wrokgevoelens

Tips om wrok gevoelens los te laten

Wrokgevoelens hebben is niet een gevoel maar een verhaal dat je vasthoudt. Natuurlijk ben je verdrietig of boos dat iemand je gevoelens heeft gekwetst, maar deze gevoelens kun je loslaten en je kunt verder gaan. Of je kunt zelfs iemand vergeven. Toch is het nog steeds mogelijk om een wrok voor iemand te hebben, omdat je nooit zult vergeten wat iemand heeft gedaan.

Waarom heb je wrok gevoelens?

Wrok hebben richting je moeder omdat je vindt dat zij je zusje voortrekt in alles en je het gevoel over de jaren hebt gekregen dat ze minder van je houdt en je niet goed genoeg bent. Of wrok hebben omdat je erachter komt dat je groep vriendinnen iets samen zijn gaan doen maar jou niet gevraagd hebben om mee te gaan. Of misschien iets kleiners zoals iemand die je verjaardag is vergeten maar jij wel veel waarde aan die persoon hecht. Veel mensen ervaren wrok gevoelens omdat ze het gevoel hebben dat andere mensen iets fout hebben gedaan en ze zich gekwetst voelen. Maar waarom houden we ze vaak (en zo lang) vast als ze ons alleen maar meer pijn doen? En niet alleen pijn. Deze negatieve gevoelens zorgen voor een stress reactie in ons lichaam dat ons in een vecht of vlucht modus plaatst. En hoe langer je deze gevoelens vasthoudt, hoe meer gezondheidsklachten je hiervan kunt ervaren zoals een hogere bloeddruk en hartziekten. Waarom blijven we zo hardnekkig vasthouden aan wrok gevoelens in plaats van dat we ze loslaten? En belangrijker nog: hoe laten we deze gevoelens dan los?

Neem de controle

Vaak is het zo dat je denkt dat de andere persoon zijn of haar excuses moet aanbieden. Maar misschien is het wel zo dat die andere oprecht niet doorhad dat het je verjaardag was. Ik heb dat ook gehad. Mijn vriendin is twee weken eerder dan mij jarig en pas nadat ze mij feliciteerde op mijn eigen verjaardag kreeg ik pas door dat ik de hare compleet vergeten was doordat ik op vakantie was. En dat is het: je weet niet wat er precies afspeelt in iemand anders leven, dus je kan niet elke situatie zo op jezelf betrekken. Als jij wrok gevoelens hebt, dan zijn die gevoelens van jou alleen en dus ben jij de enige die er wat aan kunt doen. Laat deze gevoelens dus los door zelf de controle te nemen. Wacht niet af totdat iemand anders iets doet, sorry zegt of het goed maakt. Doe wat voor jou goed voelt om de gevoelens los te laten.

Bekijk het van een ander perspectief

Zoals ik net al zei, kan er zomaar een gegronde reden zijn waarom iemand jou heeft gekwetst en was dat waarschijnlijk niet eens de bedoeling. Loop jij je helemaal druk te maken en jezelf op te vreten voor niets, want er was niets aan de hand. Bedenk zelf redenen waarom iemand heeft gereageerd in deze situatie of beter nog: uit je gevoelens en vraagt direct wat de reden van de voorgevallen situatie was zonder er een oordeel aan te hangen. En mocht het alsnog zo zijn dat er geen gegronde reden is, dan is dat ook okee. De situatie is gebeurd dus laat deze in het verleden. Richt je in plaats van op het heden of wellicht hoe het een volgende keer beter kan.

Accepteer je gevoelens

Hoe voel je je nu echt? Wat is er precies gebeurd dat je je zo voelt en welke emoties horen hier nu bij? Je gevoelens wegstoppen helpt ook niet en waarschijnlijk komt je boosheid dan ineens opwaaien in situaties waarop je het niet verwacht of wilt. Dan uit je je boosheid ineens op iemand die het niet verdiend. Wees dus eerlijk over hoe je je echt voelt.

Doe het niet alleen

Als je je gevoelens opkropt en de situatie niet uitspreekt, dan maak je de situatie vaak groter in je hoofd dan hij is. Als je het niet prettig vindt om er direct met die persoon over te praten, vraag dan een vriendin om je te helpen. Dit is zo’n herkenbare situatie, iedereen heeft er wel mee te maken gehad. Plus, door er hardop over te spreken krijg je vaak ook een duidelijker beeld van de situatie, kan je er helderder over nadenken en met goede oplossingen komen. Of je vriendin geeft je natuurlijk goede tips.

Nieuwsbrief





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.