ademhalingsoefeningen. Je moet natuurlijk wel tegen de hitte en zweten kunnen, en dankzij deze les voer je heel veel afvalstoffen af.

Kundalini yoga

Deze vorm is bij mij wat minder bekend. Kundalini yoga is een krachtige vorm van yoga en omvat dynamische lichaamsoefeningen die je combineert met verschillende ademhalingstechnieken, mudra’s, mantra’s en creatieve meditaties. Dankzij deze yogavorm word je je meer bewust van je fysieke, mentale en emotionele gesteldheid.

Iyengar yoga

Lijkt hatcha yoga je erg fijn maar zou je graag je aandacht meer willen richten op de daadwerkelijke uitvoering van de oefeningen? Neem dan een lesje iyengar yoga. Hier word de focus heel erg gelegd op de oefeningen zodat je leert hoe je ze goed kunt uitvoeren.

Uiteraard zijn er nog veel meer soorten yoga en ik denk dat dit de meest gangbare zijn. Probeer dus vooral een lesje uit en kijk wat jij fijn vindt of laat je adviseren door een yogaschool. Welke yogavorm vind jij fijn?



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.