melbourne serotonin richmond

Een optimale stofwisseling heeft megaveel voordelen voor je lichaam en algehele gezondheid en als bonus kun je er ook nog slanker mee worden. Maar hoe zorg je nu voor een betere stofwisseling?

Een betere stofwisseling kan er niet alleen voor zorgen dat je wat gewicht verliest en dat je buik platter wordt (en wie wil dat nu niet?!), maar ook je algehele gezondheid gaat er op vooruit. Hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe meer energie je hebt, hoe minder buikproblemen je hebt en hoe vitaler je voelt. Om nog maar niet te spreken over wat het van binnen allemaal met je doet. Wat je eet en hoe je stofwisseling daarop reageert, is wellicht de hoofdfocus om erachter te komen of er iets mis is met je lichaam. Heb je veel spierpijn, hoofdpijn, andere pijnen, veel moe, concentratieproblemen en last van mood swings? Dan kan het best zijn dat je hormonen in de war zijn. Gelukkig kan je je hormonen veelal weer in balans krijgen door te letten op wat je eet en je stofwisseling te verbeteren. En dit is hoe je dat doet:

Eet echt eten
Het typisch Westerse dieet bestaat vaak uit geraffineerde koolhydraten, verzadigde vetten en toegevoegde voedingsstoffen die ervoor kunnen zorgen dat je stofwisseling een optater krijgt. Het is niet voor niets dat veel meer mensen te maken krijgen met een leaky gut (lekkende darm syndroom) of een chronische darmaandoening zoals IBD en de ziekte van Crohn. Uit verschillende studies is significant gebleken dat toegevoegde suikers, alcohol en andere niet natuurlijke voedingsmiddelen de goede darmbacteriën beschadigen en zorgen voor meer schadelijke darmbacteriën die voor ontstekingen kunnen zorgen.

Eet genoeg vezels
In gefabriceerd eten zitten nauwelijks vezels. Als je dieet bestaat uit voldoende groenten en granen is het helemaal niet lastig om genoeg vezels te eten. Er zijn twee soorten vezels, oplosbare en onoplosbare vezels. De eerste absorbeert water waardoor je stoelgang vast kan komen te zitten, maar de onoplosbare vezels zorgen er juist voor dat alles soepeltjes blijft lopen. De onoplosbare vind je in groenten, hele granen en volkorenproducten en de oplosbare vind je in havermout, bonen, noten en zaden. Je kan prima beide eten, maar als je wat hulp kunt gebruiken, dan kan je je het beste focussen op de onoplosbare vezels. Uiteraard kan je ook probiotica slikken voor een optimale stoelgang.

Eet gezonde vetten
Veel mensen zijn nog steeds bang om vetten te eten, terwijl we deze juist nodig hebben voor een optimale stoelgang. En dan heb ik het niet over gefrituurde dingen, chips of donuts, maar onverzadigde, goede vetten helpen bijvoorbeeld om constipatie te overkomen. Vetten zorgen er ook voor dat je je verzadigd voelt na het eten van een maaltijd. De beste vorm van vet is omega 3 die je vind in lijnzaad, chiazaad, (wal)noten en vette vis zoals zalm.

Drink genoeg water
Als ik me niet lekker voel, hoofdpijn ervaar of honger heb terwijl ik weet dat ik genoeg heb gegeten, dan is water altijd mijn go to. Water is het beste medicijn voor je lichaam en helpt heel erg goed om je stofwisseling te verbeteren. Pas wel op dat je niet teveel water drinkt terwijl je eet, want dat kan juist tegendraads werken. Zorg ervoor dat je minimaal 2 liter water op een dag drinkt. Een andere manier om veel water binnen te krijgen zijn dingen eten als komkommer, watermeloen, aardbeien en courgette.

Eet mindful
Je eten goed kauwen en langzaam eten is megabelangrijk voor je gezondheid en stofwisseling. Eet je namelijk te snel, dan kan je last krijgen van een opgeblazen gevoel, gasvorming en een onverzadigd gevoel. En kauw je je eten niet goed, dan is het voor je lijf heel erg lastig om zoveel mogelijk nutriënten uit je voeding te halen.

Leef stressvrij
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar zodra ik gestresst ben, merk ik dat ook meteen aan mijn buik. Niet zo gek want uit veel studies blijkt dat stress een boosdoener kan zijn voor maagproblemen, constipatie en diarree. Dit komt doordat je lichaam in een vecht of vlucht modus terecht komt en dit leidt ertoe dat je lijf geen prioriteit geeft aan rust en het verteren van voedsel. Stress management, meditatie en yoga helpt niet alleen om je stress levels op orde te krijgen, maar ook om je stoelgang beter te laten verlopen.

Blijf bewegen
Een manier om beter om te gaan met stress is door te bewegen. Als ik sport span ik mijn spieren wel aan, maar maak ik mijn hoofd leeg. Het is een goede stress reliever (mits je het niet teveel doet). Voldoende beweging is voor alles eigenlijk wel goed, maar zie het als volgt: hoe meer jij beweegt, hoe meer jouw stoelgang beweegt en het voedsel verteert. Klinkt logisch toch? Met al 30 minuten wandelen per dag kan je je stoelgang een hele goede boost geven.

Neem de juiste supplementen

Soms kan je naast goede voeding je stofwisseling ook een handje in de goede richting helpen. Zo kan appelazijn helpen om je maagzuren te stabiliseren zodat je geen maagzuur meer ervaart. Ook probiotica kun je slikken voor meer gezonde darmbacteriën. Glutamine helpt ook bij het herstellen van ontstoken darmen of wanneer je een leaky gut hebt. En wanneer je te weinig zink in je lijf zou hebben, kan dit leiden tot meer gasvorming en diarree.

Wanneer je deze tips allemaal opvolgt, geef je je stofwisseling een enorm gezonde boost, verbeter je je darmflora optimaal en zouden je klachten als sneeuw voor de zon moeten verdwijnen. Uiteraard is het altijd raadzaam om een dokter in te schakelen mochten je klachten aan blijven houden.

Nieuwsbrief

Start jouw journey naar een happy & healthy leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.