Superfood quinoa

quinoa3

Na chiazaad en lijnzaad heb ik nu een nieuwe superfood ontdekt, quinoa. Misschien niets nieuws zul je zeggen, maar ik had het nog nooit op en ik was daarom wel benieuwd of het iets voor mij zou zijn.

Net als de andere twee superfoods is quinoa ook een zaad, maar deze kan je ook koken. Je bereid quinoa dan ook op eenzelfde manier als rijst en je kan het dus ook eten in plaats van rijst, pasta en aardappelen. Maar het grappige van quinoa is dat het ook een vleesvervanger is en dat je het ook voor je ontbijt kunt gebruiken. Nu vind ik dat nog een raar idee en ik heb nog altijd liever een lekker stukje vlees, maar misschien ga ik er ook nog een recept van maken.

Wat is quinoa nu precies?
Quinoa is dus een zaad afkomstig van de plant Chenopodium quinoa. De plant komt oorspronkelijk uit het Andes-gebergte in Zuid-Amerika en wordt ook wel ene pseudo-graan genoemd. Vandaar dat je er ook mee kan ontbijten en er bijvoorbeeld pap van kunt maken. De reden waarom quinoa een pseudo-graan is, is vanwege zijn ongebruikelijke samenstelling die bestaat uit eiwitten, koolhydraat en vet. Hoewel quinoa al jaren bestaat, is het nu eigenlijk pas in opkomst in Europa en Amerika. Sterker nog: in Amerika hebben ze dit jaar tot het internationale jaar van de quinoa benoemd. Dat weet je dan ook weer even, maar belangrijker nog het geeft aan hoe populair deze zaadjes zijn omdat iedereen nu pas inziet hoe gezond ze eigenlijk zijn.


Waarom is quinoa zo gezond?
Het is een hele waslijst, so here it comes. Als eerste bevat quinoa hogere voedingswaarden dan andere granen, het bevat alle essentiële aminozuren die je lichaam zelf niet aanmaakt en veel onverzadigde vetten zoals omega 6. Daarnaast zitten er ook vitaminen in zoals vitamine B2, vitamine E, ijzer, koper en magnesium. Bovendien zitten deze zaadjes boordevol vezels en zijn ze dus gezonder dan welke pasta of rijst soort dan ook. Op de bovenstaande afbeelding kun je de verschillen goed zien. Nu zit er volgens deze afbeelding wel meer vetten in de quinoa, maar dit zijn zoals ik al zei onverzadigde vetten. Als je wilt afvallen of gewoon op de lijn wil blijven letten, kan je beter minder koolhydraten nemen dan minder vet. En het eten van veel proteïnen, dus eiwitten, zijn ook goed voor je lichaam als je op je lijn wilt blijven letten. Deze stoffen heb je nodig om spierweefsel aan te maken, wat je natuurlijk liever wilt dan dat vervelende buikvet, dus bij het sporten is het erg belangrijk om voldoende eiwitten tot je te nemen. Quinoa is daarbij dan een goede en gevarieerde optie.

Ik heb nu eigenlijk meteen de neiging om alle pasta maar aan de kant schuiven en lekker quinoa te gaan eten omdat het zo gezond is. Maar voor een gezonde leefstijl is gevarieerd eten een must. Voeg dus quinoa lekker toe aan je avondeten (of ontbijt!) en varieer er lekker mee. Inmiddels heb ik quinoa al mogen proeven en daar komt binnenkort een recept van plus mijn mening of deze superfood wel eigenlijk te eten is! Quinoa is te koop in natuurwinkels, maar je kan ook de quinoa van Lassie kopen in de supermarkt.

Eet jij weleens quinoa en wat is jouw favoriete quinoa-recept?



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

5 comments

  1. Valerie

    Ik vind het zo jammer dat quinoa relatief erg prijzig is

    1. Miss Craftsy

      Ja dat is zeker jammer! Ik bestel het mijn bij de Body&Fit shop, daar is hij naar mijn idee het goedkoopst 🙂

  2. Ginny

    Klinkt heel goed!
    Ik hoorde er laatst ook al iets over op tv… maar eens proberen denk ik zo!

    1. Miss Craftsy

      Oh echt? Mag ik vragen waar je dat dan zag? Of was het gewoon op het nieuws?

Leave a Reply

Your email address will not be published.