verzadigd gevoel

Altijd maar honger na het eten en kun je wel 10 borden met eten op en nog steeds blijven door eten? Hoe kan het dat je maar niet verzadigd raakt na het eten en wat kan je doen om wel een verzadigd gevoel te krijgen?

Nooit een verzadigd gevoel hebben

Eet totdat je verzadigd bent en je zult nooit overeten of zoveel eten dat je aankomt. Hier zit een kern van waarheid in, maar er zit wel een belangrijke zij noot aan. Want hoe kan het dat je wel 3 hamburgers op kan en nog een ijsje toe, maar wanneer je 3 volle borden met alleen groenten voor je neus hebt, misschien niet eens 1 bord op kan? Ik denk dat je het met me eens kan zijn dat je bij optie 1 veel meer binnen krijgt dan je nodig hebt wat tot overgewicht kan leiden. En wellicht eet je ook meer dan je verzadigingsgevoel waardoor je ongemerkt overeet. Hoe kan dat nou?

Voeding zonder voedingsstoffen

Allereerst zitten hamburgers en meer van hetzelfde soort eten vol met suikers en ongezonde vetten. Calorieën die niets voor ons lichaam doen en waar weinig vitaminen en mineralen in zitten. Ons lichaam wil meer eten omdat het gewoonweg niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Je eet, maar omdat je stofwisseling geen voedingsstoffen uit die hamburger kan halen, geeft het een signaal naar je hersenen dat je nog meer moet eten want je lichaam heeft die voedingsstoffen wel nodig. Hierdoor is je maag veel minder verzadigd en moet je meer calorieën eten om een verzadigd gevoel te krijgen.

500 calorieën in beeld

Om het even in een beter licht te zetten. Wanneer je 500 calorieën aan alleen olie eet, is je maag voor ongeveer 1/4 verzadigd en zal je nog veel honger hebben. Wanneer je 500 calorieën aan verwerkt en vettig eten eet, zal je maag maar voor de helft verzadigd zijn. Wanneer je echter 500 calorieën aan fruit en groenten eet, is je hele maag optimaal verzadigd. En 500 calorieën aan fruit en groenten is ook nog eens veel meer dan verwerkt eten, dus je kunt nog meer eten ook!

Leer vertrouwen op je eigen lichaam

Kort gezegd kun je zeggen dat wanneer je voornamelijk een leefstijl basis hebt van groenten en fruit je net zoveel hiervan kunt eten totdat je lichaam zegt “hee ik zit vol, stop met eten”. Vooral met het eten van groenten geeft je lichaam dit heel goed aan. Het kan even duren voordat je lijf gewend is aan de switch van meer groenten, waardoor je leptine levels (die je hongersignaal aangeven) in het begin niet optimaal kunnen werken. Maar wanneer dit geoptimaliseerd is, kan je veel beter op je lichaam vertrouwen en voelen wanneer jij genoeg hebt gegeten. Hoe tof en natuurlijk is dat?! Daarom hoef je nooit meer calorieën te tellen, maar gewoon een bord vol groenten en fruit op te scheppen en er net zoveel van te eten totdat je genoeg hebt. Hiermee creëer je een gezonde manier van eten en eet je net zoveel als jouw lichaam nodig heeft zonder ervan aan te komen. Het kan dus zomaar zijn dat je meer gaat eten en al helemaal qua volume. Je kan zomaar echt een heel bord volop groenten eten, terwijl je eerder misschien gewend was om maar de helft van je bord op te eten omdat je al aan je calorieën tax zat. Een bord dat bestond uit verwerkt eten, vlees en zuivel die veel hoger in ongezonde calorieën zitten en waarmee je minder snel een verzadigd gevoel krijgt.

Een verzadigd gevoel met plantaardig eten

En sterker nog: met deze gezonde levensstijl zal je langzaam ook je natuurlijke gewicht bereiken. Des te meer je kies voor whole based en plantaardig eten dat gezond is voor ons, des te meer het natuurlijke mechanisme van ons lichaam controle heeft over jouw gewicht en het op natuurlijke wijze een gezond gewicht zal bereiken. Wil je bijvoorbeeld graag afvallen, dan kan je beginnen door een maaltijd te plannen met voeding dat een lage calorie verzadiging heeft. Zo bereik je een calorie verzadiging bij fruit van ongeveer 200 tot 400 calorieën per pond, terwijl dit bij havermout ongeveer 400 tot 500 calorieën per pond is. Dit betekent dus dat je bij een pond fruit meer verzadigd bent maar minder calorieën binnen krijgt dan bij havermout. En bij een snee brood is deze verzadiging nog minder dan bij havermout omdat dit een meer verwerkt product is dan havermout. Door je maaltijd met fruit en groenten te starten zul je zien dat je sneller je verzadigingsgevoel hebt bereikt en minder verwerkt eten nodig hebt om dit gevoel te bereiken. Dat betekent meer gezonde voeding en minder calorieën waardoor je op een natuurlijke manier afvalt. Hoe ideaal is dat?!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.