uitzicht budapest

Solo Stedentrip Budapest

Na bijna 2 weken in Italië bezocht ik Beautifully Budapest! De stad van de verschillende stijlen architectuur, party’s en eten!

En die beschrijving vat ook meteen mijn bezoek aan Budapest samen haha. Na de nachttrein kwam ik na de ochtend aan in de stad waarna ik na een flinke wandeling aankwam in het hostel. Nog in de gang werd ik meteen verwelkomd door een blij Iers meisje die bij de staff werkte en me mee naar boven nam. Ik kreeg een uitvoerig uitleg over de stad en het hostel. Het was namelijk een party hostel dus ze organiseerde ook verschillende activiteiten. Superleuk!

sweet and sour langos

Gelukkig kon ik meteen mijn kamer op, dus na een douche sessie was ik klaar voor de dag! En die begon bij Karavan, eerst streetfood straatje waar ik lunchte met een fantastische cheese and sour langos, ofwel Hongaars gefrituurd brood. Dit was echt goddelijk!

bezienswaardigheden budapest

Vervolgens liep ik door naar het Vorosmarty Ter, waar mijn free walking tour begon. Je hebt er meerdere in Budapest en de algemene en de Joodse zijn echt aanraders. Ik koos voor de algemene en werd lekker door Budapest heen geleid.

royal palace

De rechterkant van de rivier is Buda en dat is waar het vooral te doen is. We bekeken verschillende gebouwen en pleinen en het is heel erg leuk om meteen zo’n walking tour te doen. Ik ontmoette ook 2 Belgische meisjes en we hebben al kletsend de tour gemaakt.

kettingbrug budapest

Na Buda liepen we via de kettingbrug naar Pest waar we het Castle District bezochten. Daar staat nog een paleis van de koninklijke familie woonde en ook vind je er de prachtige Matthias kerk die iets Oosters heeft zo met dat gekleurde dak en die ronde koepeltorens. Dit was denk ik wel mijn favoriete gebouw en natuurlijk heb je ook een mooi uitzicht over Buda.

matthias church

Dit was ook het einde van de tour en samen met de Belgische meisjes liep ik terug naar het beginpunt waar ik Hongaarse goulash at als diner. Dit was meer een soep en hoewel het heel smaakvol was en boordevol groenten zat, was hij niet mindblowing.

boat party budapest

Daarna liep ik snel terug naar het hostel om me klaar te maken voor de avond. Via het hostel ging ik namelijk naar een boat party. Met een boot ga je dan over de rivier de Danube terwijl je getrakteerd wordt op een geweldig uitzicht en drank. Ik ontmoette een aantal Ierse meisjes en met hen beleefde ik deze spectaculaire avond. Wat een avond!

city park budapest

Helemaal gesloopt kwamen we midden in de nacht terug en de volgende ochtend waren we allemaal een beetje brak. Gelukkig hebben ze daar een oplossing voor in Budapest: badhuizen! Nadat we een brunch hadden gehaald bij de supermarkt, liepen we naar het ‘gele’ badhuis in het citypark.

szechenyi badhuis budapest

Daar genoten we van het water, de thermale baden en kwam ik helemaal tot rust. Deze dag bestond het hostel zoveel jaar dus ze hadden op deze dag ook weer heel veel activiteiten georganiseerd. De meiden gingen dus weer op tijd terug om daaraan mee te doen. Ik had mijn alchohol tax wel bereikt dus ik besloot nog even meer te genieten van de spa. Daarna ben ik een stuk door het citypark gaan lopen wat er echt superleuk en mooi uitziet! Het was er lekker rustig, dus mijn zen gevoel werd alleen maar versterkt. Bye bye kater ;)!

karavan streetfood budapest

Vervolgens kon ik het niet laten om weer naar Karavan te gaan waar ik mijzelf heb getrakteerd op een Kolbice. Dit is typisch Hongaars streetfood en het is een puntig uiteenlopend broodje dat ze vullen met worst en toppings naar keuze. Ik koos voor de classic die bestond uit kaassaus en gefrituurde uitjes. Ook dit was grandioos lekker en het was mijn favoriete avondeten van mijn reis. En dat terwijl ik eigenlijk helemaal niet zo van worst houd.

kolbice

Op deze avond organiseerde het hostel een karaoke. Daar wilde ik natuurlijk bij zijn! We begonnen eerst met drankjes in een ruin bar en daarna gingen we naar de karaoke bar. Ik heb de hele avond gezongen en natuurlijk het hardst bij Let It Go! De volgende dag was mijn laatste volle dag in Budapest. De Ierse meisjes vertrokken allemaal dus ik spendeerde mijn dag lekker in mijn eentje, wat ook wel erg fijn was.

opera budapest

Ik begon mijn dag met het aflopen van Andrassy Ut, een gezellige straat waar ik het operagebouw bezocht. Daarna chillde ik bij Liberty Square, wat een heel leuk pleintje is en waar je lekker rustig kunt zitten.

wat te doen in budapest

Vlakbij het plein vind je het parlementsgebouw. Dat is een immens gebouw met ook heel veel mooie gebouwen eromheen. Toen ik daar aankwam, zag ik echt een hele grote groep mensen staan en ik was wel benieuwd wat er te doen was. Het bleek dat er allemaal guards stonden! Het enige wat ik vervolgens nog hoorde was dat ze het leuk vonden als je met ze op de foto ging. Dat liet ik me natuurlijk geen 2x zeggen ;).

margaret eiland

Vervolgens wandelde ik helemaal naar Margaret eiland, een eiland in het midden van de Danube rivier en waar ook Sziget plaatsvindt. Toen ik er aankwam was net de magische fontein aan het spelen en werd er gezellige muziek gedraaid. Echt superleuk en gezellig!

parlementsgebouw

Ik maakte een mooie wandeling door het park en keerde daarna weer terug naar Buda. Daar liep ik langs de rivier terug naar het centrum, waardoor ik ook weer langs het prachtige parlementsgebouw kwam.

shoes on the danube

Wat je nog meer aan de rivier vindt zijn ‘the shoes at the Danube’. Dit is een kunstwerk van een rij van schoenen langs de kant van de rivier. Van heren en damesschoenen tot aan kinderen. Dit kunstwerk is gemaakt ter nagedachtenis van de Tweede Wereldoorlog en hoe cru we tegen de Joden waren. Zij moesten namelijk zo de rivier in lopen opdat ze verdronken. Ik kan me bijna niet voorstellen hoe dat voor hen geweest moet zijn en ik ben blij dat we nu nog iets hebben om ons eraan te herinneren dat we niet nooit meer willen.

rozen ijsje

Voordat ik naar Budapest vertrok hoorde ik al dat ze hier ijs hebben dat ze in een vorm van een roos maken. Hoe tof is dat? Ik zocht de gelateria op en zag met eigen ogen hoe ze super creatief het rozenijsje voor me maakten. Zo vet!

gellert hill

Na het ijsje liep ik nog even door het levendige en toeristische centrum op weg naar de Elizabeth brug om weer naar de Pest kant te gaan. Daar zou ik namelijk de Gellert Hill gaam beklimmen voor een prachtig uitzicht over Budapest.

citytrip budapest

Na een klim van 10 minuten kwam ik bezweet door de hitte boven aan. Maar het was het meer dan waard! Want wow wat heb je hier een prachtig uitzicht! Je kunt op de top helemaal rondlopen en zo tot in de wijdste verte kijken.

eten in budapest

Ik wilde natuurlijk extra lang genieten van dit uitzicht en ja dat doe ik nu eenmaal graag met eten hihi. Een van de Hongaarse specialiteiten die ik nog niet uitgeprobeerd had was de chimney cake. Dit is een soort van in een piramide gedraaid bladerdeeg gebakje met veel suiker aan de buitenkant en dit vullen ze dan met Nutella, fruit en ijs. Zo waanzinnig lekker! Dat maakte het uitzicht natuurlijk extra mooi!

statue of liberty

Bovenop Gellert Hill vind je ook een statue of liberty. En dan niet de ene die je zo goed kent vanuit New York. Nee, deze heeft een grote veer in haar handen. Het ziet er wel indrukwekkend uit hoor zo bovenop de top!

liberty bridge

Na een flinke tijd daalde ik weer naar beneden af om de Budakant weer te bezoeken. Daarvoor moet ik de leuke Liberty brug oversteken. Op dat moment reden er geen auto’s  (of dat altijd zo is weet ik niet), maar daardoor is het echt een hangplek geworden waar jongeren op de brug zelf gaan zitten wat er echt gezellig uitziet.

budapest in 3 dagen

Ik wilde eigenlijk de food market gaan bezoeken, maar helaas was die al gesloten. Wat een bummer! Ik besloot daar terug te keren naar het hostel en die avond was er een kroegentocht georganiseerd en samen met wat Amerikaanse meiden deed ik wat cafés aan. Helaas waren we allemaal al zo snel zo moe dat we het snel voor gezien hielden.

stedentrip budapest

Dat kwam op zich wel weer goed uit, want zo kon ik de volgende ochtend eerder opstaan om alsnog de food market te bezoeken en daar te ontbijten. Na een wandeling van ruim een half uur kwam ik daar aan en zag ik hoe de locals daar hun groenten, fruit en andere dingen kochten. Ik had het er veel toeristischer verwacht maar dat was helemaal niet zo. Superleuk!

zoete langos met nutella

Op de eerste etage kun je ook echt eten en ik ging naar ik langos stalletje waar ik mezelf trakteerde op deze zoete lekkernij. En ik kan je vertellen hij is zoet even lekker als hartig. Nadat ik weer naar het hostel terug was gelopen, pakte ik snel mijn laatste spullen om de trein te pakken naar mijn laatste bestemming Wenen.

uitzicht budapest

Wow wat een avontuur was Budapest! Na een rough start heeft de stad met toch te pakken gekregen met haar charme. Wat een mooie stad, wat een fijne vibe, wat een leuk nachtleven en wat een heerlijk eten. Ja, hier wil ik zeker nog een keertje naar terug!

Bewaren

The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

4 comments

1. Sabine

Mooie foto’s en leuk verhaal! Jij hebt het echt helemaal top gehad op reis 😀 Ik ben hier nog nooit geweest, maar lijkt me een mooie stad!

1. Miss Craftsy

Dankjewel, dat sowieso haha! Ja ik zou er zeker eens heen gaan als je de kans hebt

2. Lin

Leuke foto’s! Helaas vond ik Boedapest wat tegenvallen.. Het eten vond ik echt totaal niet lekker, onaardige mensen.. Kwam misschien ook omdat ik daarvoor uit het super mooie en warme Porto kwam. Maar nee, hier ga ik niet nog een keer heen!

1. Miss Craftsy

Ah dat is jammer! Misschien ben je net op de verkeerde plekjes geweest. Maar ik snap helemaal de omslag, daar had ik ook zeker weten moeite mee!