mineralen

Mineralen: waar zijn ze goed voor & wanneer heb je een tekort?

Vitaminen en mineralen, je lichaam heeft ze nodig om goed en gezond te kunnen functioneren. Vitamines zijn meestal bekend, maar hoe zit het met mineralen? Waar zijn mineralen goed voor, waar zitten mineralen in en wanneer heb je wellicht een tekort aan mineralen?

Magnesium

Magnesium is het mineraal onder de mineralen en is onmisbaar. Het speelt een grote rol bij je metabolisme, de overdacht van je zenuwprikkels, de opbouw van je spieren, zenuwen en bloedvaten, zorgt voor de stevigheid van je skelet en het geeft je energie. Een hele hoop en magnesium kan ook helpen bij spierherstel en sneller in slaap vallen. Omdat ik veel sport neem ik altijd voor het slapen gaan een tabletje in combinatie met calcium om spiergroei en -herstel te bevorderen. Naast calcium werkt het ook samen met natrium en kalium. Magnesium komt in veel voedingsmiddelen voor, maar door stress, luchtvervuiling en medicijngebruik, kan het in lagere waarden in je lichaam voorkomen.

Waar zit magnesium in?

  • Pitten zoals pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad
  • Graan-  en tarweproducten zoals volkoren en meergranen brood, granen, tarwezemelen, roggebrood
  • Fruit zoals pruimen, donkere bananen, ananas, dadels, gedroogde vijgen
  • Vis zoals heilbot, krab, makreel, schelpdieren, garnalen
  • Cacao zoals bittere chocola
  • Noten zoals pecan, pinda’s, cashew, amandelen, hazelnoten, walnoten
  • Groenten zoals spinazie, bonen
  • Sojaproducten
  • Risotto, zilvervliesrijst

Wanneer kan je een tekort aan magnesium hebben?

Je kan een tekort hebben wanneer je heel erg geprikkeld of nerveus bent, een slaapstoornis of een hartritmestoornis hebt.

Koper

Koper helpt bij het behouden van een goede weerstand en het immuunsysteem en heeft ook een aandeel bij het zuurstoftransport in je bloed en werkt als een antioxidant.

Waar zit koper in?

  • Graanproducten
  • Noten
  • Groente
  • Fruit
  • Cacaoproducten
  • Orgaanvlees
  • Zeevis
  • Schaal- en schelpdieren

Wanneer kan je een tekort aan koper hebben?

Je kan koper tekort komen wanneer je last hebt van bloedarmoede, een verminderd afweersysteem hebt of een verminderde conditie van de huid, haar en nagels.

Chroom

Chroom zorgt ervoor dat je insuline goed blijft werken en je bloedsuikergehalte stabiel blijft. Ook helpt het bij je vetstofwisseling. Een belangrijke mineraal bij een gezonde leefstijl dus!

Waar zit chroom in?

  • Graanproducten
  • Zemelen
  • Volkorenbrood
  • Groente
  • Fruit
  • Vlees
  • Gevogelte
  • Vis

Wanneer kan je een tekort aan chroom hebben?

Je kan een tekort hebben aan chroom wanneer je suikerziekte, hartkwalen of een zenuwaandoening hebt.

IJzer

IJzer helpt bij de vorming van je rode bloedcellen. Deze vervoeren zuurstof van je longen naar je weefsels en dit is nodig om voedingsstoffen te kunnen verbranden, zodat er energie vrijkomt. Het helpt ook bij je immuunsysteem en je energievoorziening.

Waar zit ijzer in?

  • Dierlijke voedingsmiddelen zoals vlees
  • Plantaardige voedingsmiddelen als volkoren brood, groenten en aardappelen

Wanneer kan je een tekort aan ijzer hebben?

Je kan ijzer tekort hebben wanneer je last hebt van bloedarmoede, vermoeidheid, duizeligheid, tintelingen en hartkloppingen.

Calcium

Calcium is het goede vriendje van magnesium en helpt ook bij het goed functioneren van je spieren en het zorgen van gezonde botten. Ook helpt calcium bij het geleiden van prikkels naar je zenuwen, het stollen van je bloed, je celgroei en aan de energievoorziening van je lichaamscellen.

Waar zit calcium in?

  • Volkoren brood
  • Groenten: peulvruchten, bonen, broccoli en groene bladgroenten
  • Vette vis
  • Havermout
  • Chia zaad en lijnzaad
  • Amandelen
  • Quinoa
  • Aardappelen

Wanneer kan je een tekort aan calcium hebben?

Je kan calcium tekort hebben wanneer je last hebt van hartkloppingen, botontkalking, migraine en broze nagels.

Chloride

Dit mineraal komt voor in keukenzout en is samen met natrium en kalium heel belangrijk voor de vochthuishouding je jouw lichaam. Ook bij het bij de vorming van maagzuur en de uitscheiding van afvalproducten.

Waar zit chloride in?

  • Tafelzout
  • Industrieel geproduceerde voedingsmiddelen
  • Zeewier
  • Olijven

Wanneer kun je een tekort van chloride hebben?

Je kan een chloride tekort hebben wanneer je te weinig maagzuur hebt over last hebt van diarree.

Fosfor

Fosfor helpt bij het behouden van een stevig skelet en is ook nodig voor je stofwisseling. Het helpt bij het onttrekken van koolhydraten, eiwitten en vetten uit je voeding. Ook helpt het bij je energievoorziening en maakt het deel uit van je DNA.

Waar zit fosfor in?

  • Melk en melkproducten
  • Kaas
  • Vis
  • Vlees
  • Peulvruchten
  • Volkoren producten

Wanneer kan je een tekort aan fosfor hebben?

Je kan een fosfor tekort hebben wanneer je last hebt van spierpijn, nierstenen of een gebrek aan eetlust.

Jodium

Jodium is heel belangrijk voor mij, omdat dit nodig is voor de vorming van je schildklierhormonen. Ik heb een traag werkende schildklier, dus is het heel belangrijk dat ik hiervan genoeg binnenkrijg. Dit is belangrijk voor je stofwisseling en groei en herstel van je lichaam.

Waar zit jodium in?

  • Tafelzout
  • Drinkwater
  • Zeewater en dus vis
  • Aarde en dus groente en fruit die in de aarde groeien

Wanneer kan je een tekort aan jodium hebben?

Je kan een jodium tekort hebben wanneer je vermoeid bent, een droge huid hebt, lusteloos bent, het snel koud heb, een verminderd denkvermogen hebt of een gewichtstoename hebt.

Kalium

Kalium helpt bij de begeleiding van je zenuwprikkels en een normale bloeddruk. Ook zorgt het voor het samentrekken van en de energiehuishouding in je spieren. Als je de voedingsmiddelen kookt gaat de kalium helaas verloren.

Waar zit kalium in?

  • Aardappelen
  • Brood
  • Groenten
  • Vlees

Wanneer kan je een tekort aan kalium hebben?

Je hebt een kalium tekort wanneer je last hebt van hartritmestoornissen, zwakte of een te lage bloeddruk.

Mangaan

Mangaan helpt bij de vorming van je botweefsel en de stofwisseling van aminozuren, cholesterol en koolhydraten.

Waar zit mangaan in?

  • Rijst
  • Noten
  • Bladgroenten
  • Fruit
  • Vlees
  • Vis
  • Granen
  • Thee

Wanneer kan je een tekort aan mangaan hebben?

Je hebt een mangaan tekort wanneer je last hebt van een geestelijke/lichamelijke vermoeidheid, hartkwalen of gewrichtsontstekingen.

Molybdeen

Dit mineraal kende ik niet eens! Molybdeen bestaat uit verschillende enzymen die betrokken zijn bij de afbraak en opbouw van eiwitten.

Waar zit molybdeen in?

  • Granen
  • Noten
  • Peulvruchten
  • Orgaanvlees
  • Eieren

Wanneer kan je een tekort aan molybdeen hebben?

Je hebt een molybdeen tekort wanneer je een onregelmatige hartslag hebt of last hebt van impotentie, tandbederf of prikkelbaarheid.

Natrium

Natrium zorgt voor een evenwichtige vochthuishouding in je lichaam, de geleiding van zenuwprikkels en het samentrekken van je spieren. Samen met kalium zorgt het ook voor de regeling van je bloeddruk.

Waar zit natrium in?

  • Keukenzout

Wanneer kan je een tekort aan natrium hebben?

Je kan een natrium tekort hebben wanneer je last hebt van spierkramp, lusteloosheid of verlies van eetlust door uitdrogingsverschijnselen.

Seleen

Seleen zorgt ervoor dat schadelijke stoffen in je lichaam tegen te gaan. Ook zorgt het voor een goede weerstand en de ontwikkeling van je haar.

Waar zit seleen in?

  • Granen
  • Groenten
  • Orgaanvlees
  • Vis en schelpdieren
  • Paranoten

Wanneer kun je een tekort aan seleen hebben?

Je kan een seleen tekort hebben wanneer je last hebt van een ophoping van zware metalen en gifstoffen, een doffe huid en haren hebt of last hebt van hartkwalen.

Zink

Zink is betrokken bij veel lichaamsprocessen. Zo helpt het bij de opbouw van eiwitten en koolhydraten, de groei en vernieuwing van je lichaamsweefsel, gezonde botten, haar en huid en een goed geheugen. Ook draagt het bij aan je insuline hormoon, vruchtbaarheid en immuunsysteem. Een belangrijk mineraal dus!

Waar zit zink in?

  • Vlees
  • Volkoren brood
  • Peulvruchten
  • Rijst
  • Vis en vooral haring
  • Zuivel

Wanneer kan je een tekort aan zink hebben?

Je kan een zink tekort hebben wanneer je last hebt van een verminderde smaak en reuk, huidafwijkingen of nachtblindheid.



The secret to losing weight without a diet?

Download my FREE ebook and discover how you can work towards your ideal, natural and healthy body and mindset without overwhelm, frustration and a diet. But will all the fun, food and flexibility that fits your life!
* indicates required

Leave a Reply

Your email address will not be published.