waarom ik ben geswitched naar een plantaardige leefstijl

Een plantbased lifestyle of dieet, wat is dat nu eigenlijk en waarom ben ik meer plantaardig gaan eten? Dit is wat plantaardig eten inhoud en waarom ik ben geswitcht naar een plantaardige leefstijl.

Wat houdt een plantaardige leefstijl in?

Een plantaardige leefstijl houdt een leefstijl in waarbij je alleen whole foods eet en jouw dieet veelal uit groenten bestaat. Met whole foods bedoel ik voeding die ‘heel’ is en direct uit de natuur komt, zonder dat het volledig in een fabriek is gemaakt. Beter bekend als het pakjes en zakjes eten. Je focust je voornamelijk op groenten, fruit, noten, zaden en granen zoals havermout, rijst, quinoa en boekweit. Bij een plantaardige leefstijl mijd je zoveel mogelijk zuivel, vlees, vis en eieren, maar sommige mensen eten het soms nog wel.

Waarom zou je plantaardig willen eten?
Plantaardig eten is wellicht de beste manier voor jou en de wereld om te eten. Je eet dingen die direct uit de natuur komen en zijn pure (helemaal als je organisch eet) voedingstoffen waarmee je je lichaam voedt met de nutriënten als vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft. Het is de meeste gezonde manier om je lichaam te voeden omdat je lichaam deze voeding herkent. In deze wereld waar iedereen steeds maar moe en ziek is en zelfs medicatie moet slikken, kan je je afvragen waarom zoveel mensen hiermee dealen. Toen ik mijn research deed naar een plantbased lifestyle, kwam ik erachter dat er verschillende wetenschappelijke onderzoeken zijn uitgevoerd die het volgende bewezen hebben wanneer mensen volgens deze leefstijl eten:

  • Het voorkomt en heelt welvaart ziekten als hart- en vaatziekten, diabetes, een te hoge cholesterol en bloeddruk en obesitas. Er zijn zelfs mensen geweest die te horen hebben gekregen dat ze kanker hadden en op zeer korte termijn zouden sterven en door een switch naar een plantbased lifestyle vandaag de dag nog steeds leven. Hoe bizar is dat?!
  • Je bereikt je ideale gewicht. Wanneer je je voedt met eten dat bedoeld is voor ons (zoals andere dieren ook de dingen eten die goed is voor hen), dan kan je eten zonder een portiecontrole en bereik je op natuurlijk wijze je gewicht dat goed is voor jouw lichaam.
  • Verbeter je mentale helderheid. Met een plantbased lifestyle hebben mensen aangegeven dat je helderder kunnen nadenken, een betere concentratie hebben en een beter geheugen. Het verbetert je cognitieve functies en het beschermt je tegen ziekten als dementie en Alzheimer.
  • Ervaar nog meer positieve effecten als gevolg van dit dieet zoals een beter humeur en slaappatroon, een stralende huid en een verbeterde darmfunctie. Je hebt veel meer energie om de dingen te doen die jij graag wilt doen en waarschijnlijk heb je ook meer zin om te bewegen en te sporten.
  • Het doel van plantbased eten is om je energiek te laten voelen en vrij te zijn van chronische condities waardoor je minder tijd spendeert bij de dokter en meer met de mensen van wie je houdt.

Waarom ben ik plantaardig gaan eten?

Toen ik met mijn health journey begon creëerde ik een gezondere leefstijl voor mijzelf die best leek op de plantaardige leefstijl. Ik at voornamelijk glutenvrij, veel groenten en fruit, maar ook vlees en zuivel. Dat beviel heel erg goed voor mij en vanwaar ik vandaan kwam was het ook een hele vooruitgang. Toen ik jonger was zorgde ik absoluut niet goed voor mezelf. Ik at voornamelijk junkfood en dit resulteerde erin dat ik op mijn 16e geconstateerd werd met een te laag werkende schildklier en dat ik geopereerd werd aan mijn galblaas die volledig werd verwijderd. Mijn eerste tekenen dat ik niet goed voor mijn lichaam aan het zorgen was. De switch naar een gezondere leefstijl deed al veel wonderen voor me, maar ik kon de juiste balans nog niet vinden en had nog veel sugar cravings.

Dit maakte het er niet beter op toen ik naar Australië verhuisde als au pair. Door bij een familie te leven die anders eet dan jij gewend was en de vele lekkere en ongezonde lunchplekjes die ik bezocht, werd mijn gezondheid er niet beter op. Vrijwel mijn gehele tijd hier voelde ik me niet optimaal, vermoeid en had ik heel erg veel last van buikkrampen, een opgeblazen gevoel, winderigheid en kwam mijn acne terug. De dokter kon niets vinden en dus ging ik zelf op onderzoek uit. Ik wist dat gluten al niet erg goed was voor iemand met schildklierproblemen en zuivel is ook niet erg optimaal voor wanneer je huidproblemen hebt. Wat ik dus ook leerde is dat zuivel en suiker een grote invloed op je schildklier en je optimale gezondheid kunnen hebben. Vervolgens keek ik de docu Forks Over Knives en las ook het boek, gevolgd door het boek Skinny Bitch. Toen ik daarin las was het eten van zuivel, vis en vlees met ons lichaam doet, verloor ik spontaan de behoefte om het te eten haha.

Hoe vergaat de plantaardige leefstijl mij nu?

Omdat mijn buikklachten zo erg werden, heb ik radicaal het besluit genomen om meteen te stoppen met het eten van gluten en zuivel. Ik heb het eerder al eens geprobeerd, maar nu pas had ik de echte motivatie: namelijk mijzelf helen zodat ik me weer op en top gezond vol. En voor iemand die zo van yoghurt en kaas houdt, gaat het me heel erg goed af! Verder eet ik ook zoveel mogelijk suikervrij en haal ik mijn suikers uit fruit en natuurlijke honing. Heel af en toe eet ik nog vlees, vis en eieren en dat bevalt me goed. Ik zit nog in een transitie naar een volledig whole foods leefstijl. Ik eet bijvoorbeeld nog gewoon rijstcrackers en blokjes chocolade die niet per se hieronder vallen, maar dat is okee. Teveel en te snel willen veranderen is ook niet goed. Hoewel het nog maanden kan duren voordat ik me helemaal goed ga voelen, merk ik nu al veel verandering. Ik heb meer energie, ik voel me meer mijn oude, bubbly self, ben veel positiever en het belangrijkste: mijn buikklachten zijn bijna helemaal weg! En als bonus ben ik ook al wat afgevallen en is mijn buik platter geworden, iets wat mij de afgelopen maanden niet gelukt was en waar ik graag naartoe wilde werken. Kortom: voor mij als persoon heeft het tot nu alleen maar positieve voordelen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.