Wat eet je na een workout?

havermout-pannenkoeken-6

Wat je eet voor en na een workout is echt ontzettend belangrijk voor je herstel en om fitter te worden. Ik schreef eerder al over wat je het beste kunt eten voor een workout, nu vertel ik je wat je na je workout mag verorberen.

kip club sandwich

Hoeveel calorieën eet je na je workout?

De hoeveelheid, de timing en wat je eet is heel erg belangrijk voor je herstel en of je voeding opgeslagen wordt als vet of als brandstof. En dat laatste willen we natuurlijk bereiken! Daarbij is het belangrijk dat je niet meer calorieën eet dan je verbruikt. Voor een optimaal herstel kun je het beste ongeveer de helft van het aantal calorieën eten dat je hebt verbrand tijdens je workout. Heel veel mensen zijn hongerig na een workout en dat is okee, maar eet je teveel of de verkeerde dingen, dan kan het zomaar eens zijn dat je voeding opgeslagen wordt als vet.

pompoen-proteine-reep-5

De verhouding koolhydraten, vetten en proteïnen na je workout

Naast dat je op je calorie inname wilt letten, moet je er ook voor zorgen dat 60% van de maaltijd die je na je workout eet uit koolhydraten bestaat zodat de brandstof die je hebt verbruikt tijdens je workout hersteld wordt door de koolhydraten en je minder snel spierpijn en blessures krijgt. Het is ook niet voor niets dat ze zeggen om de meeste koolhydraten na een workout te eten. Natuurlijk heb je ook hoogwaardige eiwitten nodig om ervoor te zorgen dat je spieren blijven waar ze zijn en dat deze nietals brandstof gebruikt worden om af te vallen in plaats van je vet. Zorg ervoor dat ongeveer 25% van je maaltijd uit proteïnen bestaat, dit is voor de meeste mensen ongeveer 10 tot 15 gram. En dan blijft er nog 15% over voor je vetten. Deze heb je niet zoveel nodig na een workout en teveel vetten kan er zelfs toe leiden dat je voeding opgeslagen wordt als vet. Zorg er dus voor dat je minder dan 10 gram aan vetten eet na je workout.

Wanneer eet je na je workout?

Het beste kun je je maaltijd nuttigen zo’n 30 minuten tot 2 uur na je workout. Op die manier is je lichaam al een beetje aan het bijkomen en kan ze de voeding goed gebruiken voor je herstel. Vergeet ook niet om genoeg water te drinken na als dat gezweet, je hebt het nodig! Drink in elk geval een groot glas water direct na je workout om je vochtbalans te herstellen.

zalm-met-kokosrijst-4

Tips voor maaltijden na je workout

Okee, je maaltijden moeten dus vooral uit koolhydraten en proteïnen bestaan, maar wat kan je dan het beste eten? Hier zijn wat opties voor je:

Gegrilde kip met gewokte groenten
Scrambled eggs met groenten en avocado
Zalm met zoete aardappel
Gedroogd fruit met noten
Hüttenkäse met wat fruit
Yoghurt met fruit (en granola)
Eieren met speltbroodtoast
Een sandwich met kalkoen, rosbief of kipfilet
Roggecrackers met kaas
Een smoothie of shake met extra proteïnen
Een proteine of energyreep
Banaan pannenkoeken
Havermoutpap
Tonijnsalade met kikkererwten croutons

tonijnsalade-1

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden eindeloos en is er voor elke maaltijd wat te vinden of je nu voor je ontbijt of voor je avondeten gaat sporten. Ik ben ook heel erg benieuwd wat jij regelmatig eet na een workout. Deel het met ons!

En remember: luister naar je lichaam, vind uit wat het beste voor jou en je lichaam werkt en doe gewoon dat!



5 STEPS to eat anything you want and lose your unwanted weight

Always on a diet? Can't stop craving sugar?
Are you tired of having tried so many things and not seeing the results and falling of the bandwagon?
Are you ready to finally feel confident in your body, have more energy, joy and balance in your life AND lose the weight?

SIGN UP for my free webinar on Saturday September 26 @ 6PM (AEST),
live your Life to Enjoyce and be and feel like the woman you've always dreamt of being
!




1 comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.