superhonger tijdens lunch

Je hebt lekker ontbeten maar tegen 11 uur is het weer zover, je buik rommelt alsof je leven ervan afhangt. Wat kan je doen als je al mega honger hebt voor het lunchtijd is?

Is dat niet het vervelendste gevoel ever? Of juist niet? Ik houd van eten en ik zou zo de hele dag door kunnen eten, zoveel ik maar wil. Helaas vind mijn figuur en mijn gewicht dat een minder goed idee. En waarschijnlijk jij ook, aangezien je anders dit artikel niet zou lezen. Waarom moeite doen als je je geen zorgen zou maken om hoeveel eten je binnenkrijgt? In dat geval zou je namelijk gewoon iets eten zodra je honger hebt, welk tijdstip het ook is.

Luister naar je lichaam

In alle andere gevallen probeer je te letten op hoeveel je eet. Een les die je van de andere groep kunt leren is meer te luisteren naar je lichaam en niet naar de tijd. Wie heeft bedacht dat lunchtijd om half 1 moet zijn? Als jij om 11 uur al mega honger hebt en zin hebt in je lunch, waarom zou je het niet eten? Of waarom zou je moeten ontbijten om 7 uur als je metabolisme pas om 9 uur op gang komt? Probeer meer naar je lichaam te luisteren en te eten wanneer jij honger hebt en je voelt dat je eten en energie nodig hebt.

Elke dag is anders

Niet alleen werkt ieders lichaam anders en kun jij op andere momenten honger hebben dan een ander. Of juist meer behoefte hebben aan drie grote maaltijden terwijl een ander het beter doet op 6 kleine. Ook is elke dag anders. Als ik een grote workout heb gedaan, heb ik vaak op de dag zelf niet zo heel veel honger, maar ben ik de dag erna uitgehongerd. Dan kan ik rond 11 uur al mega honger hebben, terwijl ik zojuist een groot ontbijt heb verslonden. Hoeveel je beweegt en wat je doet op een dag maakt natuurlijk uit hoeveel honger je hebt en daarom heeft het geen zin om jezelf een calorie restrictie op te leggen. Als je vertrouwt op je gut en je hongergevoel, hoef je je geen zorgen te maken over dat je teveel eet.

Eet de juiste voeding

Ik weet dat ik niet gedij op een suikerrijk ontbijt. Eet ik junkfood als ontbijt, dan kan je er zeker van zijn dat ik de rest van de dag ook slecht eet. Of wanneer ik een smoothie drink, heb ik over het algemeen weer heel snel mega honger, maar eet ik een smoothiebowl met toppings waar ik op moet kauwen, dan weet niet. Zoek dus voor jezelf uit op welke voeding jij het beste op vooruit kunt zonder snel weer honger te krijgen. Over het algemeen is dat wholefoods en natuurlijk eten dat voornamelijk uit groenten en fruit bestaat.

Eet genoeg

Een ander probleem kan zijn dat je niet genoeg eet. Als je veel groenten en fruit eet en voornamelijk plantaardig, dan zul je merken dat je veel minder calorieën binnenkrijgt dat toen je nog zuivel en vlees at. Zoveel calorieën zitten er niet in groenten en fruit, dus heel gek is het niet dat je sneller honger hebt. Drie hoeraatje voor jou, want nu mag je gewoon veel meer en grotere porties eten dan je gewend was. Woehoe!! Zorg er dus voor dat je nog meer groenten eet en meer granen en noten toevoegt aan je voeding zoals havermout, quinoa en rijst.

Als je plantaardig eet, wees niet bang om meer te eten en meer op je hongergevoel te vertrouwen. Omdat je je lichaam voedt met goede vitaminen, mineralen en voeding, is het haast onmogelijk om te overeten. Je lichaam heeft het namelijk nodig. Hoe moeilijk het ook is, geef het tijd en ik weet zeker dat het goed komt. En voor de tussentijd: eet smakelijk!

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.