mascarpone ijs

Solo Stedentrip: Turijn

Turijn was de eerste Italiaanse stad die ik aandeed tijdens mijn Interrail avontuur en voor mij was dit de stad met de meest interessante geschiedenis en een heerlijk rustige, niet zo toeristische stad.

piazza san carlo

Na een lange dag treinen kwam ik in de avond aan in Turijn. De treinen in Italië zijn trouwens wel een dingetje, ze hebben vertraging for no reason. Zo zat ik in de trein van Milaan naar Turijn gewoon al 20 minuten op het station te wachten zonder dat we vertrokken en niemand wist waarom.

duomo torino

Ik probeerde het aan een jonger stel te vragen, maar zij konden helaas geen Engels. Tegenover mij zat een hele lieve ‘opa’ die met handen en voeten in het Italiaans en Spaans probeerde uit te leggen wat eraan de hand was, wat ik superlief vond ook al begreep ik het niet helemaal.

stedentrip turijn

De treinrit was verder trouwens amazing. Het is zo mooi om het Zwitserse landschap langs je voorbij te zien komen, onbeschrijfelijk. En wat me trouwens ook opvalt is dat het treinpersoneel nauwelijks naar je interrailkaart kijkt. Terwijl ik dit schrijf heb ik al heel wat treinreizen erop zitten en maar 2 keer heb ik een daadwerkelijk kriebeltje gehad op mijn kaart.

san lorenzo kerk

Ik moest een bus nemen naar het hostel, maar blijkbaar moet je je busticket in een tabaccoshop kopen en die zijn niet open op zondag. Daarnaast kon ik de bushalte niet vinden en sprak bijna niemand Engels. So far so good. Gelukkig kwam ik een heel lief meisje tegen die me wilde helpen en uiteindelijk zei dat ik maar gewoon de bus in moest gaan omdat je toch bijna nooit gecontroleerd wordt. Zoveel lieve Italianen die je graag willen helpen, voel me meteen thuis hier!

farinata

Omdat ik zo laat was, was de host speciaal voor mij in het hostel gebleven en werd ik vriendelijk verwelkomd in Bamboo Eco Hostel. Na eenmaal gesetteld te zijn in het hostel, ontmoette ik een Portugees meisje waar ik wat mee ben gaan eten. When in Italy eet je natuurlijk pizza en dus aten we bij een plaatselijke pizzaria Lazzeri. Hier komen vooral locals en het personeel was zo blij met ons dat we gratis farinata mochten proberen.

porta palatino

De volgende dag wilde ik weer een free walking tour doen en ik ontdekte dat de Colombiaanse Alejandro en de Duitse Rosa dit ook wilde en dus gingen we met zijn 3en op stap. Wij waren trouwens de enige die de tour wilden doen, dus eigenlijk kregen we een soort van privétour haha. Tijdens de tour kregen we veel historische informatie en zo ontdekte ik dat de architectuur en de bouw van deze stad vooral te danken is aan een Franse familie en Mussolini. Bewonderingswaardig!

palazzo reale

Ook bezochten we verschillende piazza’s, via Roma, de San Lorenzo kerk, de Duomo en Palazzo Reale. Stuk voor stuk mooie gebouwen en pleinen en het was op en top genieten. Ook vond ik Porta Palatina erg mooi, een van de overgebleven Romeinse poorten van deze stad.

agnolotti pasta

Na de tour kregen we van de tour guide de tip om te gaan eten bij Pastificio Defillipis. Een lokaal restaurant waar je ook verse pasta kunt kopen. Ik ging voor de Turijnse specialiteit Angolotti, wat een soort van ravioli pasta is met vlees erin en in jus. Superlekker!

mascarpone ijs

Vanuit het hostel hadden we een hele leuke kaart meegekregen met leuke hotspots erop. Zo wilde we even weg uit het centrum en bezochten we de wijk San Donato. Daar vonden we een hele goedkope gelateria, Populare, waar je in het Italiaans je ijs kon bestellen. We liepen wat rond en ontdekten een luchtballon waar je in kunt en zo uitzicht over de stad hebt.

vrijwilligerswerk turijn

Daar vlakbij vonden we heel toevallig ook een vrijwilligerswerk organisatie en daar kregen we een rondleiding. Elke dag vangen ze vluchtelingen en andere daklozen op in hun opvangcentrum en daarnaast hebbem ze ook een school en ziekenhuis. Heel bijzonder om dit te mogen zien en we werden zo hartelijk ontvangen, een mooi uitstapje!

streetart

Uiteindelijk had ik zelf niet echt honger maar Alejandro en Rosa zijn een apperitivo gaan doen. In dit geval hield dat in dat je een drankje koopt en gratis eten mag pakken van het buffet. Dit kostte maar 5 euro in totaal en is dus ideaal als je een krap budget hebt. Zij vonden het lekker, ik vond het niet zo bijzonder of er lekker uitzien. Ook zijn we nog naar Caffe Vini Emilio Ranzini geweest waar je hele goedkope wijn kunt kopen en heb ik een hele leuke dag met dit duo gehad die al zingend in de straten eindigde.

rivier de po

De volgende dag trok ik er nog even in mijn eentje op uit. Ik liep langs de rivier de Po, ging wat relaxen in Parco del Valentino en bezocht nog even het stadscentrum en de wijk San Salvatore.

foccacia

Ik ontdekte een focacceria op Piazza Castello waar heel veel locals in de rij stonden, dus dat moest wel goed zijn! Na een heerlijke lunch liep ik via Giardini Reali terug naar mijn hostel, op naar de volgende stad.

piazza castello

Ik vond Turijn een mooie stad om te bezoeken. Het is heel fijn dat het er niet zo toeristisch is waardoor je je veel sneller en meer geïntegreerd voelt tussen de Italianen. Dat vind ik wel een heel fijn idee. Iedereen is hier trouwens heel erg behulpzaam en vriendelijk, helemaal omdat ze zelf niet zo goed Engels kunnen en begrip hebben dat jij het wel probeert.

parco del valentino

Hoewel het hostel niet heel tactisch gelegen ligt en je zeker 20 minuten onderweg bent voordat je het centrum bereikt, was het een heel fijn hostel met ontbijt. Turijn is een hele leuke, rustige en gezellige stad waar veel te zien is maar waar je ook heel goed kunt relaxen.

palazzo di citta

Ik denk dat het een hele leuke stad is om te bezoeken voor een weekendje weg en wanneer je even je drukke leven wilt ontvluchten, helemaal omdat het hier dus niet zo toeristisch is.

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.

2 comments

1. Sabine

Wat een leuk verslag! Bijzonder dat het niet zo toeristisch is, had ik niet verwacht. En leuk dat je met een Colombiaan op stap bent geweest 😛 Heel mooie foto’s heb je gemaakt, lijkt me een heel mooie stad om te bezoeken! Fijn dat de Italianen zo aardig waren, je hoort ook weleens andere verhalen haha 🙂

1. Miss Craftsy

Dankjewel! Ja ik had het ook niet verwacht. Of iig niet zo ontoeristisch. Haha ja dat was zeker leuk om met hen op te trekken. Sterker nog ik ben ze later nog eens tegen gekomen, zo leuk! Ja dat heb ik idd ook gehoord, gelukkig heb ik op 1tje na alleen maar lieve italianen gehad!