eten in wenen

Solo Stedentrip Wenen

Mijn eerste ‘echte’ keer in Oostenrijk en ik mocht meteen Wenen aanschouwen! Kijk je mee wat je allemaal in deze stad kunt doen?

In de middag arriveerde ik in mijn hostel, wat echt aandeed als een luxe hotel voor een hostel prijsje. Wat fijn om zo mijn reis te eindigen, het Wombats Hotel am Naschmarkt was zeker mijn favoriet!

paleis van sissi

Ik kon meteen mijn kamer in en ik nam even de tijd om met iedereen thuis bij te kletsen en bij te lezen, want hoewel Budapest erg tof was, was het wel een aanslag op mijn energielevel haha.

taarten bakken

Aan het einde van de middag ging ik op pad. Mijn hostel zit aan de Naschmarkt, een hele leuk food market met ook restaurantjes erin. Daarna liep ik naar het Ressel park waar ook de Karlskirche staat. Daar heb ik een hele tijd gezeten en een boek gelezen, want die barok kerk was zo zo mooi!

karlsruhe kirche

Daarna liep ik richting het Museumkwartier om de Neubau en Mariahilf buurt te bezoeken. Daar eventjes rond gelopen vond ik een heel erg leuk typisch Oostenrijks restaurantje waar ik een echte Wiener schnitzel at. Wow wat was die lekker zeg! Daar heb ik echt van genoten.

wienerschnitzel

Met een volle buik liep ik de Mariahilfestrasse door, een levendige shopstraat. Als je wilt shoppen moet je dat hier doen, want hier is alles goedkoper dan middenin het centrum. Helaas werd ik overvallen door een flinke regenbui waardoor ik zowat naar het hostel terugrende.

wat te doen in wenen

Bij binnenkomst hebben ze een hele leuke lounge gemaakt waar je lekker languit kunt liggen. Ik was het WK aan het kijken en maakte op die manier heel snel contact met de Canadese Jackelyn en Simba. Ja, ik maakte het Lion King grapje ook, hoe kan je ook anders? Zij hadden elkaar ontmoet in Praag en gingen toevallig ook naar Wenen. Superleuk zeg!

imperial palace wenen

De volgende dag ging ik samen met Jackelyn en de Australische Val de free walking tour doen die door het hostel werd georganiseerd. Superfijn dat het hostel dat doet!

restaurant demel

We begonnen bij de Naschmarkt en liepen vervolgens zo het centrum in. We bezochten de opera, het Albertinapaleis en het winterpaleis Hofburg van prinses Sissi.

hofburg

burggarten

Daarna liepen we de Kohlmarkt op om vervolgens de bekende Graben in te slaan en te eindigen bij de Stephansdom. Geen lange route, maar wel veel informatie over de geschiedenis van Wenen. Heel erg leuk!

sachertorte eten

Natuurlijk heb je in Wenen de welbekende Sachtertorte. Die kan je vinden in het hotel waar hij bedacht is, of bij Demel die uiteindelijk aan het originele recept wist te komen. Jackelyn en ik gingen bij Demel dit heerlijke taartje proeven. Ik vind de taart normaal al erg lekker dus ik had hele hoge verwachtingen. Misschien te hoog, want ik vond hem lang niet zo spectaculair smaken als ik eigenlijk had verwacht. Had iemand anders dat ook?

weens wurstel

Daarna ging ik nog lunchen met een echte würstel, een Oostenrijkse hotdog en de mijne had ook kaas in de hotdog. Superlekker! In de middag joinde Simba Jackelyn en mij terwijl we naar Schloss Schönbrünn gingen, het bekende zomerpaleis van prinses Sissi. Dit ligt even buiten het centrum maar je kunt er gemakkelijk komen met de metro.

eten in wenen

Wij wilden ook wel het paleis van binnen zien en we kozen voor de standaard tour waarmee je ongeveer 20 kamers te zien krijgt. En dat is prima, want hiermee krijg je al een goed beeld van hoe het eruit heeft gezien. Je krijgt er een headset bij zodat je ook interessante achtergrondinformatie bij krijgt.

tuinen schloss schonbrunn

Daarna moesten we natuurlijk ook de tuin gaan zien. Hij is huge, sommige stukken zijn echt indrukwekkend en het bevat zelfs een dierentuin! Met meerdere soorten pinguïns! Wij zijn er zelf niet in geweest, maar heb je de tijd, dan kan je lekker een dagke vertoeven bij dit paleis.

slot schlossbrunn

Wij keerden weer terug naar de stad om vervolgens bij het Schlossquadrat te gaan eten. Dit zijn 4 restaurantjes in 1 blok met allemaal een patio. Supergezellig! Wij kozen voor de Oostenrijkse versie en we hebben er heerlijk gegeten!

naschmarkt

Terwijl we terugliepen naar het hostel, namen we nog een apfelstrudel en een topfenstrudel op de Naschmarkt. Jammie! En opeens kwamen we in een straat een hele drukke bedoeling tegen. Alle cafés in die straat hadden namelijk een gezamenlijk feest georganiseerd dus iedereen was daar lekker biertjes aan het drinken. Wij hebben er zelf natuurlijk ook even gezeten. Wat leuk zeg!

pastry met maanzaad

De volgende dag vertrok Jackelyn naar Boedapest en ik vertrok naar het centrum voor mijn laatste dagje. Ik kocht op de Naschmarkt een soort van gebakje met maanzaad erin. Het klinkt raar maar het was echt heerlijk! Een perfect ontbijt dat ik vervolgens opat op het museumkwartier.

rathaus wenen

Vervolgens liep ik door de Volksgarten waar ik heerlijk tussen de rozen heb zitten lezen. Wat een heerlijk parkje! Daarna bezocht ik het gemeentehuis waar ze voor op het plein allemaal foodtrucks hadden staan. Dit was vanwege het WK zodat je op een groot scherm de wedstrijden kon kijken en natuurlijk er kon eten.

stedentrip wenen

De Votivkirche was de volgende halte, gevolgd door een wandeling door de Alsergrundbuurt. Dit is een hele leuke en mooie buurt met gezellige straatjes en ook vind je er het universiteitsgebied. Langs de rivier op liep ik zo weer terug naar het centrum waar ik genoot van een ijsje.

bezienswaardigheden wenen

Daarna nam ik de sprong over de rivier door de Karmelitermarkt te bezoeken. Die was helaas al dicht, maar ik liep door naar het serene Augarten, waar je heerlijk in een park kunt liggen tussen alle locals. Superleuk!

volksgarten

citytrip wenen

Nadat ik mijn boek eindelijk had uitgelezen, keerde ik met de metro terug naar het Museumkwartier waar ik nog even heerlijk rondwandelde en nog van mijn laatste momentjes van Wenen genoot. Ook probeerde ik nog Kaiserschmarrn, een soort van in stukjes gesneden pannenkoeken met jam erbij. Superlekker!

stephansdom

Mijn avonturen in Wenen eindigden in mijn hostel waar ik nog even chillden en van mijn wifi genoot voordat ik de nachttrein weer terugnam naar Nederland.

rozen in wenen

Wenen was echt zo mooi en heeft echt een prachtige architectuur. Ik heb zelfs een moment gedacht dat ik hier best zou kunnen wonen, zo fijn vond ik het er. Het enige nadeel dat ik het niet zou doen is trouwens omdat mijn Duits gewoon niet zo goed is haha!

mozart wenen

Wenen is dus ook een echte aanrader en een top afsluiter van mijn prachtige Interrail reis!

Bewaren

The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

2 comments

1. Sabine

Oh ja ik zou ook wel in Wenen kunnen wonen 😀 Zó een leuke stad vond ik dat! Het heeft echt alles. Leuk dat je het zo fijn hebt gehad!

1. Miss Craftsy

Ja precies het heeft idd alles! En dankjewel Sabine!