5 tips om beter met stress om te gaan

Stresskipje much? Relax! Vroeger kon ik om alles stressen, maar tegenwoordig sta ik veel relaxter in het leven. Vandaag deel ik je mijn manieren en denkwijzen die mij geholpen hebben om van een stresskip naar een relaxte koala te gaan.

1. Stress en tegenslagen zijn onderdeel van het leven

Als er iets rot in mijn leven gebeurde, of dat nu was omdat er iemand was overleden of dat ik met mijn verkeerde been uit bed was gestapt, kon ik daar echt aan vasthouden. Van waarom moet mij dit nu overkomen tot aan heel depri te gaan zitten zijn en mezelf de schuld van alles geven. Als er iets is wat ik heb geleerd is dat het geen zin heeft om jezelf op te vreten over alles wat er mis gaat in je leven. Van het moment dat ik dit ben gaan switchen naar een denkwijze waarin ik dacht dat niet altijd alles in je leven maar positief kan zijn en dat mindere momenten ook normaal zijn, voelde ik me zoveel vrijer en relaxter. Leren accepteren dat stress er nu eenmaal bij hoort en jij de enige bent die hier relaxter en positiever in kan zijn maakt zoveel verschil!

2. Plaats je problemen in perspectief

Ik liet mijn telefoon vallen en kreeg daarmee een dikke kras in mijn telefoon. Zo ontzettend balen! Vroeger kon ik daar misschien wel weken overstuur van zijn en erover stressen. Iets wat mij heeft geholpen is door altijd te denken: is het een groot of een klein probleem? En: kan ik het oplossen? De krassen in mijn telefoon waren uiteindelijk een klein probleem, want er zijn altijd dingen te bedenken die veel erger kunnen zijn, al is het alleen maar dat mijn telefoon helemaal stuk had kunnen vallen. Nu had ik alleen een kras, bestelde ik een nieuw hoesje en extra protectiefolie en klaar was mijn probleem. Het was een ongeluk, het is gebeurd en door! Natuurlijk baalde ik wel even ontzettend, maar veel minder dan ik ooit voor mogelijk had gehouden!

3. Ga op een gezonde manier met stress om

Geef toe: voel je je nu echt beter als je een zak chips of hebt of wanneer je veel groenten en fruit eet? Hoewel het makkelijker is om naar junkfood te grijpen dat je je voor heel even goed laat voelen, is het eten van gezonde voeding wat je op de lange termijn je ontzettend goed laat voelen. Als je gestresst bent is het des te belangrijker om goed voor jezelf en je lichaam te zorgen. Zowel fysiek als mentaal. Zodra je merkt dat je gestresst bent, let dan extra op je voeding en ga voor een wandeling of een intensieve sportsessie om die stressgevoelens de deur uit de bonjouren. Daarnaast helpt bij mij yoga, meditatie en genoeg slaap ook heel erg. Als ik een rotdag heb gehad, dan ben ik extra lief voor mezelf en sluit ik mijn dag af met een ontspannende yogasessie, een meditatie met een kop thee en ga ik gewoon vroeg slapen.

4. Je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen keuzes

Toch weer junkfood gegeten? De hele avond voor de tv gezeten en veel te veel gegeten? Of naar dat feestje gegaan waar je eigenlijk helemaal geen zin in had? Elke dag maak je honderden keuzes, maar alleen jij bent verantwoordelijk voor het maken van die keuzes. Het is erg gemakkelijk om je over te geven en anderen druk op je te laten uitoefenen. Mentaal sterke mensen zijn zich enorm bewust dat zij alleen degenen zijn die verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze maken. Als jij je gestresst en schuldig voelt over het feit dat jij telkens junkfood naar binnen werkt, werk dan aan je wilskracht om je mentale ik te laten groeien en neem het dag voor dag en stap voor stap. Denk: wat kan jij NU op dit moment veranderen en welke keuze maak jij? Wil je goed voor jezelf zorgen en misschien afvallen? Neem dan een appel met wat amandelen en gooi die zak chips de deur uit. Het klinkt heel simpel, maar uiteindelijk kan het dat ook zijn!

5. Bekijk altijd de positieve kant

Ook al bevind je je in een stressvolle situatie of gaat het even niet zo lekker met je, er is altijd een positieve kant van het verhaal. Ik weet nog dat ik vorig jaar in een enorm moeilijk periode zat waarop ik dacht dat ik er nooit meer uit zou komen en dat ik niet snapte waarom het mij moest overkomen en alles in een keer. Les 1 was leren dat ik niet altijd controle heb over elke situatie. Les 2 was accepteren dat sommige dingen nu eenmaal gebeuren en niet voor altijd zijn. Les 3 is dankbaar zijn, en met name voor mijn vrienden en familie die me uit een stressvolle situatie hebben geholpen. Les 4 tenslotte, was de belangrijkste. Het leerde me namelijk dat sommige dingen om een bepaalde reden gebeuren en vaak om er iets van te leren. Ik kwam eruit als een sterker en positiever persoon en ik kreeg de kans om in Australië te wonen, iets wat waarschijnlijk anders niet zomaar was gebeurd.

Blijf in jezelf geloven en probeer het positieve van elke situatie in te zien. En ook een hele goede: morgen is weer een nieuwe dag. Een nieuwe dag waarop je weer het beste uit jezelf kunt halen, de juiste keuzes kunt maken en weer te groeien. Ging vandaag niet zoals je wilt? Analyseer dan wat er niet goed ging en probeer het morgen beter te doen. Relax & zorg goed voor jezelf!

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.