uitzicht siena

Solo Stedentrip Siena

Sereen Siena, dat is hoe ik deze stad zou noemen. Prachtige straatjes, mooie hoogteverschillen en mindblowing uitzichten.

In de ochtend vertrok ik vanuit Pisa richting Siena. Het enige hostel van Siena lag buiten het centrum waardoor je een bus moest nemen. Na wat onderzoek had ik eindelijk de juiste bus gepakt (gewoon bad ass zonder ticket want ze controleren toch niet) en arriveerde ik in de vroege middag in het hostel. Ofwel net een hotel want het was supergroot.

Na een korte pitstop nam ik de bus naar het centrum. Ze hebben hier van die kleine machientjes bij de busstop waar je de actuele bustijden en het hele schema op kunt zien. Heel handig! Ik maakte er dus even een foto van zodat ik de tijden om terug te gaan niet zou vergeten.

piazza del campo

Al snel kwam ik uit op Piazza del Campo, het hard van Siena en een heel erg gezellig plein. Ik besloot om daar een late lunch te nemen en ik cravede opeens naar lasagne. Lasagne is mijn lievelingseten en ik had het in Italië nog niet eens gehad! Ik koos een restaurantje uit met zicht op het plein. Een handige tip wanneer je alleen reist en het wat enger vindt om alleen te eten: ga warm eten tijdens de lunch. Er zitten dan meer mensen alleen en het is in Italië dan ook lekker druk, vergeleken met dinner time waar Italianen pas erg laat gaan eten.

toscaanse natuur

Vanuit het gezellige plein liep ik door naar Orto Dei Tolomei, een tuin met een kasteel en een geweldig uitzicht op de omgeving rondom Siena. Ik wed dat je net als ik alleen maar wow kunt zeggen, zo prachtig vond ik het!

bezienswaardigheden siena

Onderweg kwam ik trouwens ook nog een bakkerijtje tegen dat Sienese specialiteiten verkocht, zoals de ricciarelli, een koekje dat in mijn opinie een beetje kokosachtig smaakt. Erg lekker!

ricciarelli

Na het prachtige uitzicht vertrok ik richting het westen waar ik het gebied rondom de castelvecchio ontdekte. Ik moet zeggen dat ik het kasteel zelf nooit heb ontdekt. Geen idee wat ik aan het doen was, maar op het punt dat op mijn kaart stond was geen kasteel.

citytrip siena

Vervolgens vond ik een soort van kerkje met treden ervoor waar ik even heerlijk heb gechilld, gelezen en mensen heb gekeken. Het was er ook hele sfeervol en rustig en hoewel er ook toeristen langsliepen had je niet echt het gevoel dat je in een drukke, toeristische stad was.

het beste ijs van siena

Ergens had ik het gevoel dat de beste ijszaak van Siena die ik natuurlijk graag wilde bezoeken in de buurt zat omdat ik al verschillende bakjes voorbij zag komen. Ik zocht hem op en genoot van waanzinnig lekker ijs, wow!

romulus en remus

Bij Via San Pietro zit een schattig pleintje waar je ook een standbeeld zult vinden van Romulus en Remus. Voor degenen die op het Gymnasium hebben gezeten of veel van de Romeinse geschiedenis weten, zullen weten dat dit de stichters zijn van Rome. Hoe ze dan in Siena terecht zijn gekomen vraag je? Volgens de legende zijn de twee zonen gevlucht naar Siena toen hun vader Romulus vermoord was. Zij hebben toen het standbeeld van de wolf meegenomen als symbool voor de stad. En nu vind je dit dan ook door de hele stad.

duomo siena

Daarna bezocht ik de duomo van Siena, wat een prachtig gebouw is dat! Je zou zeggen dat je na al die kerken er wel genoeg van zou hebben, maar dit is wel echt heel erg mooi, misschien wel het mooiste gebouw dat ik ben tegengekomen. Achter de duomo vind je trouwens een basiliek die ook erg mooi is.

siena italie

Daarna begon ik aan een nieuwe klim, dit keer om Basilicia di San Domenico te bezoeken. Een gewone kerk, maar het uitzicht dat je daar hebt is verbluffend. Je kunt er de wijde omgeving zien en je moet dit zeker niet missen!

basilica di san domenico

Even verderop ligt Forta Medicea, een fort waar je gratis in kunt. Niet heel erg bijzonder, maar leuk om gezien te hebben. Ze hadden er wel prachtige bloemen en het was leuk om te zien dat er zoveel mensen aan het hardlopen waren.

forta medicea

Ik eindigde mijn dag weer op het gezellige Piazza del Campo. Ik had een foccacia gehaald als een soort van avondeten en dit at ik lekker op het plein op.

torre del mangia

Een nadeel is wel dat je de hele dag in de stad blijft omdat je geen zin hebt om op en neer naar het hostel te gaan. En hoewel je zou verwachten dat je veel mensen zou ontmoeten in zo’n groot hostel was dit niet het geval. Het waren vooral oudere mensen of groepen. Ik had eigenlijk ook een grote kamer geboekt, maar er was iets mis gegaan waardoor ik op een kamer met 1 iemand anders kwam te liggen. Zij studeerde nog en was hier dus niet als toerist. Wel lekker rustig maar helaas heb ik niet de mogelijkheid gehad mensen te ontmoeten.

uitzicht siena

Het ontbijt was trouwens ook al niet hostelachtig. In de kantine werd ik vrolijk naar het buffet geroepen en kreeg ik een broodje, croissantje en een berliner bol op mijn dienblad. Wat een verwennerij!

toscane

Na het ontbijt ging ik weer terug naar Siena. Ik had de highlights al wel gezien dus ik sjokte lekker door het stadje heen en genoot van de stad en de mensen om mij heen. Aan 1 volle dag heb je in Siena zelf ook wel genoeg denk ik zo. Het is er niet groot, waardoor je tijd genoeg hebt om van alle schoonheid om je heen te genieten.

stedentrip siena

Na het eten van nog een ijsje en een to go late lunch, besloot ik om terug te keren naar het hostel en daar de snelbus naar Florence te pakken. Eigenlijk is je Interrailkaart helemaal niet geldig op de bus, maar bij mij lukte het gelukkig wel. De snelbus naar Florence stopte namelijk vlakbij mijn hostel, waardoor dat voor mij veel sneller was dan helemaal naar het treinstation te gaan en de trein te pakken.

castelvecchio

Siena was echt geweldig mooi! Ik vond het echt jammer dat ik geen auto had, want naast het mooie stadje, zijn er ook veel bezienswaardigheden en mooie natuur te zien rondom Siena. Ga je dus met de auto naar Italië, sla dan zeker deze omgeving niet over! Ik vind het lastig om te zeggen welke van de 10 steden mijn favoriet was tijdens mijn Interrail, omdat elke stad haar eigen charme heeft, maar stiekem was dit wel mijn favoriet!

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.

2 comments

1. Nicole

Grappig toevallig ben ik 2 maanden geleden in Sienna geweest en wij vonden het heel erg tegenvallen! Misschien omdat we eerst in Rome en Florence waren geweest, maar in Siena waren we echt heel snel klaar. Die ijsjes waren wel heel lekker inderdaad 😉

1. Miss Craftsy

Oeh toevallig! Ja ik had Siena eerst gedaan en in Rome was ik al jaren geleden geweest. Dat zijn natuurlijk twee immense steden waarbij Siena in het niets lijkt te vallen. Maar dat vond ik juist wel de charme van Siena!