wat-te-doen-tegen-een-winterdip

6x tips tegen een winterdip

Winter. Aan de ene kant verheug ik me er elk jaar op (lees: de feestdagen en lekker eten), maar aan de andere kant krijg ik een echt dip van het koude en sombere weer en de donkere dagen. Hoe ga je nu zo’n winterdip tegen?

1. Vitamine D slikken

Misschien wel de beste tip die mij heeft geholpen in de afgelopen jaren is beginnen met vitamine D slikken. Sinds ik dat doe heb ik minder last van de winterdip. Door elke dag minstens 1000mg te slikken krijg je genoeg binnen als je de zon een dagje niet ziet, wat nogal vaak voorkomt als je de hele dag op kantoor zitten en forenst in het donker.

2. Wandelen

Juist als het zo donker en guur is, moet je toch ervoor zorgen dat je overdag buiten komt. Ik loop meestal een half uurtje in mijn lunchpauze en zodra de zon schijnt in het weekend, ben ik ook vaak buiten te vinden. Zo kan je je hoofd even leegmaken, ben je lekker in beweging en voel je je meteen stukken beter.

winterdip

3. Sporten

Nog meer beweging! I know, als je je lamlendig voelt en nergens zin in hebt behalve Netflixen met een zak chips op de bank, is het laatste waar je wel aan denkt sport. En toch helpt juist dit om dat patroon te doorbreken. Door de sporten maak je je happy hormoon endorfine aan waardoor je depressieve gevoelens als sneeuw voor de zon verdwijnen en jij een fijne energieboost krijgt. Ook leuk: in de kou moet je lichaam harder werken om op temperatuur te blijven, dus je verbrandt ook nog eens lekker veel calorie√ęn.

4. Maak het lekker licht

Zorg voor lichte kleuren in je omgeving om het daglicht na te bootsen. Ook helpt het om een half uur per dag een lichtbox te hebben die jou dat zonnestraaltje op een dag geeft.

winterdip-voorkomen

5. Eet slim en chocolade

Ik voel me altijd beter als ik clean eet en in de winter probeer ik daar nog meer op te letten omdat dit op de langere termijn veel effect heeft. Dingen eten als suiker zorgt maar voor een tijdelijk blij gevoel. Aan de andere kant mag je wel gewoon chocolade blijven eten. Natuurlijk wel die met 85%. Daar wordt je blij van, ontspannen en het is gezond.

6. Listen to the beat

Mijn laatste tip is: zet blije muziek op. Ik ben sowieso een type dat het liefste cheerful music luistert, maar met die donkere dagen heb ik er nog meer behoefte aan. Voel ik me moe en sad? Dan zet ik een blij muziekje op waarop ik heel hard mee zing en dans. En als dat niet helpt? Kerstmuziek ūüėČ

Wat doe jij om een winterdip tegen te gaan?



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.