calorieen voeding

Als je probeert te letten op hoeveel voeding en daarmee hoeveel calorieën je binnenkrijgt op een dag, helpt deze lijst je wellicht een eindje vooruit. Whole foods is voeding dat direct uit de natuur komt en geeft je genoeg energie om de dag door te komen zonder teveel calorieën binnen te krijgen.

Hoeveel calorieën bevat voeding?

Vorige keer had ik het al over hoe je met bepaalde voeding meer verzadigd kunt zijn na het eten. Om hier nog wat dieper op in te gaan, vertel ik je vandaag over hoeveel calorieën bepaalde voeding is per pond om je een overzicht te geven over hoeveel je van iets zou kunnen eten.

  • (blad)groenten 70-200
  • fruit 200-400
  • aardappelen en zetmeelrijke groenten 300-400
  • volkoren granen 400-500
  • bonen 500-600
  • gekookte volkoren pasta 550
  • avocado 750
  • volkoren brood 1150
  • vlees 1200
  • pure suiker 1800
  • chocolade 2200
  • noten en zaden 2600
  • olie 4000

Calorieën consumptie bij een plantaardige leefstijl

Als je een plantaardige leefstijl volgt met whole foods eet je ongeveer 550 calorieën per pond. Als je verwerkte voeding eet dat in de fabriek is gemaakt, nuttig je vaak al veel meer calorieën en nutriënten die je helemaal niet nodig hebt. Als je op een plantaardige leefstijl drie maaltijden per dag eet met wellicht een snack kan je bijna nooit teveel calorieën binnenkrijgen dan je verbruikt. Helemaal als je veel bladgroenten en andere groenten die laag in calorieën zijn (de niet zetmeelrijke groenten) toevoegt aan je dieet, is het zeer onwaarschijnlijk dat je teveel calorieën nuttigt. Vul deze groenten aan met fruit en zetmeelrijke groenten als zoete aardappel en wortel, maak het speciaal met noten en zaden en voeg dingen toe als quinoa, rijst en avocado om een goede balans te krijgen tussen eiwitten, koolhydraten en vetten.

Calorieën na een workout

Ik vind het erg fijn om mijn dag te starten met een workout voordat ik mijn ontbijt eet. Het vasten zorgt ervoor dat ik over de dag minder eet en honger heb. En het later ontbijten zorgt er ook voor dat ik mijn lichaam voedt met dingen die mijn lichaam herstellen na een workout. Na een stevige workout is het heel normaal om veel honger te hebben en dit is een goede tijd om rijkere voeding toe te voegen aan je maaltijd omdat je lijf meer behoefte heeft aan calorieën. Hierbij kun je denken aan havermout, rijst, bonen of zoete aardappel. Kijk in de lijst hierboven en neem je pick van voeding die wat rijker zijn in calorieën per pond. Dat wil overigens niet zeggen dat je deze rijkere voeding niet kunt consumeren tijdens andere maaltijden, maar probeer er wat meer mindful in te zijn. Omdat ik in de ochtend sport, heb ik meer honger gedurende de dag dan in de avond. Ik zorg er daarom vaak voor dat mijn calorie inname van granen en zetmeelrijke groenten bij het ontbijt en lunch zit in plaats van bij het avondeten waar ik vaak alleen wat groenten nuttig met bonen.

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.