weinig energie

Je eet gezonde en voedzame dingen, maar toch heb je niet genoeg energie en mensen die de ene na de andere Mars naar binnen werken lijken dat wel te hebben. Hoe kan je nu zo weinig energie hebben bij een plant based lifestyle?

Gezond eten maar toch weinig energie

Okee, ik neem nu twee uiterste bij elkaar. Iemand die alleen junkfood eet en iemand die vooral groenten en fruit eet. Hoewel ze er wel zijn hoor, mensen die totaal niet letten op wat ze eten en alles naar binnen proppen. Soms ben ik daar best jaloers op. Hoe kan iemand nu alles zo maar eten en zich helemaal goed voelen? Waarom kan ik niet alles eten, me goed voelen en niet aankomen? Helaas werkt het niet zo en ik denk dat je het met me eens bent dat het beter is om je lichaam te voeden met goede dingen, want uiteindelijk voel jij je daar ook weer goed door.

Waarom niet gewoon junkfood eten dan?

Daarnaast is de voornaamste reden waardoor mensen die junkfood eten door kunnen gaan is vanwege de sugarrush die ze hebben. Telkens energiestromen daarvan krijgen is wat hen door de dag helpt. Het lijkt dus alsof ze tonnen energie hebben, maar uiteindelijk gaat dat zijn tol eisen vroeg of laat. En toch heb jij, ook al eet je geen junkfood en (fairly) gezond, geen of nauwelijks energie. Hoe kan dat dan? Om heel eerlijk te zijn kan dat met heel veel dingen te maken hebben, maar dit is de meest voorkomende reden: je eet niet genoeg.

Eet je wel genoeg?

Wait what?! Ik mag meer eten?! Yes! Meer eten van de goede dingen that is. Als je een plant based lifestyle volgt, dan eet je veel groenten, fruit, noten, bonen, zaden en volkoren granen. Je eet geen (of nauwelijks) vlees en vis en ook zuivel staat niet op je menu. Doordat je geen zuivel en vlees eet, ‘mis’ je heel wat calorieën en vetten die niet opwegen tegen spinazie en andere groenten. Als je dus voornamelijk groenten en fruit eet, zullen je porties veel groter worden dan toen je nog vlees en zuivel at. De reden dat je zo weinig energie hebt is gewoonweg omdat je meer energie moet binnenkrijgen om te overleven. Let wel, dat betekent niet dat je nu bakken kokosijs of vegan brownies kunt gaan eten (okee uiteraard is een treat soms gewenst) maar je hoeft bij een plant based lifestyle niet bang te zijn dat je een teveel aan calorieën binnenkrijgt. Probeer te vertrouwen op je lichaam en te eten wanneer jij honger hebt en het dan te voeden met een basis van groenten en fruit.

Eiwittekort

Ben je er vrij zeker van dat je wel genoeg eet, maar ben je nog steeds heel erg moe? Dan kunnen er ook een aantal andere reden aan de hand zijn. Ik hoef je niet te vertellen hoe belangrijk het is om genoeg slaap te krijgen en je stressniveau zo laag mogelijk te houden, dus probeer hier ook aan te werken als je veel moeheid ervaart. Een andere reden kan zijn dat je niet genoeg proteïne binnen krijgt. In principe krijg je met een gevarieerd plant based lifestyle genoeg proteïnen binnen en hebben we helemaal niet zoveel eiwitten nodig als je denkt, lees hier waarom een teveel aan eiwitten zelfs gevaarlijk kan zijn. Mocht je nu veel aan krachttraining doen of heeft jouw lichaam meer eiwitten nodig, voeg dan wat vegan proteïnepoeder toe aan je dieet, meer bonen of superfoods als chiazaad en lijnzaad.

Hormonen & intoleranties

Een andere reden kan zijn dat je hormonen niet in balans zijn. Helemaal als je net bent geswitcht naar een plant based lifestyle kan dat soms nog wel tricky zijn. Ga in dit geval bij een dokter langs om te achterhalen hoe het met jouw hormonen zit en hoe je dit kunt helen. Hieraan gerelateerd kan het ook zijn dat je intolerant bent voor sommige etenswaren. Als je vaak moe bent, een opgeblazen buik hebt, krampen en/of hoofdpijn, dan kan het goed zijn dat je intolerant bent voor een of meerdere dingen.

Denk aan je vitaminen

Een vitamine die je tekort komt als je een plant based lifestyle volgt is vitamine B12. Het is daarom belangrijk dat je deze dagelijks slikt om ervoor te zorgen dat je deze goodie niet tekort komt. Een andere vitamine die raadzaam is om te slikken is vitamine D, helemaal in de winter of als je niet zoveel buiten komt. In principe krijg je alle andere vitaminen en mineralen genoeg binnen met een gevarieerd dieet, maar afhankelijk van je lichaam en eetpatroon kan je nog behoefte hebben aan andere vitaminen en mineralen. Veel voorkomende tekorten zijn ook in zink en ijzer.

Uiteraard wil ik je aanraden wanneer je voor langere tijd weinig energie hebt, een dokter te raadpleegt om hier dieper en persoonlijker op in te gaan.

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.