linzenpasta met geroosterde kikkererwten

Het eten van veel eiwitten is een ware trend. Maar wist je dat een teveel aan eiwitten juist gevaarlijk kan zijn?

Ook ik heb jaren gedacht dat ik veel eiwitten moest eten om spieren op te bouwen, af te vallen en een slank lijf te krijgen. Ik telde mijn calorieën en zorgde voor goede macro’s. Een leefstijl met een grote hoeveelheid aan proteïnen. Ik at bijna het dubbele aan mijn gewicht in eiwitten. Totdat ik er recentelijk achter kwam dat een teveel aan eiwitten zelfs gevaarlijk kan zijn.

Ziek worden van eiwitten

Hoewel ik niet zeg dat je helemaal geen eiwitten meer moet eten, kan een te grote hoeveelheid aan eiwitten schadelijk zijn voor je gezondheid. Er is namelijk nog nooit iemand ziek geworden van een eiwittekort, maar wel aan een overschot. Voorbeelden hiervan zijn diabetes en hart en vaatziekten. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 35 procent van onze calorieinname bestaat uit eiwitten, wat ongeveer 2x zoveel is als we nodig hebben. Yes, voor mij was dit ook schokkend om te horen. Heb je dan maar 17 procent van je calorieën in eiwitten nodig? En ik dacht dat eiwitten gezond waren?

De gevolgen van overconsumptie

Sommige dingen die we overconsumeren plassen we gewoon weer uit. Met een overconsumptie in eiwitten werkt dat echter niet zo. Ons lichaam is basisch terwijl eiwitten uit aminozuren bestaan. Vooral de aminozuren die in dierlijke eiwitten zitten zijn hoog in sulfur en zuren die ons lichaam kan aantasten wat kan leiden tot lever, nieren en botproblemen, het verlies van calcium en osteoporose. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat mensen eerder overlijden en kanker kunnen ontwikkelen bij het eten van dierlijke eiwitten dan mensen die het niet of nauwelijks eten.

Hoe eet je dan minder eiwitten?

Als we er dus vanuit gaan dat dierlijke eiwitten niet goed voor ons zijn, dan valt er al een hoop af. Je eet geen vlees en vis meer en ook zuivel sla je af. Als je dit laat staan, dan kan je ervan uitgaan dat je precies de juiste hoeveelheid aan eiwitten binnenkrijgt. Maar waar haal je dan je eiwitten vandaan? Nou uit plantaardige producten als bonen en peulvruchten. Ook noten en zaden zijn eiwitrijke producten en mocht je nu veel aan krachttraining doen en behoefte aan extra eiwitten hebben, dan bestaan er ook vegan eiwitpoeders op basis van erwt of hennep proteïne. Ook chiazaad en lijnzaad zijn een goede en natuurlijke vorm van eiwitten.

Ik hoop dat dit artikel je een beetje bewuster maakt van de gevaren van dierlijke eiwitten en dat een teveel aan eiwitten zelfs gevaarlijk kan zijn. Mij heeft het ontzettend geholpen en was het een eyeopener om hier meer over te leren.

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.