Susan’s ervaring met Paleo + eetdagboek

Nu ik al een tijdje Paleo eet, was ik toch wel benieuwd naar hoe anderen deze leefstijl volgen en zelf invullen. Hoe bevalt het bij hen, waarom zijn zij Paleo gaan eten en hoe houden ze het vol? Ik vroeg Susan van Mesa Verde om eens over haar Paleo leven te vertellen en haar paleo eetdagboek te delen!

Het begon allemaal in juni 2011. Ik had iedere dag een opgeblazen gevoel en enorm veel buikpijn. Er was PDS bij me geconstateerd en moest er maar mee leren leven. Ik had van alles al geprobeerd, maar niks werkte.

Via een vriend van mijn vriend las ik over het paleo dieet: eten als een oermens. Veel groenten, fruit, noten, zaden, vlees, vis en eieren. Dit klonk voor mij zo logisch dat ik het meteen ging uitproberen. Ik gooide het brood, yoghurt en pasta de deur uit. Binnen een dag was mijn buikpijn enorm verminderd en na een week was ik van mijn klachten af.

Bulletproof coffee

Altijd 100% paleo?

In de loop van de jaren heb ik veel geëxperimenteerd met mijn voeding. Van het eten van havermout, rijstwafels en kwark tot heuse cheat days. Uiteindelijk kom ik steeds terug bij het paleo dieet, omdat ik me hier het beste bij voel.
Ik geef ik eerlijk toe dat ik ook wel eens afwijk. Ik ben dol op Ben & Jerry’s Cookie Dough, sushi en chocola. Inmiddels heb ik een goede balans gevonden tussen voeding dat mijn lichaam voedt (80%) en dingen waar ik soms heel erg zin in heb (20%). Ik noem mezelf dan ook een ‘paleo softie’, haha.

nakdbar

Vlees, suikerdips en variatie

Een hardnekkige mythe is dat je veel vlees eet. Dat valt reuze mee. Ik eet niet meer vlees dan ik hiervoor at, het is alleen ander vlees. Ik kies altijd voor biologisch, onbewerkt en het liefst grasgevoerd vlees. Ook trek ik mijn eigen bouillon van de overgebleven botten. Super voedzaam!
Daarnaast ben ik een stuk meer eieren en verzadigde vetten gaan eten. Hierdoor heb ik geen suikerdips en hongerkloppen meer! Ik kon heel erg chagrijnig zijn als ik honger heb, dat is nu helemaal weg.
Omdat je veel voedingsgroepen niet mag, is het belangrijk om te voorkomen dat het eten te eenzijdig wordt. Ik probeer in een week zoveel mogelijk verschillende groenten te eten. Ik doe 1x per week boodschappen en dan sla ik een heleboel groenten in. Vooruit plannen werkt ideaal. Maar ik heb ook een aantal vaste favoriete gerechten, zoals een zelfgemaakte courgette-broccoli soep. Die eet ik bijna wekelijks in de winter. Het moet ook een beetje haalbaar zijn!

paleohavermout

Probeer het eens

Tegenwoordig eten steeds meer mensen al bewust, en kiezen ze bijvoorbeeld voor glutenvrij of vegetarisch. Dit is al super, maar ik geloof er echt in dat paleo voeding nog een stap verder gaat voor je gezondheid. Probeer het eens 30 dagen en kijk hoe je je voelt. Je kunt daarna weer dingen introduceren om te kijken hoe je er op reageert. Luister naar je lijf en doe vooral waar jij je goed bij voelt!

Benieuwd naar hoe ik paleo eet? Bij deze mijn paleo eetdagboek!

broccolisoep

Paleo eetdagboek
Dinsdag 2 februari 2016

• Om half 8 ‘s ochtends drink ik een kop bulletproof coffee, een glas water en slik ik mijn supplementen (vit D, visolie en probiotica) en ga ik naar het station om naar m’n werk te gaan.
• Om 11 uur heb ik weer een beetje trek en neem ik een Nak’d bar.
• Om half 1 lunch ik met wat overgebleven zoete aardappel stamppot van de avond ervoor.
• Om half zeven ben ik weer thuis en maak ik gauw mijn favoriete soep (met broccoli en courgette, op basis van zelfgemaakte bouillon). Ik eet er een biologisch tartaartje en een halve banaan bij.
• Om half acht volg ik een pittige CrossFit WOD.
• Ik kom ‘s avonds bij met een kop thee en twee dadels met notenpasta en een de andere helft van de banaan.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Woensdag 3 februari 2016

• Ik ben een dag vrij, dus ik heb tijd voor een uitgebreid ontbijt. Ik maak een paleo ‘havermout’ pap met blauwe bessen.
• Ik drink veel thee en snoep ere en dadel met notenpasta bij.
• Samen met een oud-collega ga ik lunchen bij Zest in Amsterdam, een restaurant met alleen maar raw food (glutenvrij, lactosevrij, vegan). Ik bestel een bietensap en de Zest wrap: een wrap van pompoen gevuld met courgette, avocado, wortel en een vegan crème fraiche. We delen samen een raw lemon cheesecake als toetje.
• Ik zit bomvol in de trein naar huis. Daar drink ik ‘s middags alleen een kop thee.
• ‘s Avonds heb ik niet zoveel zin om uitgebreid te koken en maak ik een witlof salade met appel en walnoten met een stukje zalmfilet erbij

witlofsalade

Donderdag 4 februari 2016

• Ik ga weer naar mijn werk. Deze keer probeer ik eens bulletproof thee uit. Even wennen nog.
• Als lunch eet ik wat overgebleven witlof salade met twee gekookte eieren. Als ‘toetje’ eet ik een rijstwafel met pindakaas.
• Tussendoor drink ik een heleboel kruidenthee
• ‘s Avonds ga ik weer trainen, dus ik heb weinig tijd om te koken. We hebben nog wat broccoli-courgette soep, dus dat warm ik op. Daarnaast eet ik wat stukjes biologische leverworst en wat zoete aardappel.
• Na de WOD beloon ik mezelf met een stukje pure chocola (75%) en een klein appeltje met zonnebloempasta.

smoothie

Vrijdag 5 februari 2016

• Ik ga weer naar kantoor. Ik maak om half acht gauw een grote groene smoothie, waarvan ik de helft meeneem. Er zit in: spinazie, een halve avocado, klein appeltje, kokosmelk, collageen, lijnzaad, water en kaneel.
• De hele ochtend zit ik vol van de smoothie en drink ik alleen maar thee.
• Ik lunch met een salade van zoete aardappel, rucola, bosui, gerookte makreel en een gekookt ei.
• ‘s Avonds komt een goede vriend eten en halen we sushi. Te lekker.

Benieuwd naar Susan’s paleo levensstijl en meer heerlijke recepten? Neem dan eens een kijkje op haar vernieuwde blog Mesa Verde! Susan, heel erg bedankt voor jouw verhaal en een kijkje in jouw paleo eetdagboek en leven. Ik vond het in elk geval heel interessant!

Heb jij nog meer vragen over de paleo levensstijl? Stel ze dan hieronder in de comments!

Nieuwsbrief





6 comments

  1. Marcelle

    Met een beetje doorzettingsvermogen en discipline (en geloof me daar ontbreekt het mij echt aan), is het prima te doen. Zelfs met een gezin (die niet meedoen), een baan etc. Ik voel me er gewoon beter bij. Je gaat je zoveel beter voelen! Je bent iets langer bezig met koken; maar dat heb ik er wel voor over. En af en toe (nou ja, ieder weekend) neem ik wel een wijntje en chocola (mijn grote valkuil). Probeer het een week of drie en je wilt niet meer terug!!

    1. Miss Craftsy

      Aaah wat goed om te horen Marcelle! Zeker van iemand met een druk (gezins)leven. Zie je voor niemand is het onmogelijk om gezond te leven. Zolang je het maar echt wilt en weet hoe goed het uiteindelijk gaat voelen. Ik wens je nog heel veel plezier met deze mooie leefstijl!

  2. Sabine

    Zo interessant deze levensstijl! Ik ben vegetariër en weet niet of ik dan genoeg binnen zou krijgen. Denk het eigenlijk wel met noten en al. Nu is deze manier van eten niets voor mij in een druk leven, maar als ik er de tijd voor zou kunnen vinden zou ik het best wel willen proberen. Het is zeker iets dat me aanstaat eigenlijk. Daarnaast ziet het er ook nog eens megalekker uit!

    1. Miss Craftsy

      Dat megalekkere kan ik zeker beamen! Ik denk wel dat je heel veel proteïnen gaat missen als je als vegetariër paleo gaat eten omdat vlees daar centraal staat en dat jouw eiwitbron vormt. Met alleen noten kom je in elk geval nooit aan je dagelijkse portie. Dat zou ik je in elk geval mee willen geven als je dit gaat proberen, want eiwitten zijn een hele belangrijke bron voor je lichaam

    1. Miss Craftsy

      Daar zal Susan vast heel blij mee zijn. Ik geniet ook van deze foto’s, vooral die van het taartje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.