Superfood in the Spotlight: Spinazie

superfood-spinazie

We kennen natuurlijk allemaal de verhalen van Popeye die even een blikje spinazie open brak en in een wip supersterk werd en de lieve Olive kon redden. En we weten natuurlijk allemaal dat dat een klein beetje overdreven is, maar dat spinazie supergezond is, daar kunnen we niet omheen! In Superfood in the Spotlight leg ik je uit waarom spinazie nu zo goed voor je is.

mango Wat zit er in spinazie?

Spinazie zit boordevol vitaminen en mineralen. Door dagelijks alleen al 100 gram rauwe spinazie te eten kom je al aan je dagelijkse behoefte aan vitamine K (483 mcg, 460%), yay! Ook zit er veel vitamine A (469 mcg, 59%), beta-caroteen (5626 mcg, 52%), mangaan (0,897 mg, 43%), vitamine C (28 mg, 32%), magnesium (79 mg, 22%) en natuurlijk ijzer (2,71 mg, 21%). En zo zitten er nog talloze andere vitaminen en mineralen in die goed voor je zijn. Let wel, wanneer je spinazie kookt gaan er ook vitaminen en mineralen verloren.

mango Wat betekenen die vitaminen & mineralen?

Vitamine K: deze vitamine is belangrijk voor je bloedstolling, maar ook voor je botstofwisseling.
Vitamine A: een vet-oplosbare vitamine die je helpt bij de weerstand en infecties. Daarnaast helpt het bij de groei, het gezichtsvermogen en de gezond van je huid en tandvlees.
Beta-caroteen: een pro-vitamine A die in je lichaam omgezet wordt tot vitamine A. Het zou ook je cellen beschermen tegen radicalen die je cellen kapot kunnen maken.
Mangaan: deze mineraal heb je nodig voor de vorming van botweefsel. Ook is het belangrijk voor de stofwisseling van aminozuren, cholesterol en koolhydraten en helpt het bij de energievoorziening van ons lichaam.
Vitamine C: heel goed voor je weerstand, maar zorgt ook voor goede botten, tanden, huid en bloedvaten. Het zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel en helpt bij je energievoorziening. Ook is vitamine C een anti-oxidant die samen met vitamine E je lichaam beschermt tegen vrije radicalen en de opname van ijzer bevordert.
Magnesium: deze kanjer heb je nodig voor de energiestofwisseling van je lichaam, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren. Het geeft extra stevigheid aan je skelet en draagt bij aan de opbouw van je spieren (ideaal als je dus veel sport)
IJzer: ijzer vormt een belangrijk onderdeel in het rode bloedcellen proces die zuurstof naar je weefsels brengen. Ook ondersteunt deze mineraal je immuunsysteem en draagt het bij aan je energievoorziening.

Wow, wat een hoop goede dingen zitten er in spinazie he? Ook zitten er redelijk wat eiwitten in spinazie en dat is natuurlijk ook ontzettend fijn. Veel van de vitaminen en mineralen die in spinazie zitten dragen bij aan de energievoorziening van je lichaam. Je kunt er dus even op vooruit en het is een goede groenten die helpt als je je lusteloos en niet energiek voelt. Je krijgt er op die manier dus zeker wel kracht van! Aye aye Popeye!

superfood-spinazie-2

mango Waarom is spinazie gezond?

Er zitten veel voordelen aan het eten van spinazie. In spinazie zit namelijk het anti-oxidant alpha-lipioc acid, waarvan bekend is dat die de glucose waarden laat dalen. Dit kan dus erg gunstig zijn wanneer je diabetes hebt. Het verlaagt je insuline gevoeligheid en verlaagt je oxidatieve stresswaarden. Wanneer je dit hebt zijn er teveel zuurstofverbindingen in je lichaam aanwezig die je cellen kunnen beschadigen (en dus ook je DNA) en het verouderingsproces versnellen. Dit komt ook vaak voor wanneer je rookt, veel alcohol drinkt of teveel in de zon bent.
Spinazie en andere groene groenten bevatten chlorophyll, waarvan uit onderzoek bekend is dat deze je lichaam beschermt tegen kankerverwekkende stoffen, zoals het bakken van vlees op hoog vuur. Ook kan je dankzij de beta-caroteen die in spinazie zit je lichaam beschermen tegen het ontwikkelen van astma.
Doordat er veel kalium in spinazie zit, is dit ideaal voor mensen met een hoge bloeddruk en zij zullen dan ook vaak aangeraden krijgen om spinazie te eten, zodat de natrium die in je lichaam zit opgelost kan worden (iets wat een hoge bloeddruk kan veroorzaken).
Vitamine K zorgt natuurlijk voor sterke botten en dat is altijd heel fijn voor een sterk en gezond lichaam. Bovendien is spinazie rijk aan vezels en water, waardoor je constipatie voorkomt en je een gezonde stofwisseling bevordert.
En tenslotte maakt spinazie je ook mooier! Spinazie zorgt namelijk voor een mooiere huid en gezonder haar. Vitamine A houdt je haar gevoed, laat je haar sneller groeien en zorgt ervoor dat je huidcellen sneller vernieuwen. Vitamine C zorgt dan weer voor de collageen aanmaak, wat zorgt voor meer structuur in je huid en haar.

mango Hoe voeg je spinazie toe aan je eetpatroon?

Het handige van spinazie is dat je het overal aan kunt toevoegen. Het heeft op zich een vrij neutrale smaak en is daardoor goed te combineren. Ik vind het ook lekkerder dan sla smaken en doordat (vooral) ijsbergsla voornamelijk uit water bestaat en vrij weinig voedingstoffen bevat, is spinazie ook een veel gezondere keuze dan sla.

groene-smoothie-5

Het makkelijkste is om spinazie toe te voegen aan je smoothie. Voeg twee handjes rauwe spinazie toe en je hebt meteen al wat van je dagelijkse portie groenten binnen. Doordat je het met fruit combineert (en eventueel met eiwitpoeder), merk je vrij weinig van de spinaziesmaak omdat het fruit overheerst en heb je toch alle voordelen van spinazie binnen!

spinazie-salade1

Mijn favoriet blijft toch wel om een salade te creëren met spinazie als basis, heerlijk! Mijn lievelingssalade is toch wel met gerookte kip en mango, heerlijk!

frittata-5

Voor een extra eiwitboost is het maken van een omelet ook een uitstekende, lekkere en gezonde keuze. In dit recept vind ik de combi van hartig (het ei en de spinazie) met zoet (cranberries) echt heerlijk!

Ook kan je natuurlijk spinazie toevoegen aan je pasta of lasagne, of je maakt een rauwkost als extra dish naast je hoofdmaaltijd. Zoals ik al zei, plenty keuzes voor deze superfood!

Wist jij al waarom spinazie zo goed voor je is? En wat is jouw lievelingsrecept met spinazie?

Bron foto’s: 1,2



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

8 comments

  1. Roshelle

    Ik ben dol op spinazie! Als kind wilde ik altijd spinazie eten, ik vond het helemaal niks die pannenkoeken en patat, bleh!

    1. Miss Craftsy

      Hahhaha wat geniaal! Ik heb dat nog nooit een kind horen zeggen, prachtig!

    1. Miss Craftsy

      Thanks! Veel plezier met spinazie eten 😉

  2. Rosanne

    Vroeger dacht ik altijd dat je spinazie alleen kon eten met aardappelen haha. Maar je kan er zo veel meer mee. Leuk artikel is dit. liefs x

    1. Miss Craftsy

      Hahaha wat een grappige gedachte! Daar had ik nooit last van, want ik lustte toch geen aardappelen. Mooi dat ik je weet te inspireren, dankjewel!

  3. Floor

    Ik vind spinazie wel lekker, eet het alleen bijna nooit. Nu ik al die voordelen zie ga ik het toch maar eens vaker eten! Leuk artikel. x

    1. Miss Craftsy

      ah dat is dan jammer dat je het niet zo vaak eet. Ik hoop dat mijn artikel je daar wel toe kan zetten, dat zou ik stiekem heel erg tof vinden 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.