#throwback Het verschil tussen goede en slechte koolhydraten

koolhydraten1
Na het artikel van vorige week waarin ik uitlegde dat koolhydraten opgeslagen worden als vetten en dat daarvoor insuline gebruikt wordt, met als resultaat mogelijk overgewicht; ben ik eens research gaan doen naar koolhydraten. Ik vind het altijd interessant om te lezen wat er nu precies in eten zit en wat wel en niet goed voor je is.

Word je nu echt dik als je koolhydraten eet en moet je er maar helemaal meteen mee stoppen? Nee, dat niet. Er zijn al zoveel diëten, zoals het Atkins dieet waarin je geen koolhydraten mag hebben, maar ik geloof eigenlijk niet meer zo in diëten. Ik denk dat je met verantwoordelijk en bewust eten veel verder komt. Je hebt namelijk wel koolhydraten nodig, anders kom je niet vooruit. Koolhydraten zijn namelijk de brandstof voor je lichaam, dus je hebt er dagelijks een bepaalde hoeveelheid voor nodig. Maar zodra je er teveel van eet, wordt het opgeslagen als vet en word je dus dik. Wil je dus op gewicht blijven of afvallen, dan moet je hier een goed evenwicht in zien te vinden.

koolhydraten2
Dit kun je bijvoorbeeld doen door ‘goede’ koolhydraten te gaan eten. Het klinkt misschien stom om dit onderscheid te maken, maar nadat ik het heb uitgelegd, wordt het misschien duidelijker. Ik denk dat we allemaal wel weten dat koolhydraten suikers zijn en dat dus een pak witte suiker niet echt goed voor je is. Een slechte koolhydraat dus. Maar welke producten zijn slecht, wat is het verschil tussen goede en slechte koolhydraten en hoe komt dat dan? Kort gezegd komt het erop neer dat er meerdere soorten koolhydraten zijn, namelijk meervoudige, tweezijdige en eenzijdige koolhydraten. Wanneer je de laatste twee eet, stijgt je bloedsuikerspiegel heel snel, word je energiek, maar daarna zakt deze spiegel en krijg je de welbekende after dinner dip. Dit komt omdat mensen het gewend zijn om veel koolhydraten tijdens hun avondeten te eten. Beter is het dus om meervoudige koolhydraten te eten: je lichaam moet meer moeite doen om deze koolhydraten te verwerken, dat als resultaat geeft dat je een geleidelijke energiestroom krijgt en je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Gevolg: je houdt minder vocht vast, je eetlust wordt minder, dus een blije jij!

Om erachter te komen welke producten meervoudige koolhydraten zijn, is er de glycemische index opgesteld (glykemie betekent bloedsuikerspiegel). Hoe lager de GI, hoe minder schommelingen er zijn en hoe beter het dus is voor je bloedsuikerspiegel. Aardappelen, gewoon brood en witte pasta zijn een no go! Deze zitten bomvol slechte koolhydraten en daardoor ga je niet lekker in je vel zitten. Beter is het om deze te vervangen door volkoren pasta, quinoa, noten of meergranen brood. Dat is helemaal geen probleem, alhoewel het alsnog beter voor je is om er niet teveel van te nemen, maar bijvoorbeeld extra groenten te nemen. Producten met een GI lager dan 50 zijn okee om te eten. Eet lekker zuivel (behalve melk), eieren, vlees en vis: deze producten bevatten weinig koolhydraten en zijn prima vervangers.

koolhydraten3
Kijk ook naar je eigen levensstijl om te bepalen hoeveel koolhydraten je nodig hebt. Sport je veel, dan heb je meer koolhydraten nodig (zie de topwielrenners: die mogen lekker borden spaghetti wegwerken), heb je een kantoorbaan of zit je veel, dan heb je juist minder nodig. Ook claimen bepaalde doktoren en dieetgoeroes dat het eten van koolhydraten tijdens je avondmaaltijd niet goed is, zo zou je volgens hen eigenlijk na half 6 geen koolhydraten meer mogen eten. Nu vind ik dit wat overdreven, want we zijn tenslotte gewend om een goede maaltijd ‘s avonds te hebben klaarstaan. Zolang je na 9 uur geen gekke dingen gaat doen, vind ik het prima ;).

Ik hoop dat ik je wat bewuster heb kunnen maken van koolhydraten en wat ze met je lichaam kunnen doen. Ik zeg ook bewust omdat ik dit artikel niet heb geschreven om iedereen op te roepen geen koolhydraten te eten of te gaan diëten, maar om je er bewust van te maken wat je in je lichaam stopt en wat dit voor effect kan hebben. Ik merk dat het eten van goede koolhydraten een positief effect op mijn lichaam heeft en dat ik me er lekkerder door voel en dat wil ik graag met jullie delen. Wil dat dan zeggen dat ik nooit meer die ene lekkere stuk taart naar binnenschuif boordevol slechte suikers? Echt niet! Ik ben echt een zoetekauw en als ik daar zin in heb, eet ik het gewoon. Dan doe ik de volgende dag gewoon wat rustiger aan. Hoe meer je trouwens goede koolhydraten eet en de slechte suikers laat staan, hoe minder je ook zin krijgt in al dat snoep, gebak en slechte dingen! En dat is echt waar! Ik eet lang niet meer zo slecht en veel als ik eerst deed. En het grote voordeel is dat ik nu extra geniet van al die lekkere hapjes ;).

Hoe bewust ben jij met eten bezig?



Want to finally stop Stress Eating?

Stress eating at the end of a long day?
Always starting with a new diet on Monday?
Eating away your emotions?
And do you want to end this?

Download my FREE ebook with
21 Simple Strategies to Stop Stress Eating!




Leave a Reply

Your email address will not be published.