late night snacking

Tips om late night snacking te stoppen

Je avondeten heb je achter de kiezen, maar je kan het toch niet laten om nog iets extra’s te eten en bij voorkeur iets zoets. Honger heb je niet, trek wel en voor je het weet zit je weer in de keukenkast. Hoe kan je nu late night snacking stoppen?

Wat is de oorzaak?

De meeste mensen eten de grootste maaltijd in de avond of gedurende de nacht. Om dit te kunnen veranderen, moet je erachter komen waarom je dit ritueel elke keer weer herhaald. Voor sommige mensen kan het betekenen dat ze overdag niet zoveel eten, waardoor ze in de avond teveel honger krijgen en voor sommige mensen ligt de oorzaak bij een gewoonte van snacken of verveling. En soms kan het ook gelinkt liggen aan eetstoornissen zoals binge eten waarbij je eet uit emoties om boosheid, verdriet of frustratie letterlijk weg te eten en je heel veel eet in een moment en geen controle meer hebt over wat en hoeveel je eet. Schrijf dus op wat er gebeurd als je een eetbui hebt in de avond en wat mogelijk de oorzaak hiervan kan zijn en houd dit een tijdje bij.

Zorg voor een routine

Als je oorzaak ligt bij het te weinig eten gedurende de dag, dan kan een routine je juist erg helpen. Gestructureerd eten en misschien nog wel belangrijker: genoeg slapen is voor jou de beste oplossing. Zo kun je er voor zorgen dat je op vaste tijdstippen eet en gelijkwaardige porties eet met een goede balans tussen eiwitten, vetten en koolhydraten zodat je in de avond niet grijpt naar eten waar je later spijt van krijgt. Daarnaast leidt te weinig slaap tot een hoger calorie inname en een slechter dieet. Merk je dat je in de avond meer snackt? Ga dan eens een week een half uur eerder naar bed en kijk of dit een oplossing voor je is. Daarnaast helpt het opstaan en naar bed gaan elke dag op dezelfde tijd ook heel erg.

Plan je maaltijden

Als je bang bent om elke keer weer te overeten, dan kan het plannen van je maaltijden heel erg helpen. Op die manier weet je zeker dat je maaltijden goed in balans zijn, gezond zijn en dat je alleen het eten in huis hebt dat je hebt ingepland. Dat geeft rust en zekerheid. Vind je dit moeilijk, dan kan het hulp zoeken bij een diëtiste ook helpen. And a little side note: niet alleen hulp van een diëtiste kan uitkomst bieden, maar ook hulp van een therapeut die je kan helpen bij je binge eetstoornis.

Ontstress

Een andere factor die leidt tot late night snacking is doordat je te gestresst bent. Je zit niet lekker in je vel of er speelt op dit moment veel in je leven waardoor je het weg gaat eten zodra je thuis komt en je lijf en mind tot rust komt. Je pauzeert jezelf waardoor je even niet aan iets anders hoeft te denken. Maar je zult denk ik zelf ook wel weten dat eten deze gevoelens niet weg neemt. Niet echt in elk geval. In plaats van dat je ontstresst met eten, ontstress met iets anders zoals een warm bad met een goed boek, yoga of meditatie. 

Leid jezelf af

Niet alleen helpt yoga, een warm bad of meditatie om te ontstressen, het leidt je ook af om te gaan eten. Heb je de neiging om aan late night snacking te doen? Leid jezelf dan af! Zoek een leuke hobby, lees een boek, bel een vriendin, doe een dansje of doe iets anders wat helpt om niet in de kast te graaien. Vaak snacken mensen op de bank, dus als je weer zo’n bui voelt aankomen, kom je meteen van die bank af. Niet om naar de keuken te gaan, maar om iets totaal anders te doen.

Bottom line is dat je late night snacking het beste kunt stoppen en voorkomen als je weet waardoor het komt en daaraan te gaan werken en tegelijkertijd afleiding te zoeken om het snacken te verruilen met iets anders leuks dat net zoveel verzadiging heeft, maar dan in je hoofd in plaats van je maag. En don’t beat yourself up als het niet meteen lukt of wanneer je een terugval krijgt. Wees lief voor jezelf en doe aan positieve affirmaties waarbij je echt gelooft dat je dit gaat overkomen!

Nieuwsbrief





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.