omgaan-met-kritiek

Hoe om te gaan met kritiek?

Kritiek is iets waar iedereen mee te dealen heeft maar wat vaak moeilijk is om mee om te gaan. Met deze tips leer je beter met kritiek om te gaan.

Kritiek is een mening van een ander geuit over jouw karakter dan wel je doen en laten. Kritiek kan positief en opbouwend zijn zodat je er iets van kunt leren of negatief, wat kan voelen als een aanval. Omdat het ook nog eens gaat over de mening van een ander, blijft de vraag: in hoeverre moet je je er iets van aantrekken en er wakker van liggen? Als je net als ik sowieso snel waarde hecht aan de mening van anderen en het persoonlijk aantrekt, zullen deze tips je zeker helpen. 

1. Luister goed

Je weet nu dat er een verschil bestaat tussen positieve en negatieve kritiek. Het lastige is om hier het onderscheid in te maken. En dat heeft vooral te maken met het feit dat mensen opbouwende kritiek alsnog op een negatieve, neerbuigende toon aan je kunnen communiceren. Dat zorgt er weer voor dat jij in de defens gaat en aanvallend gaat reageren. Luister dus goed naar wat diegene zegt, niet hoe hij het zegt. Als het opbouwend is en iets is waar je wat mee kan, neem het dan in je op. Gaat het bijvoorbeeld om iets waar je niets aan kunt doen en niet jouw schuld is, laat het dan gaan

kritiek-positief-opvatten

2. Vraag door

Okee, je hebt nu opbouwende kritiek gehad. Ga voor jezelf na of die kritiek terecht is. Had je echt er meer aan kunnen doen of heb je alles gedaan wat je kon? Vraag aan die persoon wat je anders had kunnen doen. Juist door te communiceren leer je wat je een volgende keer anders kunt doen en waardeer je daarmee ook meteen de mening van een ander. Door door te vragen, kom je erachter waar het probleem van die ander zit en daar kun je speerpunten uit halen. Dat het nu niet goed is gegaan, wil niet zeggen dat je het de volgende keer ook weer fout moet gaan doen. Neem kritiek op als waardevol en om te groeien en je te ontwikkelen als persoon.

3. Neem het niet persoonlijk op

Wat de meeste vrouwen doen, inclusief moi, is kritiek meteen persoonlijk opnemen. Alsof het een aanval is op jezelf als persoon en wat je vervolgens teveel gaat overdenken wat tot de meest afschuwelijke en niet realistische situaties leidt. Als iemand kritiek heeft op jouw kookkunsten, wil dat niet zeggen dat het een persoonlijke aanval is op jou als persoon. Het wil zeggen dat je misschien niet zo goed bent in koken, maar dat dat niet betekent dat je een minder of slecht persoon bent. Of wellicht heb je die avond wat minder gekookt. Of houdt die persoon gewoon van ander eten dan dat jij graag kookt. 

4. Laat het los

Voor mij werkt het naast het bespreken met de persoon zelf om misverstanden uit de weg te gaan, ook om even alles te vertellen aan een ander persoon. Eentje die me helpt alles te relativeren en die zegt dat ik het los moet laten. Of ik zoek lekker veel afleiding of ga lekker onstpannen om mezelf op andere gedachten te brengen. Ook kan het nog zo zijn dat die persoon zijn eigen frustraties op jou uit omdat hijzelf niet zo lekker in zijn vel zit of chagrijnig is. Dan heb je al helemaal niets om je druk over te maken ;).

tips-tegen-kritiek

5. Denk, dan spreek

Sommige mensen hebben eerst de tijd nodig om de kritiek te verwerken en te besluiten of ze vinden of die kritiek terecht is of niet. Of ze hebben de behoefte om meteen in de aanval te gaan en heftiger te reageren dan ze uiteindelijk willen. Wacht in dat geval even met reageren en kom er later op terug wanneer je kalmer bent en de kritiek wat duidelijker voor ogen hebt. Dan kunnen jullie ook beter met elkaar communiceren en kan jij het beter relativeren.

6. Wees positief

Word niet neerslachtig wanneer je kritiek krijgt, maar blijf positief en blijf glimlachen. Door te lachen ontspan je meer en geef je ook aan dat die andere persoon het ook op een rustigere manier kan overbrengen. En door elke keer positief te blijven, trek je ook andere positieve mensen aan die je ook oprecht willen helpen.

Hoe ga jij zelf om met kritiek?



SET YOUR HIGHLY CHARGED GOALS TRAINING

Never going back to square 1 or realising that you haven't many of your goals.
Feel motivated, confident and excited to set, plan & achieve all your health & happiness goals.

Enrol in my FREE 5 DAY training (JAN 11-15)
and make 2021 the year where you do follow through on your goals
!


* indicates required

3 comments

  1. Marion

    Kritiek komt altijd “binnen”en ik vind het dan ook niet makkelijk om ermee om te gaan. Ik probeer mijzelf een spiegel voor te houden en zeg tegen mijzelf dat ik het los moet laten.
    Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

    1. Miss Craftsy

      Dat is zeker waar Marion en ik ervaar exact hetzelfde. Ik denk dat de ervaring het uiteindelijk ook iets makkelijker maakt

Leave a Reply

Your email address will not be published.