Mooi zijn zit vanbinnen

mooizijnzitvanbinnen
Een paar dagen geleden las ik een artikel over de nieuwe campagne van Dove. Sinds de self-esteem campagne van Dove, ben ik toch met andere ogen naar dit merk gaan kijken en ook de nieuwe campagne sluit hier goed bij aan én bij wat ons nu bezighoudt.

Met mijn studie heb ik regelmatig de campagne van Dove moeten analyseren: wat is die nu goed of niet goed? Ik vind het idee wat Dove probeert naar buiten te brengen echt enorm goed: luister niet naar wat de media en modellen zeggen en doen, die vrouwen die je daar ziet geven geen realistisch beeld van onze vrouwen in de wereld en dat maakt dat veel vrouwen en meiden zich onzeker over hun uiterlijk voelen, ook ik. Sterker nog, ik ben gepest omdat ik te dik was. Nu was ik op dat moment ook wel niet de dunste en kon ik inderdaad wel een paar kilootjes afvallen, maar ik was niet té zwaar. Het pesten en een verkeerd mediabeeld kan zeker wel wat doen voor een meisje in haar tienerjaren en dat maakt dat ik af en toe nog steeds heel erg onzeker over hoe ik eruit zie en wat ik doe. Gelukkig sta ik steeds vaker met een big smile in de spiegel en ben ik steeds vaker blij om wie ik ben en hoe ik eruit zie. En dat is wat Dove ook graag wil bereiken.

Aan de andere kant wil Dove natuurlijk ook graag haar producten verkopen en is die campagne natuurlijk bedoeld om ervoor te zorgen dat iedereen lekker producten van Dove gaat kopen. En dat is natuurlijk prima, zolang je dat maar in je achterhoofd houdt. Het klinkt namelijk zo raar: alle vrouwen en meiden: je bent echt mooi om wie je bent en hoe je eruit ziet, maar met onze producten kan je jezelf wel echt mooi verzorgen en er mooier uitzien. Beetje tegendraads, vind je ook niet? En vroeger hadden we al die producten ook niet en niet nodig, dus waarom nu wel? Maar het idee vind ik alsnog heel erg mooi en het was ook best controversieel om dit tijdens de Super Bowl in geloof ik 2004 te brengen. De Super Bowl is dé American football wedstrijd in de USA en staat bekend om haar leuke reclames waar eigenlijk iedereen meer naar kijkt dan die wedstrijd. Heel Amerika kijkt dan en bedrijven betalen echt miljoenen om een stukje uitzendtijd te krijgen. Een goed moment om die campagne te starten! Gelukkig pakte het goed uit voor Dove want we kennen inmiddels wel het standpunt en de reclames van Dove en wat zij tot stand willen brengen. (O ja, nog iets wat tegenstrijdig is: Dove en Axe vallen allebei onder Unilever, maar hanteren een totaal ander beeld van vrouwen. Heel vaak over op school gediscussieerd: kan dat of niet?)

De nieuwe campagne dus. Vorig jaar was natuurlijk wel hét jaar van de selfie en daar heeft Dove op ingespeeld. Op een school moesten meiden en hun moeder een spontane selfie maken zonder filter en zonder deze te bewerken. Daarna werden de foto’s opgehangen en mochten de andere meiden positieve dingen opschrijven naar aanleiding van die foto. Mooi bedacht en het werkt ontzettend goed voor je zelfvertrouwen. Waarschijnlijk maak jij jezelf nu druk over je uiterlijk terwijl anderen dit vaak helemaal niet zien en juist het mooiste van jouw uiterlijk zien.

De 8 minuten versie

De 3 minuten versie, voor als je wat minder tijd hebt 😉

Weet dus dat jij ook een mooie meid bent en dat schoonheid echt vanbinnen zit. Denk dat maar eens wanneer je de volgende keer in de spiegel kijkt!

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



4 comments

  1. Sylvia

    Je kunt het ook anders zien: je bent mooi zoals je bent en de Dove producten zorgen ervoor dat dat behouden blijft 😉 Ik snap je punt goed hoor en ben het er ook wel mee eens, maar is dus ook gewoon een manier van interpretatie 😉

    1. Miss Craftsy

      Hee Sylvia, bedankt voor je standpunt! Ik ben het er helemaal mee eens, en dat kun je ook tussen de regels zo lezen, ik wilde alleen even de 2 uitersten naast elkaar leggen :). Vandaar dat je er ook zo lekker over kunt discussiëren! Bedankt voor je reactie, leuk!

  2. Kirsty

    Wat een goed en uitgebreid artikel! Ik heb altijd een beetje een dubbel gevoel bij Dove dat ze aan de ene kant zeggen dat iedere vrouw mooi is zoals ze is, maar aan de andere kant wel reclame maken dat hun producten je nog mooier maken. Ik ga je volgen op Bloglovin’! 🙂

    1. Miss Craftsy

      Dankjewel Kirsty! Jij bedankt voor je leuke en lieve compliment! Dat dubbele gevoel blijf ik ook wel houden, maar ik vind het ook wel een goed merk, dus dat scheelt! Het is ook weer niet zo dat ze pleiten om ook echt make-up te gebruiken, het gaat om verzorging, vind ik toch net weer iets anders 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.