koolhydraten 1

Pas las ik dat koolhydraten ‘ s avonds eten, dus ook al bij je avondmaaltijd niet per se de beste keuze is. Ik dacht meteen: maar waarom dan niet? Een combinatie tussen koolhydraten, vetten en eiwitten is toch goed? Ik zocht het voor je uit!

Waar geen koolhydraten ‘s avonds eten?

Als eerste blijkt dat wanneer je bepaalde koolhydraten ‘s avonds eet, deze sneller in vet worden omgezet. Waarom? Het natuurlijke ritme van je lichaam is zo geprogrammeerd dat het gedurende de dag zich klaarmaakt voor de nacht. Je stofwisseling gaat langzamer werken en de insulineproductie wordt hoger als reactie op het stofje serotine die later op de dag wordt aangemaakt. Wanneer je dus veel koolhydraten zou eten in de avond, worden deze calorieën sneller in vet omgezet, iets wat we natuurlijk juist niet willen.

koolhydraten 3

Energiek wakker worden

Natuurlijk weet je al dat het niet slim is om je vol te proppen met chips, koek en snoep in de avond, maar zelfs als je goede koolhydraten eet, kan je bepaalde soorten beter mijden in de avond. Ik heb het hier dan over de zetmeelhoudende koolhydraten als zilvervliesrijst, volkoren/speltpasta, quinoa, havermout en vul maar aan. Ga je deze juist ‘s avonds eten, dan krijg je niet alleen meer vetopbouw, maar word je ook minder uitgerust wakker en krijg je toch minder energie ook al eet je gezond.

Helpt het ook echt?

Ik vind het heel erg interessant om hierover te lezen en ik heb het meteen uitgeprobeerd. Een paar dagen heb ik als avondmaaltijd groenten op met vlees en een paar avonden deed ik daar goed, maar zetmeelhoudende, koolhydraten bij als rijst en pasta. Toeval of niet, ik voelde me wel veel uitgeruster bij een redelijk koolhydraatloze maaltijd dan met.

koolhydraten 4

Wat zijn deze zetmeelhoudende complexe koolhydraten ook alweer?

Complexe koolhydraten zijn dus zilvervliesrijst, quinoa, volkoren/speltpasta, havermout en noten. Je raakt er heerlijk verzadigd van, je lichaam haalt er lekker veel vitaminen en mineralen uit, het zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel, je krijgt er veel goede energie van en je blijft lang verzadigd. Veel beter dan het broertje de witte rijst ;).

Wanneer eet je dan wel de complexe, zetmeelhoudende koolhydraten?

Misschien heb je het weleens van je opa en oma gehoord, maar zij aten vroeger altijd hun warme maaltijd tijdens de lunch en ‘s avonds een boterham. Hoewel een boterham ook niet de beste keuze is, wil ik hiermee wel aanduiden dat hun lunch de grootste maaltijd was waarbij de meeste complexe koolhydraten mee binnenkregen. Het voordeel daarvan is dat jij er nog de hele middag mee op kunt teren en lekker aan het werk kunt, maar ook dat jouw lichaam genoeg tijd heeft om die koolhydraten eens goed onder handen te nemen. Ikzelf neem ook regelmatig rijst, quinoa of havermout bij mijn lunch om een goede, verzadigde maaltijd te hebben, waardoor ik als diner gewoon aan groenten en vlees genoeg heb. Door eiwitten te combineren met groenten, heb je toch een goede avondmaaltijd en zul je zien dat je door je stevige lunch veel minder behoefte hebt aan nog eens een grote maaltijd als diner.

koolhydraten 2

Tips!

Als je nu je avondmaaltijd kookt, zorg er dan voor dat je net iets meer maakt en kook er ook rijst of iets anders bij. Mix de rijst met de leftovers en klaar is je lunch voor de volgende dag!
Hetzelfde doe je met soep: eet het als avondmaaltijd en de volgende dag met een afgebakken speltbroodje erbij. Heerlijk!
Ook altijd ontbijt kun je lekker variëren met complexe koolhydraten. Lekker gebakken havermout of quinoa met chocolade yoghurt.
Doordat je je complexe koolhydraten overdag eet, kan je dit ook toepassen in je tussendoortjes. Eet bijvoorbeeld een rijstwafel met hüttenkäse en komkommer of een cracker met hummus en paprika. Variatie is er genoeg!
En heb je nu echt nog trek ‘s avonds? Neem dan een lekker appeltje met wat nootjes. Een heerlijk toetje :).

En hé, je gaat er heus niet aan onderdoor als je die koolhydraten lekker blijft eten als je avondmaaltijd. Maar ik kan me wel zo voorstellen dat wanneer je graag energiek, uitgerust, fit en gezond wilt opstaan, je je complexe, zetmeelhoudende koolhydraten overdag eet of in elk geval je groenten laat overheersen tijdens je diner.

Was jij al bekend met dit koolhydratenverhaal en hoe denk jij hierover?

Bron foto’s: 1,2,3,4

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

12 gedachten over “Is ‘s avonds veel koolhydraten eten goed voor je?”

  • Ik probeer koolhydraten ook te mijden bij het avond eten, merk dat ik dan veel meer energie heb :). Ben hier ooit mee begonnen door een koolhydraat arm dieet, daar nu mee gestopt. Maar minder koolhydraten eten is blijven hangen 🙂

    • Wat goed dat je dat verschilt merkt. Fijn he om meer energie te krijgen! Goed dat je de koolhydraten wel weer meer bent gaan eten. Koolhydraatarm is geen lang blijvende optie. Ik wens je veel goeds!

  • Hoe lang blijft koolhydraten de energie dan in het lichaam?

    Stel ik eet 2 borden pasta in de middag.
    en de energie blijft maar 4 uur (stel)
    dan ,moet ik ook weer boterhammen om 17:00 en misschien wel..
    om 19:00 & 21:00 eten.

    Of is het slimmer om 16:00/17:00 avond te eten.
    Dan verbrand ik het ook en de rest van de dag brood/kwark en fruit. bijv.

    Had gister 2 borden s’avonds gegeten en vandaag vollop energie 😛

    Ben dan wel een man

    • Ik denk dat het belangrijk is te bekijken wanneer je echt energie nodig hebt. Als ik in de ochtend flink ga sporten eet ik de avond van tevoren de meeste koolhydraten. Ieder persoon is natuurlijk wel verschillend en helaas weet ik nog te weinig van deze processen en van jou om ook daadwerkelijk te kunnen zeggen hoe lang koolhydraten in je lichaam blijven.

  • Ja, eigenlijk zouden wij in de ochtend onze grote maaltijd moeten eten en ‘s avonds gewoon brood ofzo.
    Maar koolhydraten eten de avond voordat je gaat sporten werkt wel goed! Doe ik dat niet dat ben ik echt een slap sprietje tijdens het sporten.

    • Ja precies! En voor het sporten werken koolhydraten idd goed. Maar vaak helpt een banaan ook al. Dan heb je vaak genoeg energie maar ook weer niet die volle maag die je krijgt van teveel koolhydraten eten en kun je zonder problemen lekker sporten is mijn ervaring, helemaal als je overdag genoeg koolhydraten op hebt.

  • Dit is wel iets om over na te denken en ik vond het ook interresant om te lezen. Ik eet vaak chips in de avond (oeps). Als ik weleens een keer niet chips eet in de avond dan ben ik sochtends wel wat fitter dus je hebt wel helemaal gelijk!

  • Interessant om te lezen! Ik ben eigenlijk wel een groot fan van koolhydraten haha, dus ik eet het graag. Wel eet ik ‘s middags onbewust vaak meer dan ‘s avonds, omdat ik vaak restjes rijst met groente eet als lunch. Gek dat dat zo’n invloed kan hebben op hoe fit je je voelt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.