krachttraining

Bulky worden wanneer je krachttraining doet als vrouw? No way José! Je kunt namelijk prima krachttraining doen als vrouw en het heeft veel voordelen. Daarom is jouw februari challenge: meer krachttraining doen!

Veel vrouwen zijn bang om aan krachttraining te doen. Om te gespierd te worden en er te musculair uit te zien, bijna mannelijk. Of we doen alleen aan cardio omdat we dan sneller gewicht verliezen. Maar is dat wat jouw doel zou moeten zijn? Daarvoor zal ik mijn ervaring vertellen. Met cardio werkte ik aan mijn conditie en verloor ik wel degelijk gewicht. Tot op een zeker moment ik niets meer verloor. Krachttraining leek mij helemaal niet leuk, maar ook al was ik nu op een gezond gewicht, ik zag er alsnog niet gezond uit. Ik leek namelijk nog steeds chubby.

Waarom krachttraining beter is dan cardio training

Wil jij er getoneder en slanker uitzien? Dan is krachttraining je grootste vriend. Cardio doet namelijk niet zoveel voor je spieren en uit onderzoek blijkt dan ook dat je meer vet verliest met krachttraining dan met cardio. Hoe dat kan? Proefpersonen werden in twee groepen gesplitst en vielen even veel af. Maar de cardio groep verloor zowel spieren als vet, terwijl de krachttraining groep bijna alleen maar vet verloor. De conclusie is dat krachttraining je dus kan helpen om van dat buikvet af te komen en dat terwijl je je spieren behoudt.

De voordelen van krachttraining

Daarnaast heeft krachttraining nog een groot voordeel. Het is namelijk de beste manier op meer spieren op te bouwen. Voor elke kilo aan spieren die je aanmaakt, verbrand je zo’n 120 calorieën meer op een dag. 120!! En dat zonder een hand uit te steken. Uiteindelijk zal je met krachttraining niet op de korte termijn, maar juist op de lange termijn gewicht verliezen. Je behoudt langer je huidige gewicht omdat je spieren aanmaakt die zwaarder wegen dan vet. Tegelijkertijd verlies je ook vet en wordt je meer getoned. Omdat je lichaam steeds meer spieren in plaats van vet bevat, ga je ook meer calorieën verbranden. Als je calorie-inname ongeveer hetzelfde blijft en je genoeg eiwitten blijft eten (ongeveer 1,5 tot 2 keer zoveel in grammen als je lichaamsgewicht), zul je merken dat je steeds fitter, lichter en strakker wordt.

Februari maand challenge

Tijdens deze maand challenge daag ik je dus uit om meer krachttraining toe te passen in je sport routine en cardio heel even te laten voor wat het is. Ga voor 3 krachttraining sessies per week en voeg eventueel een yogales hieraan toe. Dit geldt voor mensen die als doel hebben om af te vallen en strakker te worden. Ben jij blij met je gewicht, maar alleen je graag wat getoneder worden, dan kan je ook 1 cardioles aan je schedule toevoegen. Herinner je jezelf eraan dat je nu op lange termijn aan het werken bent en je dus je weegschaal aan de kant moet gooien omdat gewicht nu niet belangrijk is. Let in plaats daarvan wat meer op welke voedingsmiddelen je binnenkrijgt. En maak maandelijks foto’s zodat je je voortgang kunt zien.

Krachttraining workouts

En heb je nog wat inspiratie nodig voor goede krachttraining workout? Ik heb er hier een paar voor je op een rijtje gezet. Natuurlijk kan je ook aan de slag in de gym of lessen volgen zoals Body Pump zoals ik op dit moment doe.

YouTube voorvertoningsafbeelding YouTube voorvertoningsafbeelding YouTube voorvertoningsafbeelding YouTube voorvertoningsafbeelding

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.