#Throwback: Superfood Chiazaad

chiazaad3
Chiazaad: elke foodie en gezondheidsfreak kan niet meer om deze superfood heen. Ook ik gebruik al een lange tijd chiazaad, maar waarom zou je überhaupt chiazaad moeten eten en wat kan je er eigenlijk allemaal mee? Waan je even in de chiawereld :).

Chiazaad is al een eeuwenoud zaad dat al gebruikt werd door de Azteken, omdat zij er de helende werking van in zagen. Chiazaad werd namelijk zelfs een tijdje gebruikt als medicijn. Waarom? Dit zaad zit echt boordevol omega 3, wat goed is voor je hart- en bloedvaten, je kunt je er beter door concentreren, je immuunsysteem verbetert en het is gewoon goed voor je hersenen. Er is dan ook geen ander product dat zoveel omega 3 bevat als chiazaad (zo’n 20%).

Maar er is meer :)! Zie je er tegenop om rimpels te krijgen? Eet dan chiazaad, want het zaad gaat veroudering tegen van binnenuit. O en dit is ook fijn voor je stoelgang: als je daar last van hebt, eet dan ook chiazaad. Het helpt je stoelgang op gang te krijgen en het reiningt je darmen, waardoor alles weer als een zonnetje moet gaan lopen. Ook zit het boordevol vezels die natuurlijk je stoelgang ook bevorderen en houdt het je bloedsuikerspiegel in balans. Je raakt sneller vol, je krijgt minder trek in al die slechte gewoonten en het is een natuurlijk en smaakloos product, waardoor je het lekker overal in en bij kunt stoppen.

chiazaad1
Dat klinkt allemaal wel heel erg fijn, toch? Maar hoe en hoe vaak moet je het dan eten? Er wordt geadviseerd om 1 à 2 eetlepels per dag te gebruiken om ook het daadwerkelijke effect te bereiken. Meestal eet ik elke dag wel granola waar ik dan ook chiazaad in heb zitten, maar ik denk niet dat er een eetlepel in mijn bakje terecht komt. Eigenlijk zou ik dan nog wat extra chiazaad erbij moeten doen of het ergens anders in stoppen, maar dat vergeet ik meestal haha! Ook zie je steeds meer dan mensen er een gel van maken. Mix 1 eetlepel chiazaad met 1 eetlepel water, roer het door en laat het in de koelkast staan. Zo krijg je een soort van gelachtige substantie die beter in je lichaam opgenomen zou worden, helemaal als je last hebt van obstipatie. Je kunt het dan gewoon in je yoghurt of salade doen. Het ziet er wel gek uit, maar je proeft er eigenlijk niets van.

Naast yoghurt, smoothies en salades waar je gewoon chiazaad aan kunt toevoegen, kan je het ook gebruiken tijdens je avondeten of bijvoorbeeld in je brood en baksels stoppen. Zo heb ik weleens scones gemaakt met chia- en lijnzaad en dat smaakt echt prima! Om je even op ideeën te helpen, heb ik wat recepten op een rijtje gezet, enjoy!

chiazaad2
Chiazaad toetje met amandelmelk. En ja, met slagroom ;p

chiazaad4
Naanbrood met chiazaad

chiazaad5
Een energiereep met chiazaad

chiazaad6
Chiazaad pudding

chiazaad7
Amandelboter en chiazaad koekjes

Eet jij al de superfood chiazaad en hoe combineer je het?



5 STEPS to eat anything you want and lose your unwanted weight

Always on a diet? Can't stop craving sugar?
Are you tired of having tried so many things and not seeing the results and falling of the bandwagon?
Are you ready to finally feel confident in your body, have more energy, joy and balance in your life AND lose the weight?

SIGN UP for my free webinar on Saturday September 26 @ 6PM (AEST),
live your Life to Enjoyce and be and feel like the woman you've always dreamt of being
!




2 comments

  1. shawna

    Pas maar op met chiazaad ik ben er zo verschrikkelijk ziek van geworden dat ik op de eerste hulp ben beland. En ik schijn niet de enige te zijn.

    1. Miss Craftsy

      Dat is vervelend Shawna. Misschien kan het zijn dat je een allergische reactie erop hebt. In principe is chiazaad net als een appel of wortel gezond en bij matig gebruik absoluut niet slecht voor je. In elk geval eet ik het met veel plezier!

Leave a Reply

Your email address will not be published.