assertiever worden

Hoe kun je assertiever worden?

Kan jij altijd zeggen wat je op je hart hebt, helemaal als het op de werkvloer aankomt? Of ben je geneigd om je mond te houden. Wat betekent assertiviteit en hoe kun je assertiever worden?

Wat is assertiviteit?

Assertief zijn betekent dat je direct bent over de behoeftes die je hebt, wilt, voelt of gelooft en dit communiceert door op een respectvolle manier rekening te houden met anderen. Door assertiever te zijn kan je conflicten voorkomen, bouw je aan je zelfvertrouwen en kun je relaties versterken. Zeg je helemaal niet wat je op je hart hebt dan ben je passief. Zeg je echter alles zomaar maar zonder rekening te houden met anderen? Dan ben je agressief en kun je andermans gevoelens kwetsen. De middenweg is in dit geval de beste weg.

Hoe assertief ben ik?

Het komt verrassend veel voor dat mensen op de werkvloer niet zo assertief zijn. Vaak zijn ze bang om niet aardig gevonden te worden door collega’s of wellicht afgestraft te worden, gezien worden als minder of welke reden dan ook door hun managers en bazen. En dat is jammer, want het is zo’n mooie eigenschap! Wil jij weten hoe assertief jij bent? Check dan in welke van de volgende situaties jij je herkent:

  • Ik voel me vaak een slachtoffer van situaties die om me heen gebeuren.
  • Ik haal uit naar anderen als ik me verdrietig voel of wanneer ik vind dat ik niet eerlijk word behandeld.
  • Ik communiceer vaak met: jij maakt me…
  • Ik vind het moeilijk om te zeggen dat ik geen gelijk heb.
  • Ik overbelast mezelf vaak door niet genoeg nee te zeggen
  • Ik ben te kritisch naar anderen en naar mezelf
  • Ik gebruik vaak extreme termen als nooit en altijd als ik praat over het gedrag van iemand anders.
  • Ik ga confrontaties kosten wat het kost uit de weg

Kan jij bij veel van deze situaties ja zeggen? Dan lijkt het erop dat assertiviteit iets is waaraan je kunt werken. Naast dat ik hierna gaan induiken op hoe je assertiever kunt zijn, hierbij ook nog een volgende vraag: welke acties kan jij nemen om te shiften naar een andere denk en doe wijze? Bijvoorbeeld, wat kan jij doe om minder kritisch naar jezelf en anderen te zijn?

Een 3 stappenplan naar assertiever worden

Om wat assertiever te worden en dit gedrag te bevorderen, stel ik je graag voor aan dit 3 stappen plan:
1. Vat de feiten van een situatie samen
2. Uit je gevoelens en gedachten
3. Maak heel duidelijk wat je wilt en je behoeften zijn, inclusief de voordelen voor de ander

Een voorbeeld uit de praktijk

Stel dat je samenwerkt met een collega of studiegenoot aan een project waar een deadline aan vast zit. Maar de persoon waarmee jij samenwerkt haalt al vaker deadlines niet, zo ook dit keer heeft hij zijn deel niet af en jij bent degene die mede op haar kop krijgt. Je merkt dat je boos wordt en wilt uitvallen tegen je collega. In plaats daarvan probeer je assertief te zijn en dit stappenplan te volgen.

Je gaat met je collega zitten en stelt de feiten op door te zeggen dat het project een bepaalde deadline heeft waarbij afgesproken is dat hij deze dingen op die datum zou inleveren. Nu is het een week later, is het nog steeds niet ingeleverd en hebben we een probleem dat én het project niet af is en de manager erg boos is geworden.

Daarna uit je je gevoelens en gedachten met de ik boodschap: doordat de deadline nu niet gehaald is en we een standje van de manager hebben gekregen, krijg ik daar een gestresst gevoel van. Het maakt me zorgen dat we het project niet op tijd hebben kunnen inleveren zoals afgesproken en het maakt dat ik me minder prettig voelt bij met onze samenwerking en dat vind ik jammer.

Tenslotte geef je aan wat jij denkt dat een goede oplossing is: in de toekomst kunnen we praten over hoe lang jij denkt nodig te hebben om een project af te kunnen ronden. Ik denk dat het goed is om jezelf meer tijd te geven, zodat je een volgende keer wel de deadline haalt, wat zorgt voor een meer relaxed gevoel voor ons beiden en een tevreden manager. En mocht je het dan alsnog eerder af hebben, dan is het alleen maar heel mooi meegenomen.

Weerstand wanneer je assertief bent

Natuurlijk, en daar ben ik ook altijd bang voor, kan er weerstand ontstaan van de persoon die je aanspreekt. Niemand vind het tenslotte leuk om kritiek te krijgen. Wat je dan het beste kunt doen is bij je belangrijkste verbetering blijven. Als je collega zegt dat hij de deadline niet heeft gemaakt en dat deze onrealistisch is, dan kan je bijvoorbeeld zeggen dat dit van tevoren besproken is en dat hij meer tijd had moeten inplannen om aan het project te werken. Of dat hij meer tijd had moeten besteden aan het project en als dit niet lukte, hij eerder aan de bel had kunnen trekken door het met de manager en jou te bespreken. Makkelijk? Nee. Noodzakelijk? Jazeker! Nog een extra tip: als je heel persoonlijk bent, oprecht vanuit je hart spreekt en rekening houdt met andermans gevoelens, dan is de kans redelijk klein dat iemand weerstand gaat bieden. En doen ze het toch, dan heb jij in elk geval je best gedaan en ligt de ontwikkeling bij de ander.

8 extra tips om assertiever te worden

  • Maak de beslissing om elke dag ergens assertief over te zijn
  • Heb als doel om zo open en eerlijk mogelijk te communiceren
  • Luister op een actieve manier zo echt te horen wat de ander zegt en voelt
  • Agree to disagree, je hoeft namelijk niet altijd het met elkaar eens te zijn, maar het is wel belangrijk om andermans punt te begrijpen
  • Laat mensen zich niet schuldig voelen, dus zeg geen beschuldigende dingen, maar wees eerlijk en open
  • Blijf kalm en wees geduldig
  • Gebruik de ik-vorm wanneer je je boodschap deelt
  • Denk probleemoplossend, hoe kan jij en de ander voor een oplossing van het probleem zorgen in plaats van dat het een conflict is?

Wat gaat jou eerste stap worden om wat assertiever te worden? Denk er eens over na en deel jouw eerste stap in de comments!

Nieuwsbrief





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.