How to: Mindful eten tegen eetbuien

mindful-eten-1

Mindful eten, oftewel bewust eten is een term die je misschien steeds vaker voorbij ziet komen, voornamelijk omdat dit ook een manier is om met gezond eten om te gaan. Helemaal als je een emotie-eter ben, vaak de slechte keuzes maakt of meer eet dan je achteraf wilde. Vandaag ga ik je vertellen hoe je mindful kunt eten.


Mindful eten is denk ik voor iedereen een klein beetje anders en ook voor elke situatie. Stel dat je een enorme zware dag hebt gehad op school of op het werk, alles zit tegen en eenmaal thuis MOET je die zak chips opentrekken. Heel begrijpelijk! Dit is natuurlijk een extreme situatie, maar als je deze situatie overwint, kan je eigenlijk elke situatie aan, is dat niet even fijn?

mindful-eten-5

mango Push the button

Het eerste wat je doet, voordat je nog maar naar eten grijpt, is even de stopknop indrukken. Kom even tot jezelf en ga na wat er nu precies aan de hand is en wat je daartegen kunt doen om het op te lossen, zonder eten natuurlijk. Stress van werk kan je ook loslaten door even flink te gaan sporten, een blokje om te lopen (cliché maar het helpt echt! En dat zegt iemand die niet van wandelen houdt), of om met vrienden of familie te praten. Heb je problemen met een bepaald persoon, ga dan met diegene praten. Zeg duidelijk wat je dwars zit en probeer de situatie volwassen op te lossen.

mango Emotie-eten: door welk gevoel ga je eten?

Soms ben je niet gestrest, maar juist boos, verveeld, verdrietig of wat dan ook. Probeer in elk geval jouw gevoelens te omschrijven. Dan kan het nog eens voorkomen dat je de situatie niet meteen kan oplossen of je gewoon vind dat je iets lekkers hebt verdiend. Hoewel dit laatste niet een erg verstandige beslissing is als je gezonder wilt leven of misschien zelfs wel wilt afvallen, is deze situatie super begrijpelijk. Wat je dan kunt doen is jezelf geen eten verbieden, want dan wil je alleen maar meer. Je kunt ervoor kiezen om datgene waar je zin in hebt toch te eten, of een klein beetje te nemen, of een gezond alternatief te nemen, of niets te eten en de situatie de baas blijven. Dat laatste vergt heel veel van je maar is superknap!

mindful-eten-6

mango Heb je eigenlijk wel honger?

Denk ook na of je eigenlijk wel honger hebt. Bij emotie-eters zit er vaak iets dwars, waardoor het honger hebben eigenlijk ondergeschikt is. Op basis hiervan zou je ervoor kunnen kiezen om toch niet die craving te hebben naar dat lekkers, shake it off! Eten verandert niets aan de situatie, ook niet een heel klein beetje, dat is schijn! Besluit je toch om te kiezen voor dat lekkers of voor een gezond alternatief, doe dit dan ook door er bewust mee bezig te zijn (en sowieso in elke situatie dat je eet, of je je nu goed voelt of niet).

mango Eet rustig en geniet

Helemaal als je een guilty pleasure eet, geniet er dan oprecht van. Neem een klein hapje, proef de smaakaroma’s in je mond en begin er voorzichtig op te kauwen. Hoe smaakt het? Wat is de structuur? Hoe lekker is het? Voor een optimale stofwisseling zou je voedsel net zolang moeten kauwen totdat je het zo weg kunt slikken. Je voedsel kan zo beter verteerd worden, je krijgt minder last van je darmen en een opgeblazen buik en je merkt eerder wanneer je vol zit. Het kost je hersenen en maag namelijk 20 minuten om te communiceren dat je eigenlijk vol zit. Als jij je vervolgens nog steeds loopt vol te schrokken, eet je eigenlijk meer dan je nodig hebt.

mindful-eten-4

mango Kleine beetjes en reflectie

Maak van eten dus echt een speciaal moment. Als het helpt, dien je eten dan mooi op. Mooi geserveerd eten, eet lekkerder dan eten dat zomaar op je bord is gekwakt. Dan krijg je het: het ziet er zo mooi uit, ik durf het bijna niet op te eten effect. Zorg dat er zeker 10 seconden tussen elke hap zit, zo weet je zeker dat je rustig genoeg eet en kun je je emoties ook beter onder controle houden. Voel je je nu ook echt beter? Zit je vol of voel je dat je nog wat eten nodig hebt? Eet ook kleinere hoeveelheden. Schep je bord maar een keer vol en ga je toch voor die chips, neem dan een schaaltje chips in plaats van die hele zak, dan blijf je maar door eten.

mango Keep on trying

En het hoeft heus niet in een keer goed te gaan. Believe me, ik kan in mijn enthousiasme soms ook te snel of te veel eten. Maar gelukkig ben ik me er steeds vaker van bewust dat ik dit doe en probeer dan tijdens het eten om alsnog rustiger en bewuster te eten. Wanneer ik al klaar ben met eten, probeer ik op te slaan wat ik heb gegeten en probeer bij de volgende keer dat ik dat eet meer te genieten.

mindful-eten-2

mango Mijn gouden tip

Mijn ultieme tip is thee drinken! Wanneer ik ‘s avonds eet kijk ik meestal een serie die vaak langer duurt dan ik met eten bezig ben. Vaak heb ik dan de drang om nog meer te eten of om een toetje te nemen. Soms neem ik dat, maar soms wil ik geen toetje en merk ik dat ik eigenlijk vol zit. Dan maak ik lekker een kop thee voor mezelf en die drink ik dan op om mijn craving gevoel de das om te doen, van water raak je namelijk ook vol. Dit doe ik ook wanneer ik op elk gewenst moment van de dag zin heb in iets lekkers. Eerst de thee, heb ik er dan alsnog zin in, dan neem ik een klein stukje (vaak gaat het om chocolade, maar dat kan in principe niet erg kwaad) of ik neem een wortel of stukjes paprika.

mindful-eten-3

Ik hoop dat mijn tips jullie een beetje helpen om de juiste keuzes te maken bij eten, om niet teveel meer te eten en om emotie-eten te stoppen of beter te beheersen. En ik benieuwd naar jullie verhalen over mindful eten! Wat is jouw tip tegen cravings?

bron foto’s: 1,2,3,4,5,6

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



18 comments

  1. Eline

    Wauw wat een fantastisch artikel!
    Ik ben sinds kort ook bezig met een (vernieuwde) healthy lifestyle en vooral de eetkicks zijn het moeilijkst te weerstaan!! Super tip om dan gewoon thee te gaan drinken, ik ga het meteen proberen!

    1. Miss Craftsy

      Dankjewel! Echt tof om te horen wanneer een artikel zo gewaardeerd wordt! Het is inderdaad zo moeilijk en gewoonweg irritant. Die thee is briljant en stiekem ook geen slechte dingen kopen natuurlijk ook. Heel veel succes en ook plezier met het uitvinden van je ideale healthy lifestyle!

  2. Justine

    Handige tips! Thee drinken werkt voor mij ook, of een extra glas water. Naar deze foto’s kijken wat minder, haha.

    1. Miss Craftsy

      Thanks! Die foto’s waren ook express om te leren je te beheersen haha. Mijn moeder appte me al: wat een stom artikel zei ze, nu heb ik alleen maar zin in lekker eten. En het was half 8 ‘s ochtends haha

  3. Manon

    Handige tips, ik drink ook vaak thee, dat helpt wel erg goed!

    1. Miss Craftsy

      Dankjewel! Ja dat is echt een fijn trucje he 🙂

  4. Lisa

    Goed artikel! Ik heb zelf ook altijd last van vreetbuien, vooral als ik ‘s avonds een serie aan het kijken ben. Dan is de verleiding om wat lekkers te nemen erg groot. Ik ga jouw gouden regel van het theedrinken maar eens toepassen; kijken of het ook bij mij werkt!
    Liefs xx

    1. Miss Craftsy

      Dankjewel Lisa! De meeste mensen hebben er ‘s avonds last van. In elk geval overdag jezelf goed voeden helpt ook wel. En iets met je handen doen ook. Ik brei zelf en ja dan kan je niet eten haha

  5. Esther

    Wat een handige tips! Thee drinken is een hele goede. Ik weet van mezelf dat het nooit bij ‘een’ of ‘iets kleins’ kan blijven. Dus als ik mezelf mats met één koekje, weet ik toch dat er meer komen. Dus kan ik makkelijker de knop omzetten en er gewoon geen nemen 🙂

    1. Miss Craftsy

      Thanks Esther! Ja dat is idd voor iedereen anders. Ik kan het bij iets kleins houden mits ik de rest dan ook weer echt in de kast leg. Ook niet altijd hoor trouwens! Mijn keuken is zit namelijk op 3 passen van mijn bank af. Lastig leven, een studentenkamer haha

  6. Rosanne

    Heel goed artikel! Het dwingt me om wat beter stil te staan bij ongezonde snacks, terwijl ik wel weer gezonder eet de laatste tijd. Die ongezonde momentjes kunnen natuurlijk wel, maar met mate 🙂

    X Rosanne

    1. Miss Craftsy

      Ah dankjewel Rosanne! alles kan met mate natuurlijk! Ik ben blij dat ik je heb weten te inspireren

  7. Mariska

    Ik probeer de laatste tijd kleinere hoeveelheden van iets te kopen. Bijv een mini zakje M&Ms of een klein Tony Chocoloney reepje. Mezelf chocolade ontzeggen helpt niet. En heb ik een grotere reep of zak dan is de verleiding toch te groot. Ik vind trouwens dat meer fabrikanten mini verpakkingen moeten maken. Zonde om in je eentje een heel pak koekjes te openen, gevaar is dat je toch weer meer gaat nemen. Als er maar twee in een verpakking zouden zitten zou ik daar blij van worden.

    1. Miss Craftsy

      Mini’s zijn inderdaad een goede vervanging inderdaad, dan kan je niet meer eten! Maar daarom eet ik ook 85% chocolade. Toch mijn chocolademoment dat ik niet hoef te ontzeggen en het is de gezondste keuze, best of both worlds!

  8. Anneleen

    Door de medicatie dat ik nu neem, eet ik ook meer dan dat ik eigenlijk ‘nodig’ heb… Ik vind dit erg vervelend want ben hier al enkele kilo’s van aangekomen en hierdoor zit ik minder goed in mijn vel. Ik vind het erg moeilijk om me hier bewust van te zijn.; Ik vind het dus ook erg fijn om hier meer over te lezen. Mijn dokter gaf mij ook al de tip om veel water te drinken omdat dit inderdaad vult. Maar toch blijf ik het gevoel houden dat ik niet verzadigd geraak, zeg maar. Lastig…

    1. Miss Craftsy

      Ah dat is inderdaad vervelend. Ook lastig om hier nu goed op te reageren, ik eet namelijk wel altijd totdat ik verzadigd ben, en neem bijvoorbeeld nog wat wortels met hummus ofzo, dat voelt wel goed. Ook echt met een snack een rijstwafel met suikervrije pindakaas, voedt ook als een malle. En als je echt teveel binnenkrijgt dat je eigenlijk nodig hebt, zul je denk ik toch moeten leren om kleinere porties te nemen zodat je maag daaraan went en een beetje kleiner wordt zeg maar. Heel veel succes!

  9. Manon

    Wat een leuk artikel! Ik moet voor mezelf echt rekening houden wat bewuster te eten op het moment dat ik eet. Ik heb er nogal een handje van om te “schrokken”, dus echt heel snel te eten. Het is inderdaad belangrijk om op dat moment bewust zijn van je eten en om ook goed te kauwen. Dat laatste vergeet ik nog wel eens xD Handig om dus weer even met m’n neus op de feiten te worden gedrukt 🙂

    1. Miss Craftsy

      Graag gedaan! Ik vind dat ook nog wel het lastigste hoor! Ik kook veels te lekker haha en dan is het zo op. Wanneer ik wel bewust eet heb ik ook minder snel honger. Het helpt echt! Ik wens ons veel succes haha!

Leave a Reply

Your email address will not be published.