vissersdorpje boccadasse

Solo Stedentrip: Genova

Genova, of Genua, een schattig Italiaans havenstadje waar je heerlijk door haar smalle straatjes kunt ronddwalen.

Mijn avontuur in Genova begint in de avond waar ik na een treinreis vanuit Turijn arriveer. Ik word hartelijk verwelkomd in hostel Manena en ik krijg allerlei tips te horen over wat ik in dit leuke stadje moet gaan doen. Eenmaal in mijn kamer maak ik kennis met een Zweeds meisje en een Dominicaans meisje die nu in Frankrijk woont. Zij hebben het idee om een drankje te gaan doen met apperitivo, de Italiaanse versie van tapas en waarbij je dus wat te snacken krijgt bij de drankjes die je besteld.

spritze

Van de staff krijgen we een tip voor een leuk tentje en hij brengt ons er zelfs nog even heen. Er sluit nog een Zuid-Afrikaanse jongen bij ons aan en dan zijn we compleet. We krijgen bij elke 2 drankjes een pizza Margeritha en een schaaltje met frietjes, volop eten dus! Ook probeer ik voor het eerst een Aperol Spritze dat ik meteen uitroep tot mijn nieuwe favoriete zomerdrankje omdat het zo lekker fris is.

vissersdorpje boccadassezeeaanzicht boccadasse
De volgende dag is het niet supergoed weer, maar toch besluit ik naar het vissersdorpje Boccadesse te gaan, ongeveer een half uurtje met het openbaar vervoer van het centrum.  Het is een idyllisch plekje en het is enorm leuk om daardoorheen te sluiten en alle mooie gekleurde gebouwen te aanschouwen. Ik geniet op het kiezelstrand van de rust en de zee die tegen de stenen aan slaat. De zee is te woest om in te zwemmen en ook is het erg bewolkt, maar uiteindelijk blijk ik dus wel een tikkie verbrand te zijn. Oeps!

zee genova boccadasse

Na een ochtendje uitwaaien keer ik weer terug waar ik lunch met een echte Genovese foccacia (die komt oorspronkelijk hiervandaan) en me daarna weer even opfris.

foccacia

Daar kom ik ook de Zuid-Afrikaan tegen en we besluiten samen de stad in te gaan en een ijsje te scoren bij blijkbaar de lekkerste gelateria van Genova terwijl we ook de prachtige kerk San Lorenzo aanschouwen. En lekker dat het ijs was! Ik koos onder andere voor chocolata fondante, een smeuïge pure chocoladeijs dat onweerstaanbaar lekker was.

duomo genova

Vervolgens laat hij me een hele toffe food market zien in de buurt van Piazza Ferrari en Via Roma en een mooie arc op Piazza Della Vittorio die hij die dag eerder toevallig gespot had. Daarna slenteren we langs de smalle straatjes, mooie kerkjes en bezoeken de haven.

piazza ferrari

Na een hele middag gewandeld hebben, hebben we wel zin in een drankje, maar uiteindelijk blijkt het nog niet zo gemakkelijk zijn om een leuk terrasje te vinden. We vinden een mooi terras op een schattig pleintje, waar ze niet alleen speciaal biertjes hebben maar ook best luxe apperitivo. Score! Eenmaal terug in het hostel zitten er een hoop nieuwe mensen in de gemeenschappelijke ruimte en we joinen ze terwijl we voetbal kijken en lekker kletsen.

luxe apperitivo

De volgende dag ontbijt ik bij een heel schattig barretje niet ver van mijn hostel en knoop ik een leuk gesprek aan met het personeel die het heel leuk vinden om met een buitenlander in gesprek te zijn en me 1001 vragen stellen haha. Daarna loop ik via de winkelstraat Via Garibaldi naar Castello D’Albertis, een mooi kasteel waar je na een klim van ongeveer 10 minuten een waanzinnig uitzicht hebt over de stad en de haven.

genova citytrip genova

En de palmbomen maakten het plaatje compleet. Ik kan niet uitdrukken hoe bijzonder ik deze plek vond, ik kon alleen een wow uitbrengen! Ik heb daar zeker een uur doorgebracht door gewoon lekker van het uitzicht te genieten.

zicht over stad castello d'albertis

In de middag had ik even contact met een Nederlander die ik de avond ervoor ontmoet had (serieus de enige Nederlander die ik in een hostel ontmoet heb, normaal zijn wij toch overal; )). En samen met hem, een Rus en de Zuid-Afrikaan gingen we de stad weer verkennen. Opnieuw gingen we naar de haven, maar dit keer liepen we helemaal naar het einde langs het aquarium op, wat het grootste aquarium is van Europa. Aan het eind heb je echt een heel mooi uitzicht hebt en daar hebben we even lekker gechilld.

kasteel genova cafe crema

Na weer wat rondgestruind te hebben, gingen we voor een drankje. De mannen voor bier en ik koos voor een cafe crema, een soort van mini frappuccino die ik overal al had gezien. Is echt superlekker en was precies was ik nodig had. Daarna konden we natuurlijk ook niet onder een Italiaans ijsje uit en stuitte we op de hele mooie basilicia della santissima.

basiliek

Een van de mannen reisde rond met een motor en we liepen dus speciaal langs ‘haar’ om ‘haar’ te bewonderen en ‘haar’ te horen. Je had dat testosteron moeten zien hoor! Alsof ze het dus over een bloedmooie vrouw hadden in plaats van een motor haha. Ik snap het waarschijnlijk dus ik moest er alleen maar heel hard om lachen.

kerk genova smalle straatjes genova

Van al het geloop waren we best moe geworden, dus tijd om even te relaxen in het hostel waarna we weer voor de apperitivo gingen bij ons ‘tentje’ Excultate. Na lekker gegeten te hebben keerden we terug naar ons hostel om heerlijk daar nog wat drankjes te doen. Dat vond ik misschien nog wel het leukste aan Genova: alle leuke mensen die in het hostel waren. Iedereen praatte zo gemakkelijk met elkaar en er heersde een superhuiselijke en gezellige sfeer. Ik vond het dan ook heel jammer dat ik de volgende dag op weg ging naar Lucca.

kunst genova stedentrip genova

Hoewel ik in Genova dus niet echt aan sightseeing heb gedaan, heb ik wel een hele hoop gedaan en gewoon genoten van de stad met haar smalle straatje en leuke schattige en mooie gebouwen. Ik zou zo weer terug willen gaan naar de stad. Er heerst hier een geweldige vibe en volgens mij is er altijd wat te beleven. Volgens mij is het trouwens ook heel leuk om Genova te bezoeken met een loca die je dan alle toffe plekjes kan laten zien.

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.