opgeblazen gevoel

Wat te doen bij een opgeblazen gevoel

Heb jij af en toe een buik waardoor het lijkt alsof je zwanger bent? Van een food baby of lucht? Mega vervelend. Ik heb hier ook heel vaak last van en daardoor heb ik inmiddels veel tips verzameld om je uit de brand te helpen wanneer je een opgeblazen gevoel hebt.

Hoewel ik altijd al last heb gehad van mijn stofwisseling, heb ik sinds zo’n 1,5 jaar last van een opgeblazen gevoel. Soms direct na het eten, soms lijkt het gewoon mega random en soms… ja soms weet ik het gewoon even niet meer. Behalve dat het lijkt alsof je zwanger bent, 10 kilo bent aangekomen, is het ook een heel onprettig gevoel om te ervaren. Eentje waarbij je het liefste vanaf wilt. Heb je er net zoals ik veel last van, dan is het verstandig om naar een dokter of een naturopath te gaan om achter de oorzaak van dit opgeblazen gevoel te komen, want het is natuurlijk niet iets wat je vaak wilt ervaren of wat je lichaam zou moeten doen. Het is een teken van je lijf dat er iets mis is.

Redenen waarom je een opgeblazen gevoel ervaart

Vanuit mijn ervaring zijn er 3 redenen waarom je een opgeblazen gevoel kunt ervaren. Deze zijn:

  • Stofwisselingproblemen: constipatie, intoleranties voor bepaald eten en andere problemen met je stoelgang kunnen de oorzaak vormen voor een opgeblazen gevoel en extra gasvorming.
  • Dieet: als je heel veel suiker binnenkrijgt of je consumeert te weinig vezels, dan kan dit leiden tot een opgeblazen gevoel.
  • Hormonaal: dit kan je in tweeën opdelen. Vrouwen die menstrueren kunnen voor en na hun menstruatie water vasthouden en ook een opgeblazen gevoel ervaren. Daarnaast kan je hormoonbalans sowieso niet in balans zijn met een opgeblazen gevoel tot gevolg.

Drink water

Mijn eerste tip bij waarschijnlijk alles is: drink water. Je kunt (bijna) nooit genoeg water drinken. Zorg dat je je lichaam goed hydrateert en daardoor zal je lichaam ook beter werken. Drink ook geen koolzuurhoudende drankjes maar alleen thee en water, omdat dit de symptomen kan verergeren.

Doe een buikmassage

Wat bij mij altijd helpt is om te gaan liggen en beide wijs- en middelvingers op mijn buik te drukken terwijl ik met de klok mee cirkeltjes draai. Hierdoor masseer je je darmen en kan de gasvorming sneller afnemen.

Doe aan yoga

Yoga is extreem effectief en je beweegt er ook nog eens mee. Mijn favoriete oefening is op je rug te gaan liggen en beide benen naar links te slaan, armen te spreiden en je hoofd naar rechts te draaien. Deze twist zorgt ervoor dat je darmen weer aan het werk gaan. Persoonlijk vind ik deze video erg fijn.

Lekker wandelen

Het beste medicijn van alles. Wandelen! Deze zachtaardige vorm van beweging is mega goed. Je bent lekker buiten, je kunt genieten van de natuur waardoor je stresslevels omlaag gaan en omdat je zelf in beweging bent, kunnen je darmen ook weer op normale wijze functioneren.

Neem medicatie

Persoonlijk ben ik niet zo voor medicatie. Mij zal je ook niet zo snel een paracetamol nemen tegen hoofdpijn. Maar als je zolang al last hebt van een opgeblazen gevoel dan wil je wel wat anders. Ik koos voor een natuurlijk medicijn op basis van kamille, munt en probiotica en deze kan je bijvoorbeeld vinden bij de Holland & Barrett.

Drink pepermuntthee

Van pepermunt is bekend dat het de darmen helpt te relaxen. Van een heerlijk kopje thee relax je dus niet alleen zelf, maar ook je darmen. Ideaal!

Andere lange termijn oplossingen

  • Verhoog langzaam je vezelinname. Vrouwen moeten gemiddeld 25 gram en mannen 38 gram vezels per dag binnenkrijgen. Doe dit niet te snel wat dit zorgt voor nog meer darmproblemen.
  • Eet kleinere maaltijden vaker per dag. Zorg er ook voor dat je niet te snel eet of met een rietje drinkt aangezien die voor meer gasvorming kan zorgen.
  • Neem probiotica als supplement en zorg voor minder zout gebruik.
  • Houd een eetdagboek bij of je kunt ontdekken of bepaalde voeding voor een opgeblazen gevoel zorgt.
  • Probeer een low fodmap dieet als je klachten aanhouden om bepaald eten uit te sluiten.
  • Ga naar een dokter om te kijken of er iets mis is met je hormonen of dat je last hebt van IBS.

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



Leave a Reply

Your email address will not be published.