pcos dieet

Welk dieet kan je het beste volgen voor PCOS?

Heb jij het PCOS syndroom en struggle je met wat je het beste kunt eten om je symptomen zo minimaal mogelijk te houden? Dit is mijn advies.

Welke dieet werkt voor PCOS?

Dealen met PCOS is niet altijd makkelijk. Sommige mensen zeggen dat je het keto dieet moet volgen, andere zeggen het low GI dieet, low carbs of plant based. Maar wat kan je nu het beste eten? Hoewel er inderdaad veel verschillende opties zijn en ze allemaal een kern van waarheid hebben, is het ook zo dat elk persoon verschillend is en verschillend op eten reageert. Het is een grote puzzel om uit te vinden wat werkt voor jou, maar vandaag hoop ik je een paar puzzelstukjes te geven en je een voorzetje te geven.

Whole foods en natuurlijke producten

Hoewel er verschillende dieten zijn, is er wat mij betreft een grote overkoepelende lijn die van uiterst belang is als het aankomt op het helen van je PCOS. En dat is kiezen voor whole foods, producten uit de natuur en zonder toegevoegde ingrediënten en suiker. Vrouwen met PCOS krijgen vaak ook last van insuline resisentie en daardoor is suiker inname een no go. Het zorgt ervoor dat je minder lekker in je vel zit en je symptomen ook erger worden. PCOS vrouwen thriven het beste op een suikervrij dieet met natuurlijke producten zoals voldoende fruit, groenten, noten, zaden, volkoren granen, vis, vlees, eieren en peulvruchten. Als je hieraan voldoet zit je al een heel eind in de goede richting.

Keto dieet

Een ander veel genoemd dieet is het Keto dieet. Hierbij eet je niet meer dan 5 tot 10% van je dagelijkse eten aan koolhydraten en bestaat de rest uit proteïnen (20-25%) en vetten (70-80%). Doordat je dus zo weinig koolhydraten eet, gaat je lichaam meer op vetverbranding werken in plaats van dat het glucose gebruikt. Het is wel de bedoeling dat je een tijdje op 10% aan koolhydraten leeft om in keto te komen en de effecten van vetverbranding te ervaren. Zo zou keto helpen bij zwanger raken en het terugkrijgen van je menstruatie, afvallen en je bloedsuikerspiegel op pijl houden. Belangrijk is wel dat je een wholefoods keto dieet volgt zonder processed foods zoals bacon. Ook het eten van zuivel zou niet goed zijn voor vrouwen met PCOS.

LOW GI dieet

Het low GI dieet betekent dat je koolhydraten eet met een lage glycemische index. Voeding met een hoge index zou namelijk je bloedsuikerspiegel in de war kunnen brengen en je zou ook al je symptomen wat heviger kunnen ervaren en je overall gewoon minder lekker in je vel voelen. In tegenstelling tot het keto dieet eet je hier wel meer koolhydraten en is alles wat meer in balans. Meer informatie over dit lage GI dieet vind je hier. Waarom dit dieet werkt is doordat je voedsel eet dat je bloedsuikerspiegel niet doet rijzen, waardoor je testosteron waarden ook beter in balans blijven en zelfs kunnen dalen. Vaak is je testosteron te hoog wat ervoor zorgt dat je niet menstrueert, haar overgroei en acne hebt. Pas bij dit dieet wel op dat je, ondanks dat je lage GI producten eet, het niet altijd betekent dat ze goed zijn voor PCOS vrouwen. Zo kunnen cornflakes wel een lage GI hebben, maar zorgen ze er alsnog voor in grote hoeveelheden dat ze je bloedsuikerspiegel doen rijzen.

Plant based dieet

Helemaal aan de andere kant vind je het plant based dieet. Ik zeg aan de andere kant omdat dit dieet juist wel hoog in koolhydraten is. Je eet veel groenten en fruit en ook whole foods granen zoals havermout en zilvervliesrijst. Het plant based dieet claimt namelijk dat het eten van vlees, vis en zuivel juist voor meer inflammatie en schommelingen in je bloedsuikerspiegel zorgt. Het eten van voldoende vezels, volop groenten en gezonde vetten zou ervoor moeten zorgen dat je op en top gaat voelen en heelt van je PCOS symptomen.

Wat is nu het beste PCOS dieet?

Voor welk dieet je ook gaat is een kwestie van uitproberen. De een doet het beter op een plant based dieet, terwijl de ander heel goed gaat op het keto dieet. Houd een eetdagboek bij en kijk hoe je je voelt. Wat alle diëten wel gemeen met elkaar hebben is het volgende:

  • Eet natuurlijk en onbewerkt eten
  • Eet genoeg vezels (vooral in groenten)
  • Eet genoeg proteïnen (vlees, vis, soja, bonen)
  • Eet genoeg groene (blad)groenten zoals spinazie en broccoli
  • Eet gezonde vetten zoals olijfolie, kokosnoot, avocado en noten en zaden (geen pinda’s)
  • Kies voor koolhydraten met een lage GI zoals zilvervliesrijst, havermout en quinoa
  • Kies voor fruit laag in suiker zoals bessen, aardbeien en appel

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



Leave a Reply

Your email address will not be published.