altijd honger hebben

Redenen waarom je altijd honger hebt

Heb jij het idee dat je altijd wel kunt eten en honger hebt? Dan kan daar een hele gegronde biologische reden achter zitten. Kijk maar mee!

Waarom je honger krijgt

Honger krijgen is iets volkomen natuurlijks. Het is het signaal om aan te geven dat je lichaam energie nodig heeft, maar soms werkt dat signaal even niet meer zo goed. Dan heb je honger naar dingen die eigenlijk niet goed voor je zijn zoals suiker. Of je denkt dat je honger hebt, maar eigenlijk heb je geen honger en heb je gewoon water nodig. Of is er iets anders mis. Dit hongersignaal is een biologisch signaal dat je zenuwstelsel aandrijft om tot actie te komen. Deze actie gaat om het wel bekende vlucht of vecht respons dat bij elk zoogdier voorkomt. Dit staat ook wel bekend als het autonoom zenuwstelsel. Daarnaast is er ook het parasympathisch zenuwstelsel dat voor de balans met het vecht en vlucht respons zorgt en zorgt voor meer kalmte in je lichaam.

Deze staat van kalmte is nodig om je lichaam te laten rusten en dat wat je hebt gegeten te laten verwerken. Je lichaam heeft die rust dus nodig om alle nutriënten uit de voeding die je zojuist hebt gegeten! In deze rust is je bloeddruk en hartritme ook lager en produceer je energie voor de toekomst. Beide zenuwstelsels volgen elkaar dus constant op in een gezond werkend lichaam. Als alles in balans is eet je een kleine maaltijd wanneer je autonoom hoog is en rust je na je maaltijd. Wanneer je dus de hele tijd door eet, of erg gestresst bent, dan heeft het parasympathisch systeem geen tijd om in actie te komen, waardoor je lichaam niet uitrust, niet de juiste nutriënten uit de voeding haalt en je daardoor constant hongergevoelens ervaart. Deze redenen, naast stress en niet genoeg water drinken, kunnen daarbij een rol spelen:

Je eet niet genoeg

Als je graag wilt afvallen en daarom jezelf restrict in het aantal calorieën dat je wilt eten, kun je daardoor hongergevoelens ervaren. Natuurlijk moet je je calorieën verlagen als je wilt afvallen, maar dit kan ook tegen je werken. Als je voor een langere tijd je calorieën verlaagt dan wat je lichaam nodig heeft, gaat je lichaam in de besparingsmodus en zal ze alle energie juist als vet opslaan. Niet goed! Als je een snelle stofwisseling hebt, heel actief bent of gewoonweg niet genoeg eet voor je biologische behoeften, dan kun je honger ervaren. Dit hoeft trouwens niet te betekenen dat je een rommelende maag hebt. Veel moe zijn, je niet kunnen concentreren, duizelig zijn of altijd denken aan eten kunnen ook signalen zijn. In dit geval is het raadzaam om een diëtiste om hulp te vragen.

Je bent afgeleid tijdens het eten

Hoe vaak heb je deze tip niet gehoord? Je eet tijdens je werk, je eet terwijl je je favoriete tv serie kijkt of terwijl je onderweg bent en op je telefoon zit. Wat je ook doet, je bent afgeleid van de activiteit die het meest belangrijk voor je zou moeten zijn: je lichaam voeden met de juiste voedingsstoffen. Wat uit studies is gebleken, is dat mensen vaak veel sneller eten waardoor ze niet goed kauwen en brokken eten zo wegslikken. Dit is ontzettend moeilijk voor je lichaam om te verwerken en ze haalt hieruit ook niet voldoende voedingsstoffen, waardoor je hongergevoelens blijft ervaren omdat je lichaam niet alles heeft gekregen wat nodig is. Ook eet je doordat je afgeleid bent vaak veel meer dan nodig is. Mindful eten is daarom gelinkt aan je verzadigd voelen, maar ook om minder te emotie-eten en te overeten.

Je eet niet genoeg vezels en eiwitten

Wanneer je genoeg groenten, vlees, vis, soja en peulvruchten eet, zit je vrijwel altijd goed met het genoeg binnenkrijgen van vezels en eiwitten. Deze voedselgroepen zitten namelijk bomvol vezels en eiwitten. Een balans tussen koolhydraten, vetten en proteïne is sowieso erg belangrijk. Uit een studie is gebleken dat snacks die bestaan uit veel proteïnen en vezels, je langer verzadigd doen houden. En snack als hummus met wortel is daardoor een ideale snack omdat deze alle voedingsstoffen bevatten voor een voedzame en gezonde snack.

Je slaapt niet genoeg

Hoe vaak betrap jij jezelf er wel niet op dat je veel meer eet en je veel meer honger hebt als je niet goed of niet lang genoeg geslapen hebt? Juist. Slaap speelt een super belangrijke rol om je hormonen te reguleren. En een inbalans speelt een grote rol bij vergrote gevoelens van honger. Een slaap tekort is namelijk gelinkt aan hogere levels van ghreline, een hormoon dat honger stimuleert en gelinkt aan lagere levels van leptine, een hormoon dat je verzadigd zou moeten houden. Een slaap tekort zorgt er dus niet alleen voor dat je meer wilt eten, je weet ook niet wanneer je moet stoppen met eten en je hebt meer trek naar suiker. Zorg dus voor genoeg slaapuren! Een gezond eetpatroon, minder alcohol, geen zware maaltijden voor het slapengaan en uren op je laptop en telefoon kan hieraan bijdragen.

Nieuwsbrief





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.