gluten intolerantie

Met een schildklierafwijking kan je je vaak enorm vermoeid voelen en dealen met andere gevolgen. Met een juist eetpatroon kan je je al veel beter voelen. Vandaag vertel ik over het effect van gluten op je schildklier.

De oorzaak van een schildklierafwijking

Schildklierafwijkingen worden vaak geschaald onder auto-immuunziektes. Dit houdt in dat je eigen lichaam antistoffen aanmaakt en gebruikt tegen je eigen schildklier, waardoor deze niet meer optimaal kan werken. Dit is de oorzaak bij Hashimoto, een type van een schildklierafwijking. Er wordt nog steeds onderzoek verricht naar de precieze oorzaak die antistoffen hebben op de schildklier. Onderzoekers vermoeden dat je intolerant kan zijn voor bepaalde voedingsstoffen, waarvoor je lichaam antistoffen aanmaakt om met deze intolerantie te kunnen dealen. Maar in plaats van dat deze antistoffen het voedsel aanvallen, vallen ze je eigen lichaam aan, met een schildklierafwijking tot gevolg.

Glutenintolerantie

Een van de intoleranties waarbij dit gebeurt is gluten, ook wel bekend als coeliakie. Niet alleen is dit voor coeliakie patiënten een probleem, voor schildklierpatiënten kan het ook een probleem vormen. Zelfs met medicatie kan je soms nog klachten ervaren, dus mocht jij dit ook hebben, dan kan het een goed idee zijn om gluten uit je dieet te schrappen. Ik was vaak nog steeds heel erg vermoeid en had nog steeds last van een slechte stofwisseling. Sinds ik gluten uit mijn dieet heb geschrapt voel ik me stukken beter. Het kan overigens wel weken duren voordat de gluten uit je systeem zijn, dus geef het even tijd voordat je besluit of je er een intolerantie voor hebt. Uiteraard kan je altijd een test bij de dokter doen maar je lichaam knows best.

In welke producten zitten gluten?

Je denkt dan natuurlijk aan de meeste graanproducten zoals brood en pasta en gelukkig zijn er hier tegenwoordig veel glutenvrije varianten van te vinden in de supermarkt. Waar je vooral mee wilt uitkijken zijn de voor gefabriceerde producten. Hier zit namelijk vaker gluten in dan je denkt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Bier
  • Bouillon
  • Couscous
  • Brood en andere baksels
  • Gemarineerd vlees en andere gekruide producten
  • Gepaneerde producten
  • IJs
  • Koek
  • Sauzen
  • Snoep
  • Soep
  • Pasta
  • Wraps

Hoe ik glutenvrij eet

Het verschilt natuurlijk voor iedereen hoe iemand glutenvrij eet. Over het algemeen eet ik plant based en paleo. Beide leefstijlen bevatten voornamelijk whole foods en veel groenten en fruit, iets wat altijd glutenvrij is en waardoor het gemakkelijk is om gezond, suikervrij en glutenvrij te eten. Ik eet dus voornamelijk groenten en fruit en ik eet graag quinoa en rijst die van nature glutenvrij zijn. Soms koop ik glutenvrij brood, mais tortilla’s en glutenvrije muesli om mijn maaltijden mee te upgraden. Daarnaast kan je je maaltijden compleet maken met een ruime keuze uit bonen, vlees en eieren, net wat je prefereert. Ik eet niet veel vlees, maar zo nu en dan eet ik kip, vis en ei om wat meer proteïne binnen te krijgen.

Mijn tips om gluten te mijden in de supermarkt

  • Kies voor whole foods
  • Lees altijd een etiket voordat je iets koopt (een fabrikant moet het melden)
  • Vervang brood en granen door glutenvrije opties
  • Je kunt brood vervangen door rijstwafels
  • Je kunt pasta vervangen door courgetteslierten
  • Je kunt couscous vervangen door bloemkool

Denk je of heb je een intolerantie voor gluten te hebben, dan kan het werken om stapsgewijs je maaltijden aan te passen naar een glutenvrij dieet. Gebruik rijst en quinoa bij je avondmaaltijden, gebruik glutenvrij brood, rijstwafels of maak een salade als lunch en kies voor glutenvrije muesli, eieren of noten als ontbijt. En het mooie is, als je gluten mijdt voor het ook veel gemakkelijker om gezond te eten!

Wil je meer weten over een traag werkende schildklier en waar je last van kan hebben? Lees dan mijn artikel over de traag werkende schildklier. Of lees je in over een plant based lifestyle of het paleo dieet. Hier zijn recepten vaak glutenvrij en waar schildklierpatiënten vaak de minste klachten mee ervaren. En neem ook een kijkje bij mijn recepten voor meer inspiratie voor een glutenvrij dieet. Heb je nog meer vragen, stel je vraag dan in de comments of stuur me een email.

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.