gezonde gepaneerde vis

Welk eten helpt tegen acne (en wat niet!)?

Het hebben van acne, of zelfs al het hebben van een pijnlijke puist, het kan je leven behoorlijk lastig maken. Maar met een goed en gezond eetpatroon kan je je huid een handje in de goede richting geven. Dit is wat je namelijk moet eten om van acne af te komen.

Voeding tegen acne

Ik heb zelf jarenlang acne gehad en elke dag liep ik rond met het gevoel dat mensen alleen maar mijn acne zagen in plaats van de rest of mijn persoonlijkheid. Ik was er continu mee bezig en probeerde alles om er maar vanaf te komen. Een van de dingen was het proberen van een gezonder eetpatroon. Ik deed veel onderzoek naar wat voor soort eten kan bijdragen aan een gezonder huid en vooral natuurlijk een acne vrije huid. In de afgelopen jaren zijn er veel onderzoeken naar verricht en dit is wat ik vond.

Eet voeding met een laag glycemische index

Een glycemische index geeft aan hoe snel koolhydraten worden verteerd in je darmen en hoe snel het daarna als glucose wordt opgenomen in je bloed. Hoe hoger de GI, hoe sneller het wordt opgenomen. Dit zijn producten zoals aardappelen, brood en fastfood. Uit een studie blijkt dat mensen met acne die 10 weken lang voeding aten met een lage GI waarde de acne significant verbeterde in vergelijking met mensen die een slechter voedingspatroon hadden. Leuke aanvulling: als je hierbij ook nog eens eiwitrijk eet, bleken mensen ook nog eens af te vallen. Wil je weten welke voedingsmiddelen precies een lage glycemische index hebben? Bekijk dan deze website en skip de hoge voedingsmiddelen voor een aantal weken om je verbeteringen te kunnen meten.

Eet zink

Je kent misschien wel de bekende zinkzalf die je op je huid kunt smeren om acne te behandelen. Het droogt als het ware je puistjes uit waardoor ze weggaan. Hoewel een zalf als deze zeker werkt, is er niets beters dan je acne probleem op een natuurlijke manier een handje te helpen: via voeding! Zink is namelijk een mineraal en zit in heel veel voeding, zoals pomoenzaadjes, cashewnoten, steak, kalkoen, quinoa, linzen en vis zoals krab en oesters. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat wanneer je te weinig zink in je lichaam hebt, de kans groot is dat je meer acne krijgt. Eet daarom minstens 40 mg zink per dag om je huid te verteren, maar ook je metabolisme als je hormoon levels.

Eet vitamine A en E

Van vitamine A is al langer bekend dat het tegen acne zou helpen. Zo is een acnekuur met Roaccutane erg helpvol. Dit medicijn bestaat namelijk vooral uit een hoge dosis vitamine A. Ook vindt je deze vitamine vooral in zuivel, boter, eieren en wortel. Vitamine E vindt je vooral in noten en zaden en groene bladgroenten zoals spinazie, maar ook broccoli en avocado.

Eet omega 3

Ik denk dat we er niet omheen kunnen, maar omega 3 is altijd een hele goede om veel van te eten. Uiteraard vindt je deze veelal in vis, dus als je geen visliefhebber bent, kijk dan vooral uit naar een supplement om ervoor te zorgen dat je genoeg omega 3 binnenkrijgt. Niet alleen reduceert omega 3 je acne, maar het helpt ook bij je mentale gezondheid. Een hele goede, want vaak voel je je ook minder happy vanwege je acne. Dubbele winst dus!

Dit zijn slechts een aantal dingen die je kunt proberen om ervoor te zorgen dat je van je acne afkomt. Hoewel voeding enorm belangrijk is, is het geen wondermiddel en zal je ook niet zo 1,2,3 van je acne afkomen. Wat wel een feit is om zo natuurlijk mogelijk te eten en geen bewerkte voeding binnen te krijgen. Een dieet dat bestaat uit veel groenten en fruit, eieren, noten en zaden is het beste voor je lijf en zal dus ook wonderen doen voor je huid.

Nieuwsbrief





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.