Risotto met zilvervliesrijst

risotto-6

De eerste keer dat ik risotto at, was toen mijn huisgenootje het voor ons klaarmaakte. Ietwat sceptisch keek ik naar die brei van champignons en bleekselderij, groenten die ik stiekem niet superlekker vind, maar na het eerste hapje was ik verkocht, wat een heerlijk recept!

mango Wat heb je nodig? (voor 2 personen)

○ 140 gram ongekookte zilvervliesrijst
○ 1 gerookte kipfilet
○ 1 winterpeen
○ 100 kastanjechampignons
○ 2 stengels bleekselderij
○ 1 ui
○ 2 teentjes knoflook
○ 1 bekertje crème fraîche
○ groentebouillon

risotto-1

mango Hoe maak je de risotto met zilvervliesrijst?

Snijd de ui in stukjes en pers de knoflook. Fruit beide groenten aan in een wok met wat olijfolie. Doe daarna de rijst erbij en bak het heel even kort mee. Kook ook alvast wat water voor de groentebouillon en snijd de andere groenten.

risotto-2

Voeg de wortel, bleekselderij en champignons toe samen met een bouillonblokje en wat gekookt water. Ik weet niet precies hoeveel ik gebruikt heb, maar ik gok op zo’n 200 milliliter. Je kan natuurlijk altijd nog wat water toevoegen, maar met de rijst heb je minder water nodig dan bij echte risotto.

risotto-3

Laat de rijst en groenten langzaam garen en laat het water verdampen op middelhoog vuur. Zoals ik al zei hoeft de rijst minder lang te koken, dus het vuur mag ook wat hoger staan. Ik vind het zelf lekker als de risotto nog een klein beetje papperig is, dus ik laat het water niet helemaal verdampen. Voeg op het laatst nog de in stukjes gesneden gerookte kipfilet toe en de crème fraîche en roer alles goed door. Laat de risotto nog een minuutje of 2 door garen en op smaak komen en dan is je risotto klaar.

risotto-4

mango Tips & Taste

Ik vind deze risotto zo lekker! Doordat je zilvervliesrijst gebruikt voedt je je lichaam veel beter dan met de witte (slechte koolhydraten) risotto. Je zit er daardoor ook veel sneller verzadigd door. En rijst is natuurlijk ook glutenvrij en tarwevrij en dat is natuurlijk ook mooi meegenomen. Wil je voor een nog betere en eiwitrijke keuze gaan? Neem dan in plaats van rijst, quinoa. Ook de smaak van gerookte kipfilet vind ik heerlijk, maar helaas is dat niet suikervrij. Wil je graag helemaal suikervrij eten, neem dan gewone kipfilet en bak die voor het fruiten van de ui even goed door. En misschien dat het door de naam winterpeen komt, maar dit warme maaltijd is zo lekker als het buiten koud is! Door het koken van het water is deze maaltijd extra warm en daardoor heerlijk om op te smikkelen. Ook komen hier alle smaakcombinaties tot zijn recht: de zoete wortel en de bittere bleekselderij vullen elkaar perfect aan!

risotto-5

Food foto’s zijn altijd welkom via Twitter (@misscraftsy) en Instagram (@misscraftsynl)! Ik ben benieuwd naar jullie creaties en ik deel jullie lekkers graag!

Heb jij weleens risotto met rijst gemaakt en wat vind je van deze combi? Eet smakelijk!

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



4 comments

  1. Manon

    Dat klinkt echt super lekker!

  2. Manon

    Oeh dit ziet er heerlijk uit! En inderdaad slim om het met zilvervliesrijst te maken, een stuk gezonder 🙂

    1. Miss Craftsy

      Haha thanks! Ja en net zo makkelijk (helemaal als je toch geen risotto in huis had ;))

Leave a Reply

Your email address will not be published.