uitzicht florence boboli

Solo Stedentrip Florence

Florence was misschien wel de stad waar ik het meest naar uit keek, vooral dankzij Dan Brown. Hoe ik deze stad nu echt vond? Dat lees je in deze travel diary.

In de avond kwam ik aan bij mijn hostel in Florence. Ik besloot even te chillen om bij te komen van mijn reis, terwijl ik ondertussen kennismaakte met een Australiër en een Nieuw-Zeelander met wie ik later uit eten ging.

pizza speck e mascarpone

We gingen namelijk naar een pizzaria die onze host ons had aangeraden. Tijdens het inchecken kregen we namelijk een hele map met uitleg en zijn favoriete hotspots. Superleuk! Ik nam een speck e mascarpone pizza omdat ik benieuwd was naar hoe mascarpone op een pizza zou smaken. For your information: fantastisch!

wat te doen in florence

We konden natuurlijk de avond niet afsluiten zonder een Italiaans ijsje, dus bezochten we een heerlijke gelateria die ons door het restaurant was aangeraden. En wat de Nieuw-Zeelander daar deed is echt een superhandige tip! Als je niet kunt kiezen, vraag naar wat de populairste smaak is of wat zij het liefste hebben. Gegarandeerd succes!

kathedraal florence

De volgende morgen ging ik met hen en een New Yorker op pad om de stad te ontdekken. We zijn vanaf ons hostel helemaal naar het centrum gelopen waar we natuurlijk ook de duomo bezochten. Wat een prachtgebouw is dat toch!

bezienswaardigheden florence

Ook bezochten we Piazza della Signoria, een mooi en levendig plein met veel beeldwerken en een soort van paleis. Van daaruit ben je ook zo bij de rivier waar je getrakteerd wordt op een fantastisch uitzicht.

lekkerste broodje van europa

In de buurt van waar wij waren zat volgens de host de beste broodjeszaak van Europa, dus die konden we niet missen. We kozen natuurlijk voor het meest populaire broodje, wat een erg knapperig broodje bleek te zijn met roomkaas, pepersalami en gegrilde aubergine. Wat een fantastisch broodje. Oprecht misschien wel meest beste broodje ever!

citytrip florence

Omdat de jongens uit Oceanië maar 1 dag in Florence waren, werd het een beetje gesprint die dag haha. Ze wilden graag de David bezoeken, maar de rij was zo lang en met een hittegolf had niemand echt zin om in de rij te staan. Uiteindelijk konden we voor iets meer geld ons inschrijven voor een begeleidende groepstour en hoefden we maar een kwartiertje (in de schaduw) te wachten. Win win! Zo kregen we namelijk ook extra achtergrond informatie.

david michelangelo

En natuurlijk eindigden we onze tour met het kunstwerk waar we allemaal voor kwamen: de David van Michelangelo. Wat een prachtbeeld is dat! Je ziet het natuurlijk op de foto, maar in het echt is hij nog 100x indrukwekkender! Houd je van kunst of heb je net als ik een Romaanse en Griekse achtergrond door de middelbare school, dan is Galleria dell’Academmia zeker een aanrader!

uitzicht ponte vecchi

Na de tour liepen we verder naar het zuiden om de Ponte Vecchio te bezoeken, een brug met allemaal huisjes en winkeltjes en dat er gewoon heel erg leuk uitziet. Nu zitten er vooral hele dure juweliers in, maar vroeger moeten er echt mensen in hebben gewoond. In de buurt van de brug zit een gelateria die ook weer door de host in aangeraden. Jam daar hadden we wel behoefte aan! Met ons ijsje in de hand lopen we richting de Boboli tuinen  en aanschouwen we het paleis dat erbij hoort.

uitzicht florence boboli

Na een flinke klim genieten we van een heerlijk en prachtig uitzicht over de stad en nemen we daarna even de tijd om te chillen in het gras terwijl ik van de New Yorker een hele lijst krijg van restaurants krijg waar ik zeker moet gaan eten als ik eind augustus naar New York ga. Ik heb daar 2 dagen voor mezelf, dus ik vermoed hem ervan me dik te willen hebben haha.

boboli tuinen

Na even uitgerust te hebben, lopen we rond in de Boboli tuinen. Eerlijk gezegd had ik het me veel me veel mooier voorgesteld. Het was niet zo heel boeiend of mooi. Gewoon een tuin meer niet. De hitte speelde toch wel parten met ons, want na de tuinen besloten we om terug te gaan naar het hostel om daar nog even te chillen. Eenmaal thuis ontmoette ik Ari, een lief Londens meisje, waar ik na 5 minuten de slappe lach mee had.

ponte vecchio

Met zijn vijven gingen we lekker uit eten waar we bijna allemaal voor de lasagne gingen. Daarna begon onze zoektocht naar een sportcafe, want Italië speelde in het WK tegen Ierland en dat wilde we natuurlijk graag zien tussen de locals. Hoewel Italië al door was, kon je de grimgrassen zien  van de Italianen toen Ierland scoorden en die waren op hun beurt door het dolle heen ook al zouden we hoe dan ook al naar huis moeten. Vanzelfsprekend sloten we de avond natuurlijk af met een ijsje :).

duomo florence

De volgende dag gingen de jongens allemaal verder of naar een ander hostel, dus ik spendeerde mijn dag met Ari. Het is soms zo verrassend hoe goed het meteen kan klikken met mensen. Dat had ik met Ari. Vanaf het moment dat ik haar ontmoette wist ik dat het superleuk zou worden, maar zo leuk! Plus wij dachten echt letterlijk hetzelfde op hetzelfde moment, wat een citytrip heerlijk relaxt maakt!

food market florence

We liepen samen weer naar de stad en bezochten weer wat bekende dingen zoals de duomo. Vervolgens gingen we naar food market en dat was echt vet! Al dat heerlijke eten en al die kraampjes! Op de eerste verdieping heb je allemaal restaurantjes waar je kunt eten, dus 1x raden waar wij hebben geluncht? Ik koos voor pasta Genovese ofwel pasta pesto.

streetart florence

Na een heerlijke lunch kregen we toch een beetje een dipje en besloten we gezellig te gaan chillen bij een parkje bij centraal station waar ook een indrukwekkend fort bij in de buurt staat. Het grappige is dat ik wist dat er iemand die ik in Pisa had leren kennen ook in Florence was maar het was niet gelukt om elkaar te meeten. Totdat wij naar het park liepen en ik hem toevallig tegenkwam, hoe grappig? Dat is het leuke van rondreizen en in hostels overnachten!

vrienden tijdens solo reis

In het park hebben we lekker relaxed en gekletst. Ari houdt erg van schetsen en tekent dan ook graag mooie uitzichten. Het ziet er zo gaaf uit, echt heel crea en professioneel. Na het chillen waren we wel toe aan een frappuccino omdat het nog steeds zo heet was! Ondertussen bekeken we nog wat kerkjes in de buurt en genoten we van de omgeving. Ook liepen we weer over de Ponte Vecchio en trakteerden we onszelf op een heerlijk ijsje.

piazza michelangelo

Die avond zouden we de zonsondergang op Piazza Michelangelo gaan bekijken. Ari kwam op het geniale idee om te gaan picknicken op het plein en zo de zonsondergang te zien. Wij doken dus een supermarkt in en haalden een maaltijdsalade, aardbeien en kersen, een lekker stukje vlees, natuurlijk wijn en cannoli’s als superlekker toetje. Wat een verwennerij!

zonsondergang florence

Na een flinke klim was het dan zover: we waren op Piazza Michelangelo. Na wat gegeten te hebben was de zon ook al wat gezakt en werden we getrakteerd op een prachtig uitzicht. Dit was serieus mijn favoriete plekje van mijn hele reis! Uiteindelijk joinde de New Yorker ons ook nog en samen genoten we van de zonsondergang. Toen de zon achter de berg dook begon iedereen te klappen alsof ze naar iets super unieks keken haha. Alsof de zon niet elke dag onder gaat ;).

avondleven florence

Uiteindelijk gingen Ari en de New Yorker weg, maar ik wilde nog even van deze mooie plek genieten. Ik bleef hier lekker zitten totdat het wat donkerder was en toen ben ik weer teruggelopen naar de stad, waar het ook nog superlevendig was. Overal nog mensen en muziek en alles was prachtig verlicht. Zeker een aanrader ook!

stad florence

De volgende dag had ik nog een paar uurtjes in Florence die ik spendeerde met de laatste sightseeing en het genieten van deze prachtige stad. Ik kocht nog een broodje voor onderweg, haalde mijn backpack op bij het hostel en vertrok naar het station… om vervolgens te ontdekken dat er stakingen waren en geen van mijn treinen zouden rijden.

kerk florence

Uiteindelijk heb ik een intercity gepakt die ik met mijn interrail eigenlijk niet mocht pakken, maar ja ik kon niet anders. Lekker badass en moe ben ik uiteindelijk aangekomen in Verona. Het Italiaanse treinsysteem is in elk geval niet iets om over naar huis te schrijven.

Ik vond Florence heel erg mooi! Prachtige architectuur en natuurlijk het spectaculaire uitzicht vanaf Piazza Michelangelo. Het enige wat ik minder vond is dat dit een gigantisch drukke stad is. Letterlijk overal zijn mensen en dat is soms wel echt te! Gelukkig deed dat voor mij niets ten onder aan de gezellige sfeer die deze stad uitstraalde. Een favoriet hoor!

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.