Wat eet je voor een workout?

yoghurt met fruit

Yes! Je bent helemaal klaar voor je workout. Maar voordat je helemaal los gaat, is het nu raadzaam om juist wel of niets te eten en wat kan je dan het beste eten om optimaal te presteren? Hier is je verlossende antwoord.

Wanneer je een zware workout gaat doen of cardio, dan kun je het beste ruim 1 uur van tevoren eten. Op die manier heeft je lichaan genoeg tijd om alvast wat eten te verbranden zodat je niet met een volle maag hoeft te sporten, maar je nog wel genoeg energie hebt. Je kunt natuurlijk ook gaan voor een tussendoortje voordat je gaat sporten zodat je lekker vooruit kunt. Het beste is om iets te eten voordat je dus gaat sporten. Maar dit hangt natuurlijk ook af van jou en je lichaam. Nu ik bijvoorbeeld ‘s ochtends sport, trek ik meteen mijn sportkleding aan en ga ik van start, ik sport immers toch thuis en ik mag het eerste half uur niets eten vanwege mijn medicatie. Zolang het goed gaat om te sporten zonder eerst ontbeten te hebben, blijf ik dat gewoon doen. Daarna gewoon een extra groot ontbijt ;).

Zo, nu je een beetje beter weet wanneer je het beste kunt eten voor je workout, vertel ik je ook graag wat je het beste kunt eten. The key is om snelle, maar gezonde, suikers te eten. Deze neemt je lichaam direct op waardoor je veel energie krijgt en dus effectief kunt sporten. En doordat je meteen in beweging bent, sport je het ook weer af ;).

gebakken-havermout-1

Banaan

Het beste voorbeeld van een gezonde en snelle suiker is de banaan. Boordevol koolhydraten en kalium dat ervoor zorgt dat je spieren en zenuwen goed blijven werken en dat is op zich wel handig tijdens een workout. Heb je snel last van een suikerdip of wil je een grotere maaltijd nuttigen? Neem er dan wat pindakaas bij, yoghurt of maak er een smoothie van met eiwitpoeder.

Havermout

Havermout zit vol vezels en dit zorgt ervoor dat de koolhydraten en de energie die daaruit voortkomt geleidelijk in je lichaam en bloed terecht komt. Hierdoor zit je tijdens je gehele workout op eenzelfde energieniveau zodat je de hele tijd kunt knallen. Er zijn natuurlijk lots of mogelijkheden met havermout, kijk hier voor een overzicht. Maar een goed voorbeeld is havermoutpap met banaan zodat je lekker veel voedingsstoffen binnenkrijgt.

Smoothies met fruit

Ik noemde net al dat je een smoothie kunt maken met banaan, maar voor de afwisseling kun je natuurlijk ook smoothies maken met andere fruitsoorten. In fruit zit proteïnen en is een hele goede combinatie van simpele en complexe koolhydraten. Die eerste worden dus snel ik je bloed opgenomen en daar haal je de energie uit voor de eerste 15-20 minuten van je workout. De complexe komen pas in actie zo rond een half uur dat je met je workout bezig bent en geven net als havermout geleidelijk energie. Een mooie en ideale combinatie.

geroosterde-kikkererwten-3

Kikkererwten

Een prachtige combinatie van koolhydraten, vezels en eiwitten. Ga je na je lunch of avondeten sporten? Zorg dan dat je kikkererwten in je eten hebt verwerkt voor een optimale prestatie. Of eigenlijk elke soort boon zoals linzen of zwarte bonen, jam! Ook als tussendoortje zijn kikkererwten niet te weerstaan, ken jij deze crunchy versie al?

Gedroogd fruit

Geen tijd om te eten, maar wil je toch iets in je maag hebben om goed te kunnen presteren? Probeer dan eens gedroogd fruit. Ook weer vol simpele koolhydraten zodat je lekker kunt knallen. Voor de complexe koolhydraten kun je er ook wat noten bij eten.

Volkoren granen

Heb je trek in een stevige maaltijd? Zorg er dan voor dan je ‘hele granen’ in je maaltijd hebt zitten zoals quinoa en zilvervliesrijst. Deze zitten lekker vol complexe koolhydraten en dit is ideaal als je een langdurige cardio training op de planning hebt stana. Combineer het met wat kip en groenten en eventueel een stuk fruit om al meteen wat energie te krijgen.

Griekse yoghurt

En de allerlaatste optie is misschien wel mijn favoriet! En als je het met de opties banaan en havermout combineert heb je een top ontbijt op tafel staan, jam jam jam! Nog een fijne optie is trouwens hüttenkäse!

Nu ben ik eigenlijk zelf wel heel erg benieuwd wat jij eet voordat je gaat sporten. Heb jij een favoriet gerecht waardoor je lekker kunt knallen en zit daar een van de genoemde ingrediënten bij? Let me know!



5 STEPS to eat anything you want and lose your unwanted weight

Always on a diet? Can't stop craving sugar?
Are you tired of having tried so many things and not seeing the results and falling of the bandwagon?
Are you ready to finally feel confident in your body, have more energy, joy and balance in your life AND lose the weight?

SIGN UP for my free webinar on Saturday September 26 @ 6PM (AEST),
live your Life to Enjoyce and be and feel like the woman you've always dreamt of being
!




Leave a Reply

Your email address will not be published.