ontstekingsremmend eten

6x ontstekingsremmend eten (anti-inflammatorisch)

Het juiste eten kan je een ware powerboost geven aan je lijf en je gezondheid. Eten dat zorgt voor een stralende huid, een platte buik en dat ontstekingsremmend werkt. Dit zijn de 6 voedingsmiddelen die daaraan bijdragen:

Appels

Als fruitstuk heeft een appel natuurlijk veel toegevoegde waarde. Het gaat ontstekingen tegen door het antioxidant quercetine dat ze bevatten. Ook helpen appels bij het afvallen. Ze hebben een hoge voedingswaarde en verzadigen goed, terwijl ze weinig calorieën bevatten. Snel honger na een appel? Combineer het dan met proteïne en onverzadigde vetten zoals pindakaas.

Blauwe bessen

Net als appels zitten blauwe bessen vol antioxidanten. De fytonutriënten in de blauwe bes werkt namelijk ontstekingsremmend. Ook zitten er in blauwe bessen relatief weinig suikers, wat helpt bij het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel en suikervrij eten. Daarnaast zitten ze ook bomvol vezels waardoor je langer vol blijft zitten en hebben ze weinig calorieën.

Kruiden

Er zijn heel veel verschillende kruiden en specerijen die een helende werking op je lichaam hebben. Zo werken kaneel en kurkuma ontstekingsremmend en wordt het effect van kurkuma nog groter wanneer je het combineert met zwarte peper. Andere ontstekingsremmers zijn gember, kruidnagel, oregano en salie. Hoe meer kruiden je combineert, des te beter het effect. En ondanks de geur, heeft knoflook ook een helende werking. De zwavels in knoflook stimuleren lichaamseigen glutathion waardoor ontstekingen kunnen afnemen. Elke dag een beetje knoflook heeft niet alleen veel baat voor het tegengaan van ontstekingen, maar ook je darmflora gaat erop vooruit.

Groene bladgroenten

Groene bladgroenten zitten boordevol antioxidanten die je lichaamscellen beschermen. Het is daarom slim om elke dag wat van deze groene knallers op je bord te hebben. Denk bijvoorbeeld aan spinazie, boerenkool, andijvie en sla. Vaak vinden mensen het lastig om genoeg van deze kanjers binnen te krijgen. Ik stop vaak een handje bladgroenten in mijn smoothie om zo alvast wat groenten binnen te krijgen.

Groene thee

Van groen eten gaan we naar groene thee. Ook dit warme drankje zit vol met antioxidanten die erom bekend staan dat ze helpen tegen ontstekingen, hartaandoeningen en diabetes. Ook helpt groene thee bij het verbeteren van je mondgezondheid en je hersenfuncties. Een krachtig drankje dus dat je prima elke dag kunt drinken om jezelf ook goed te hydrateren als je even klaar bent met water.

Vette vis

Vette vis staat erom bekend veel omega 3-vetzuren te bevatten die je lichaam graag binnenkrijgt. Deze vetzuren bestrijden ontstekingen in je hele lichaam en helpen je hersenen gezond te houden. Vette vissoorten zijn bijvoorbeeld zalm en makreel. Houd je nu echt niet van vis dan kan je ook visolie nemen of plantaardige bronnen met omega 3 nuttigen zoals walnoten, chiazaad en lijnzaad. 



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.