Mijn stappenplan om blijvend af te vallen

Afvallen is mega moeilijk en helemaal om permanent je leefstijl te veranderen. Dit zijn mijn tips die me hielpen blijvend af te vallen!

Het begint met een wens om af te vallen en voor de meeste mensen blijft het daarbij, want het veel afvallen of fit worden lijkt voor veel mensen onmogelijk. Ik wens en ik wil zijn twee verschillende dingen. Ik ben 20 kilo afgevallen en vandaag vertel ik jullie hoe ik dat blijvend heb gedaan.

Jaren heeft het me gekost om daadwerkelijk en blijvend af te vallen. Na talloze keren afvallen met maar geen succes was verre van goed voor je zelfbeeld en je discipline. Want waar doe je het dan allemaal voor? Toch lukte het jaren later wel en vertel ik je heel graag hoe ik het heb gedaan om jou te helpen om af te vallen. 

Stap 1: focus

Wanneer je wilt afvallen is het heel belangrijk om de juiste focus te hebben en maar op 1 doel. Je kunt bijvoorbeeld niet ver verliezen en spieren opbouwen in hetzelfde tijdbestek. Of afvallen maar wel elke week friet eten of teveel eten. Focus je dus op wat je wel wilt en maak dat zo positief mogelijk zoals: ik wil 10 kilo afvallen en ik weet dat kan! Hang desnoods allerlei reminders en leuke quotes in je huis of kantoor op om jezelf eraan te herinneren. 

Stap 2: stap voor stap

Rome is ook niet gebouwd in 1 dag toch? Het is goed om grote doelen te hebben en ambitieus te zijn, maar meteen 10 kilo afvallen is heel erg veel. Beter is het dan om dit doel op te delen in kleinere doelen en het stap voor stap te doen. Als je alles in een keer wilt doen, dan is de kans groter dat het mislukt of die kilo’s er weer aankomen. En dat klinkt je vast bekend in de oren! Ik ben begonnen met steeds elke week steeds wat gezondere keuzes te maken. Toen ben ik kracht en cardiotrainingen gaan doen en deze op gaan bouwen. En daarna ben ik erop gaan letten dat ik niet teveel at. 

Stap 3: tijdlijn

Ook al doe je het stap voor stap, het vooraf bepalen van een tijdlijn kan je helpen gemotiveerd te blijven. Bepaal voor jezelf wanneer je je grote doel wilt behalen en welke kleine stapjes je wanneer wilt gaan toepassen. Die tijdlijn wordt je houvast tijdens deze journey en zorgt ervoor dat je meer gemotiveerd, enthousiast en sterk wordt. Je kan ook vragen of iemand anders deze kalender voor je maakt en je erop blijft wijzen. Net als een 30 day challenge wil je ervoor zorgen dat je dit blijft behalen. 

Stap 4: zelf discipline

Dit is misschien wel de moeilijkste stap van alles, jezelf gedisciplineerd houden om blijvend af te vallen. Maar ook jij bezit over deze kwaliteit. Wat mij hielp om gedisciplineerd te blijven is door heel helder voor ogen te houden wat ik wilde bereiken. Een slanke, fitte en gezonde Joyce die gelukkig is. Als ik dan voor een moeilijke keuze kom te staan: kiezen voor Tony’s of een appel, dan visualiseer je dat doel en wordt het makkelijker om te kiezen. Ook tussentijds foto’s maken is erg waardevol!

Stap 5: beloon jezelf

Zoals een hond leert door beloond te worden, mag je dat bij jezelf ook doen. Elke stap die je behaald is er eentje om te vieren en een stap richting een nieuwe levensstijl met nieuw gedrag mag je belonen. Uiteraard is het niet heel verstandig om jezelf met eten te belonen, maar zo af en toe is dat ook niet erg. Je kunt immers niet altijd gezond eten, dus jezelf trakteren mag best en daarvan kom je ook niet direct aan. Denk bijvoorbeeld eerder aan een spadagje, een heerlijk masker, een goed boek of dat jurkje wat je al zolang wilde en wat je nu prachtig staat!

Afvallen, of doelen behalen is iets wat heel moeilijk is en je volle aandacht nodig heeft. Mij is het gelukt om blijvend af te vallen na al die jaren en ik weet zeker dat jij het ook kunt, dus zet hem op!

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



Leave a Reply

Your email address will not be published.