fifth-avenue

New York Citytrip

Pas mocht ik voor mijn werk naar de meest indrukwekkende stad ter wereld: New York! Waarom New York zo indrukwekkend is?

Woensdagochtend, kwart over 5 op Schiphol airport. Na het opzetten van onze spullen, was het zover: de eerste High School studenten kwamen aan. Met hen zou ik naar New York gaan voor hun oriëntatie voordat ze in Amerika aan hun High School avontuur beginnen.

Na een lange vlucht kwamen we in ons hotel aan en maakten we kennis met de eerste Amerikaanse ervaring: een huge mall met food court. Een perfecte eerste dag waar ik toffe Nike’s scoorde die als wolkjes lopen.

new-york-citytrip

Central park

De volgende dag stonden we vroeg op voor een druk programma in New York City. Met de bus reden we naar de stad en via een tour guide kwamen we vanalles te weten over de verschillende buurten in Manhattan. Daarna maakten we een stop in Central Park die we doorliepen. Zo bezochten we John Lennon’s Imagine memorial, het standbeeld van Hans Christiaan Anderson en Alice in Wonderland, de vijver waar Stuart Little de bootrace deed en natuurlijk het meer met het boothuis uit 27 Dresses en de fontein uit Gossip Girl en Enchanted en natuurlijk een heleboel andere films en series die zich in New York afspelen.

central-park

Madison Square Park

Na weer een ritje door de stad, kwamen we uit bij Madison Square Park waar we in het park gingen lunchen. Gelukkig hadden we prachtig weer en nuttigden we onze wrap met natuurlijk chips erbij, want dat serveren ze hier vaak bij een broodje. Net als een augurk trouwens.

met-steps

Chinatown & Soho

Chinatown en Soho liggen tegen elkaar aan zijn erg leuk om doorheen te lopen. In Chinatown kun je heerlijk boodschappen doen bij allerlei marktjes en in Soho kun je terecht voor een goede shopsessie. Wij hadden gelukkig lekker de tijd om hier rond te lopen.

brooklyn-bridge

The Brooklyn Bridge

Next stop: the Brooklyn Bridge! Ik was hier eigenlijk nog nooit overheen gelopen, dus het was voor mij ook een nieuwe ervaring. In 20 minuten kun je de brug overlopen en in Brooklyn zijn terwijl je boven de auto’s loopt. En een ervaring was het zeker! Heel veel mensen en toeristen en fietsers en hardlopers die ook hun ruimte willen hebben. Daarna hadden we ook nog wat vrije tijd aan de waterkant van Brooklyn waar je een waanzinnig uitzicht over Manhattan hebt.

top-of-the-rock

Hard Rock Cafe & Top of the Rock

De avond bestond uit burgers bij het welbekende Hard Rock Cafe en daarna liepen we naar Rockefeller center om naar de top te gaan voor een waanzinnig uitzicht over New York. Echt ademloos sta je te kijken over de rand naar alle lichtjes en gebouwen. Helaas hadden we een klein beetje regen, maar dat zorgde ook voor de nodige fun. Onze natte voeten piepten namelijk heerlijk over de vloer… totdat een guard ineens heel hard riep wie dat aan het doen was. Doodsbang keerde ik om, maar toen begon hij al te lachen en wilde hij zelfs met mijn studenten op de foto haha. Wat een geniale mensen wonen hier toch.

911-memorial

9/11 Memorial & Statue of Liberty

Dag 2 bestond uit het bezoeken van het indrukwekkende 9/11 memorial. Gelukkig was ik al eens eerder hier geweest, want dit keer hadden we maar weinig tijd. Wel leerde ik dat de mensen van het memorial een witte roos plaatsen bij de mensen waarvan het eigenlijk hun verjaardag zou zijn geweest die dag. Ik kreeg dan ook kippenvel toen ik deze roos zag. Daarna liepen we naar de ferry waarmee we een tochtje gingen maken om het Statue of Liberty te bezichtigen. Het was leuk om te zien hoe mijn studenten hier helemaal excited van werden haha.

statue-of-liberty

Coney Island

Daarna gingen we met de bus op pad naar Coney Island. Dit ligt bij Brooklyn en het is een strand met een attractiepark erbij. We hadden gezellig een aantal uurtjes om van het mooie weer te genieten aan het strand. En toen het ons te heet werd, hebben we heerlijk genoten van een echte Amerikaanse milkshake. Het attractiepark ziet er ook heel leuk uit, helaas zijn de tickets wel erg duur.

times-square

Times Square

De New York orientatie eindigde op Times Square. Het meest indrukwekkende plekje van New York als je het mij vraagt. Er is zoveel te zien en te doen dat je niet op kunt houden met kijken. Na wat geshopt te hebben, zijn we heerlijk op de trappen boven het tkts center gaan zitten om te genieten van dit plein.

grand-central-terminal

Grand central station

Op zaterdag mocht ik al om 3 uur opstaan om afscheid te nemen van mijn studentjes en ze veilig op het vliegtuig te zetten naar hun gastgezin. Een mooi avontuur startte voor hen en voor mij mijn vakantie. Samen met de Duitse chaperonne ging ik weer naar de stad waar ik vooral in Manhattan heb rondgelopen. Ik heb heerlijk geshopt en grand central station bekeken. Omdat we beiden toch wel moe waren, zijn we nog gezellig bij Chipotle gaan eten en daarna terug naar ons hotel gegaan.

brooklyn

Williamsburg & Prospect Park

Na een soort van uitslaapsessie ging ik weer naar New York en dit keer om in te checken bij mijn hostel in the Upper West Side. Daarna nam ik de metro naar Williamsburg, Brooklyn, om lekker rond te lopen in deze buurt. Ik lunchte met een cragel (jup een croissant bagel) met smores cream cheese. Na deze geweldige lunch liet ik met nog wat meer verrassen door deze buurt, waarna ik afreisde naar het immens grote Prospect Park. Wat een fijn en relaxt park is dit, het lijkt me gewelig om hierbij in de buurt te wonen.  Op de zondag heb je hier ook Smorasburg, een food truck festival, dus 1x raden waar ik ging eten.

brooklyn-park

Brooklyn Park

Om het echte Brooklyn gevoel te krijgen liep ik in anderhalf uur van het ene park naar het andere park. Vanuit Brooklyn Park heb je een geweldig uitzicht op Manhattan en heersde er een gezellige sfeer. Tegen de tijd dat ik er was begon het te schemeren en was het uitzicht adembenemend. Het park was vol met mensen en hele families die lekker aan het barbecuen waren en het was geweldig om er rond te lopen.

Tussen Brooklyn en Manhattan bridge heb je ook het oyyo standbeeld, een beeld met de letters Y en O. Met collega zegt heel vaak yoooooo en dus beloofde ik hem om dit beeld op te zoeken en er mee op de foto te gaan. Wat een geweldig beeld haha!

high-line

Colombia university

Mijn hostel lag dichtbij Colombia university en omdat ik zelf in Amerika heb gestudeerd, wilde ik weer even dat gevoel krijgen. Via Riverside Park liep ik naar de universiteit en ik had geluk! Op die maandag begon namelijk het nieuwe schooljaar en dus werden alle nieuwe studenten verwelkomt en waren er een hele hoop dingen te doen. Geweldig om op dat moment de uni te bezoeken! Zo werd elke student die bepakt en bezakt in de auto aankwam luid juichend en klappend begroet en ik vond het geweldig.

chelsea-market

Chelsea market & the High Line

Ik had tijdens de oriëntatie al een bliksembezoek gebracht aan beide bezienswaardigheden, maar nu nam ik er echt de tijd voor. Chelsea market is een overdekte food market wat vroeger een fabriek was. Alles is nog in de industriële stijl en ontzettend mooi ingericht. Het is een feestje om er rond te mogen lopen. En het is een speciale plek, want hier zijn de Oreo koekjes uitgevonden! En het eten is hier ook geweldig, ik heb er heerlijk ontbeten!

De High Line ligt dichtbij de markt en was vroeger eigenlijk een tramlijn die ze in de hoogte hebben gebouwd om snel van punt A naar punt B te komen. Nu hebben ze de metro en is deze tramlijn overbodig. Om er toch iets leuks van te maken, heeft de stad er een park van gemaakt, ofwel de High Line die je helemaal kunt aflopen, wat ik dan ook gedaan heb.

En daarna was het langzaam aan al tijd om afscheid te nemen van deze wereldstad. Wat een prachtstad blijft dit toch!

Nieuwsbrief

5 comments

1. Geertt

Hallo Miss,

Newyork is voor mij magic.

Ben er voor mijn werk een aantal malen geweest.

Ook in chicacho geweest, niks t.o.v. newyork.

Ik ben nog op wordtrade centre geweest.

52 van mijn collega’s zaten op verdieping 53 van tower1 en het vliegtuig sloeg in op verdieping 57, allemaal gered.
    Newyork is puur genienet.

Groet,
    Geert.

1. Miss Craftsy

Hoi Geert! Ja dat snap ik wel. Wel mooi dat je New York nog steeds als iets magisch ziet ondanks dat er toch een tragische gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Gelukkig zijn ze allemaal gered, wat fijn!

2. Rowan

Wat een bijzondere trip! Ik ben echt verliefd geworden op New York, wat een geweldige stad!