hongergevoel

Hoe te leren vertrouwen op je hongergevoel?

In een wereld waar iedereen maar lijkt te diëten, af te vallen om vervolgens die verloren kilootjes weer aan te komen, zou er toch iets moeten zijn wat wel werkt en fijn is? Dat intuïtief eten en leren vertrouwen op je hongergevoel. Maar hoe doe je dat nu?


Stop met diëten

Allereerst is het belangrijk om te stoppen met diëten. Als diëten had gewerkt, dan waren we allemaal wel dun en blijvend dun toch? Helaas is dat minder waar. Ik weet nog dat ik mijn calorieën zat te tellen en maaltijdplannen aan het volgen was alsof mijn leven ervan af hing. Hoe goed ik ook mijn best deed, ik viel niet af en sterker nog: ik voelde me er ook slechter en moedelozer door. En het belangrijkste: dit houd je ook niet je hele leven vol. Beter is het dan om een levensstijl te vinden die je echt bij je past.

Luister naar je gevoel

Dit is erg moeilijk en iets waar je jezelf op moet leren trainen. De vasthoudendheid van een maaltijdplan of je maaltijden invoeren in MyFitnessPal geeft een soort van stok achter de deur en nu moet je ineens naar je gevoel luisteren. Hoe dan?! Ik was bang om veel te veel te gaan eten en alles wat los en vast zit te eten. To be honest, dat heb ik ook weleens gedaan, maar het is zoveel bevrijdender om te kunnen eten wat je wilt. Als je uit een leefstijl van diëten volgen komt, moet je je wel de tijd geven om hieraan te wennen. Ja, het kan best even wennen zijn om zelf de controle in eigen handen te nemen en is het grijpen naar een stuk chocolade groot. Maar je lichaam kan zelf mega goed aangeven waar ze behoefte aan heeft. Zo heb ik de ene keer zin in hartig, de andere keer in zout en zoet en heb ik de ene dag ook meer honger dan andere dagen.

Eet meer mindful

Vind je dat luisteren naar je gevoel nog lastig in het begin? Dat snap ik! Mij hielp het heel erg om bewust mijn maaltijden te eten. Langzaam, goed kauwen en ook echt met het eten bezig te zijn. Wees je bewust van elke hap die je in je mond steekt en geniet er ook echt van. Doordat je langzamer eet, komt het signaal dat aan je hersenen wordt gegeven dat je vol zit ook beter en sneller bij je terug.

Hoeveel honger heb ik?

Vraag je bij elke maaltijd die je wilt nuttigen af hoeveel honger je hebt. Heb je wel echt honger genoeg om een maaltijd te eten of heb je misschien gewoon dorst? Of ga je eten omdat het toevallig half 1 is en dat lunchtijd betekent? Of ben je gestresst, moe, blij, boos en wil je daarom gewoon eten? Door even bewust stil te staan bij hoeveel honger je nu eigenlijk hebt, waarom en hoe je je voelt, is het veel gemakkelijker om een beslissing te maken over wat en hoeveel je gaat eten. Dit is de eerste en beste stap naar intuïtief eten.

Wat wil je nu echt eten?

Hoe meer je intuïtief gaat eten en je naar je lichaam luistert, hoe meer het aangeeft waar het behoefte aan heeft. Ik vond dat echt wel eng in het begin. Als je wilt eten, dan zul je vaak merken dat gezond eten meer voor je lijf doet dan fastfood en zul je daar op natuurlijke wijze vaker voor kiezen. Maar heb je nu echt een keertje zin in wat zoets of die hamburger? Verbied hem dan ook niet, want uiteindelijk crave je daarna en wil je hem alsnog eten wat leidt tot overeten en bingen. Beter is het dan om te luisteren naar wat je echt wilt.

Neem een nieuwe politieagent aan

Nieuwe job much? Nee, maar waarschijnlijk herken je wel het feit dat je zelf een politieagent aan het spelen bent wanneer je intuïtief gaat eten. Een salade voor lunch? Yay me! Een pot Ben & Jerry’s naar binnen werken na je avondeten, not so much. In de afgelopen jaren heb je jezelf zoveel dieetregels opgelegd dat deze nu nog steeds door je hoofd spoken. Zolang jij over het algemeen gezonde en bewuste keuzes maakt, is het echt geen probleem als jij een keertje met je goede vrienden Ben & Jerry op stap gaat. Sterker nog, geniet er met volle teugen van!

Wat ik met dit artikel probeer te vertellen is geniet en leer te vertrouwen op je lichaam, want deze geeft meer aan dan je denkt als je er maar naar luistert. Doordat ik meer op gevoel ben gaan eten, kan ik de ene dag veel en zoet eten en heb ik de andere dag minder honger en juist meer behoefte aan groenten. Ik maak vaak bewustere en gezondere keuzes omdat ik weet dat ik veel energie ervan ga krijgen en ik overeet ook minder snel. Hoewel dat stukje 80% chocolade of ergens lekker veel honing overheen doen me ook goed doet smaken. Zolang je jezelf tijd geeft en gunt om uit die dieetcultuur te stappen en te luisteren naar je hongergevoel, is dat het beste wat je kunt doen. Oh en: misschien eet ik nu meer dan dat ik at toen ik nog aan het diëten was, maar ben ik aangekomen, no way! Hoe mooi is dat?!

Nieuwsbrief





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.