supplementen tegen acne

Supplementen tegen acne & voor een stralende huid

Heb je last van acne en puistjes of heb je een doffe huid zonder gezonde glow? Deze supplementen tegen acne kunnen je huid een boost geven!

In mijn jaren dat ik last heb van acne, heb ik van alles geprobeerd. Voeding, cosmetica, mindset, hygiëne; you name it! Hoewel je met een gevarieerd voedingspatroon je automatisch alle vitaminen en mineralen binnen zou moeten krijgen, wijst acne erop dat er toch ook iets anders mis is. Het gaat hier namelijk om een ontsteking, een inflammatie. Dat kan erop wijzen dat je misschien wat vitaminen en mineralen mist, of je lichaam moeite heeft om ze goed in je lichaam op te nemen. Een van de opties die je kunt proberen is door supplementen te slikken die je huid een boost geven.

Heb ik een vitaminetekort voor mijn huid?

Hoe weet je nu dat het slecht eraan toegaat met je huid en dat je mogelijk vitaminen tekort komt? Dit zijn de meest voorkomende en belangrijke symptomen:

  • bleke huid
  • haarverlies
  • droge huid
  • acne
  • wondjes helen heel langzaam
  • nagelriemen
  • blauwe plekken
  • gespleten haarpunten
  • gele huid
  • roos op het haar

Vitaminen & je huid

Genoeg vitaminen binnenkrijgen speelt een grote rol voor je huid. Dat is ook niet zo gek, want je huid is je grootste orgaan. Niet alleen helpen de juiste hoeveelheden van vitamines bij een gezonde, stralende huid zonder oneffenheden zoals acne, maar ook voor een glow, tegen roodheden, huid elasticiteit en cellulitis.  Dit zijn de supplementen tegen acne:

Vitamine A

Vitamine A is een hele belangrijke vitamine als het aankomt op je huid en om van acne af te komen. Dit is ook de vitamine die in hoge dosis gebruikt wordt in Roaccutane, een medicijn om acne te verhelpen. Uit een onderzoek blijkt dat een dosis van vitamine A genomen over 3 maanden ervoor heeft gezorgd dat de acne minder werd. Ook helpt vitamine A tegen huidveroudering vanwege de retinol die zich in deze vitamine bevindt. Let wel op dat een te hoge dosis van deze vitamine kan leiden tot zwangerschapsproblemen, en problemen met je botten en lever. Daarom is het aan te raden om het alleen via eten binnen te krijgen of supplementen te slikken die zijn aangeraden door je dokter.

Vitamine C

Vitamine C staat bekend om haar antioxidante eigenschappen en zorgt ervoor dat je huid beschermt wordt tegen toxische stoffen van buitenaf. Dit kan dus cosmetica zijn die je op je huid smeert, uitlaatgassen in de stad of om een door de zon verbrande huid te tackelen. Het helpt dus om je huid zacht en soepel te houden. Er zijn vitamine C supplementen beschikbaar, of in een multivitamine en natuurlijk kan je het ook binnenkrijgen via citrusvruchten en groenten. Ook is er cosmetica verkrijgbaar waaraan vitamine C is toegevoegd.

Vitamine E

Vitamine E wordt al jaren gebruikt bij in de huidverzorgingsindustrie en helpt je huid vooral te beschermen van vrije radicalen. Ook helpt het om je huid in een goede conditie te houden en net als Vitamine C helpt het je huid te beschermen van de zon. Er is een aparte vitamine E supplement verkrijgbaar dat ook je ogen meteen een boost geeft, maar vaak genoeg is de toegevoegde vitamine E aan een multivitamine voldoende. En kiezen voor een natuurlijke huidverzorging met daarin vitamine E toegevoegd is natuurlijk een hele goede optie.

Biotine

Ook wel bekend als een waterhoudende vitamine B. Deze wordt eigenlijk in de markt gezet als dé vitamine voor haar, huid en nagels en je ziet in de drogist ook vaak een supplement die gericht is op deze 3 gebieden. Als je een biotine tekort hebt, kan je dat vaak meteen merken doordat je haarverlies hebt, schilfers en een rode uitslag op je huid. Het nemen van een biotine supplement is zeker een aanrader als je problemen hebt met je haar, huid en nagels. In eten vind je biotine vooral in vlees, eieren, noten en zaden.

Vitamine D

De zon vitamine! Ik moet zeggen dat mijn huid er beter uitziet in de zomer wanneer ik meer buiten kom en vaker in de zon ben. Niet zo gek natuurlijk dat vitamine D dan ook een grote rol bij een gezonde huid speelt. Naast dat gezonde kleurtje natuurlijk. Vitamine D zou helpen tegen psoriasis en bij de groei van huidcellen. Omdat veel mensen niet in een zonnige omgeving wonen of te weinig buiten komen, hebben ze vaak een vitamine D tekort. Het is dus raadzaam, zeker in de wintermaanden, om vitamine D bij te slikken.

Visolie

Gezonde vetten zijn een must voor een gezonde huid. In visolie zitten de welbekende omega 3 vetten die erg goed helpen tegen inflammaties zoals acne. Visolie geeft je die natuurlijke glow en helpt je huid te herstellen van beschadigingen zoals acne en uitbraken. Uit onderzoek is gebleken dat visolie zelfs zou helpen tegen huidkanker. Eet je geen of minder dan 2 keer per week vis, dan kan het raadzaam zijn om visolie te slikken. Vis daadwerkelijk eten is natuurlijk altijd beter!

Collageen

Collageen maakt je lichaam van nature aan, maar hoe ouder je wordt, hoe minder het lichaam het zelf aanmaakt. Om de elasticiteit van je huid en het uitstellen van rimpels te bevorderen is collageen nodig. Dat is een feit, verder is onderzoek nog inconsistent over het daadwerkelijke effect van collageen in supplementen, huidverzorging en drankjes. Is je huid minder soepel aan het worden, dan kan het sowieso geen kwaad om je huidverzorging hierop aan te passen of om het van binnenuit te verbeteren middels een supplement.

Bone broth

Ofwel bottenbouillon. Iets wat je steeds vaker hoort in de health world en een glaasje bone broth heeft heel veel gezondheidsvoordelen. Niet alleen voor je huid, maar ook voor je gut. Zo kan je de bouillon in poedervorm kopen, maar is het ook met andere producten beschikbaar zoals bijvoorbeeld in eiwitpoeder. Bone broth bevat ook van nature collageen wat dus de elasticiteit van je huid bevordert. Daarnaast verbetert het je immuunsysteem en helpt het tegen inflammatie van huidcondities zoals acne, roacea en psoriasis.

Kurkuma

Niet echt een supplement, hoewel je kurkuma ook in supplementvorm kunt kopen. De beste manier is om verse kurkuma toe te voegen aan je voeding of het in poedervorm te doen. Ik vind bijvoorbeeld een tumeric latte echt heerlijk! Kurkuma is perfect voor acne omdat dit kruid voorkomt dat bacteriën zich verspreiden. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat kurkuma ook heel erg goed werkt tegen eczeem en rosacea.

Tips voor het kiezen van een supplement

Het is belangrijk om te weten dat het niet goed is om zomaar een supplement tegen acne te gaan slikken. Als je last hebt van acne of welke conditie dan ook, dan is het altijd slim om te checken hoe het met je vitaminen en mineralen staat. Laat je bloed testen en aan de hand daarvan kan je de juiste supplementen kiezen. Daarnaast is minder altijd beter en natuurlijke supplementen tegen acne met ingrediënten die je lichaam kent heeft ook de voorkeur. Daarnaast kan het ook gevaarlijk zijn om teveel van een vitamine binnen te krijgen. Ik noemde de risico’s van vitamine A al, maar ook een overdosis van Biotine kan juist zorgen voor meer acne. Tenslotte is het nemen van een supplement tegen acne altijd een aanvulling op een gezonde leefstijl en niet ter vervanging van.

Nieuwsbrief





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.