pompoen-kikkererwtenburger

Weg met het fabeltje dat gezond eten duur is!

Het vooroordeel dat veel mensen hebben, is dat gezond eten duur is in vergelijking met ongezond en gemakkelijk eten. Het idee is dat je aan al die voedingssupplementen veel geld kwijt bent. Dit hoeft helemaal niet het geval te zijn want je hebt ze niet per se nodig. Er is onderzoek gedaan naar deze kosten, hieruit is overduidelijk gebleken dat je met gezonde voeding veel geld bespaart. En ja, ook als je allemaal groenten, fruit en noten koopt. Het pakt voordeliger uit dan bijvoorbeeld een kant-en-klaar magnetron maaltijd. Met verantwoorde en gezonde voeding ben je juist goedkoper uit, zegt ook website Kortingbox.

Wat maakt gezond eten duur?

Ten eerste zijn daar natuurlijk alle snacks, koekjes, chips die alleen voor het lekker zijn. Die heb je niet echt nodig, het zijn echt lege calorieën. Het is al snel een paar tientjes van je boodschappenbudget. Binnen de maatschappij gaan ook geluiden op om ongezonde voeding nog duurder te maken. Als een blikje cola 3 euro kost en een flesje water 50 cent, dan kiezen mensen toch sneller voor water. Maar dit moet natuurlijk door de regering worden bepaald. Op dit moment is het nog zo dat dat flesje water zo’n beetje hetzelfde kost als fris. Dat wil niet zeggen dat je met gezonde voeding niet mag snacken, juist wel. Maar dan anders, je hoeft in elk geval niet bang te zijn dat je de hele dag met honger rondloopt.

chili frietjes

Ten tweede, en dit is het belangrijkste: je betaalt voor gemak. Het afhaaleten is natuurlijk duurder dan wanneer je het zelf zou maken, dat is logisch. De afhaaltoko moet ook wat verdienen. En een keertje naar een fastfood restaurant is ook altijd duurder dan je van plan was. Als je je eten zelf maakt, heb je twee voordelen: je kunt het gezonder maken en het is voordeliger. Natuurlijk kost dit tijd, daarom is de belangrijkste aanpassing dat je je tijd anders indeelt.

Waar moet je op letten?

  • Koop de standaard ingrediënten in bulk. Je kunt dan denken aan rijst, peulvruchten, vlees. Van de groenten en fruit die in het seizoen zijn, kun je ook extra inkopen. Die verwerk je gemakkelijk tot smoothies en salades.
  • Werk vooruit. Als je eenmaal aan het koken gaat, kook grote porties en vries dat in in delen. Wist je dat je rijst en pasta gewoon per portie in kunt vriezen? Kook dus een kilo rijst en maak er 5 porties van. Dan hoef je voor een volgende keer alleen de groenten, vlees en saus te maken en je hebt de rijst al klaar voor gebruik.
    Het is sowieso handig om altijd een maaltijd kant-en-klaar in de vriezer te hebben. Zo val je minder snel ten prooi aan gemaksvoeding!
  • Zoek lokale producten bij de (bio)boer en andere verkooppunten. Koop de eieren langs de weg, dat zijn zeker echte scharreleieren en bovendien vers. Er is misschien bij jou de buurt ook een boerenmarkt of boerenbond. Hier kun je lekkere  lokale producten kopen, denk ook eens aan honing en eigengemaakte jam. Dat zijn gezonde tussendoortjes voor op brood.

Voordelig en gezond eten is even wennen, maar je wint er zoveel bij: je gezondheid vaart er wel bij en je houdt geld over. Gezond eten duur? Welnee!

Bewaren

Bewaren



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.