canggu kinoa cafe (2)

Hoe weersta ik de verleiding om lekkere dingen te eten?

Een collega die je een stuk taart aanbiedt waar je geen nee tegen durft te zeggen of in het weekend uit eten met je vrienden. Hoe ga je om met verleidingen wanneer je gezonde keuzes wilt maken?

Over het algemeen leid ik een erg gezond leven en maak ik hele gezonde keuzes. Vooral als ik thuis ben of voor mijn eigen eten zorg. Dan liggen er geen verleidingen op de loer en is het ook gewoon heerlijk om gezond te eten. Het kan alleen zijn dat ik soms teveel eet van al dit lekkers ;).

Het probleem ligt voor mij buiten de deur. Vrienden en familie die mij dingen aanbieden waar ik eigenlijk geen nee tegen wil zeggen. Omdat ik hen niet wil teleurstellen en omdat ik het stiekem wel graag zou willen ook al weet ik dat het niet goed voor me is. Nu ik vanwege mijn intoleranties ook niet alles meer kan eten is de keuze om nee te zeggen iets gemakkelijker: ik word namelijk ziek als ik het eet en het vormt gelijk een goed ‘excuus’ dat geaccepteerd wordt door anderen. Een gewoon nee, dank je is namelijk al een hele goede reden om iets niet te eten. Wat zijn nu mijn tips om verleidingen te weerstaan?

Eigen snacks

Breng je eigen snacks en toetjes naar plekken waar je verleidt wordt lekkere dingen te eten. Weet je dat er iemand jarig is op je werk en die gaat trakteren? Zorg dan voor een eigen, gezonde baksel waar je volop en schaamteloos van kunt genieten. En wees ook niet bang om je eigen dingen mee te nemen als je naar vrienden gaat.

Geen berehonger hebben

Zorg ervoor dat je niet teveel honger hebt wanneer er verleidingen op de loer liggen. Het is veel moeilijker om gezondere keuzes te maken wanneer je honger hebt. Wederom geldt: stop wat fruit of een gezonde reep in je tas voor het geval je wel honger krijgt. En zorg er ook voor dat je genoeg gedurende de dag eet. Krijg je vaak om 4 uur ineens mega trek, kijk dan of je wat meer voedzamere dingen aan je ontbijt en lunch kunt toevoegen om dit te voorkomen.

Junkfood is trash

En als je de kans hebt: gooi alle junkfood weg of blijf uit de buurt van de plekken waarvan je weet dat er junkfood is. Het is veel gemakkelijker om gezondere keuzes te maken als de verleidingen niet in je buurt zijn.

Drink water

Dit gebeurt er bij mij ook vaak: ik krijg trek in lekkere, zoete dingen terwijl ik eigenlijk gewoon dorst heb. Zorg er dus voor dat je genoeg water drinkt en je dorst niet voor een graai in de snoepkast ziet.

Blijf er echt bij uit de buurt

Ik zei al dat het beste is om bij verleidingen uit de buurt te blijven. Merk je dat je toch megaveel zin krijgt in iets wat je eigenlijk liever niet eet? Of je het nu thuis hebt liggen of dat je in staat bent om naar de supermarkt te gaan om daar wat ijs en chocolade te kopen (trust me, we all have done it), houdt in plaats daarvan even pas op de plaats. Haal bewust even diep adem en ga in plaats van te eten een wandeling maken, ga lekker dansen op leuke muziek of bel die vriendin van je even op.

Plan je maaltijden

Een andere manier die ik vaak toepas is door mijn maaltijden te plannen. Hierdoor weet ik wat voor voedzame en heerlijke maaltijden ik ga eten en grijp ik minder snel naar iets anders. En gaat de planning niet zoals gepland? Ook geen nood aan de man!

Voorkom stress en krijg genoeg slaap

Veel stress en slaapgebrek leidt tot fluctuaties in je hormonen zoals je cortisol wat leidt dat voornamelijk vrouwen meer calorieën eten dan ze nodig hebben welke weer opgeslagen worden als vet in je buik. Daarnaast eet je niet alleen meer, je maakt ook sneller ongezondere keuzes. Zorg er dus voor dat je genoeg slaapt en doe bijvoorbeeld aan meditatie om ervoor te zorgen dat je minder stress ervaart.

Nieuwsbrief





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.