zo kom je in een flow

Hoe kom je in een flow?

In een flow zijn, wat een heerlijk gevoel is dat! Maar hoe kom je nu in deze staat? Dit zijn mijn tips.

Hoe raak jij in een flow?

Eerder schreef ik al over hoe in een flow zijn instantly voor meer geluk zorgt. De voordelen hiervan moge dus duidelijk zijn. Maar hoe kom je nu in deze staat? Je korte antwoord: doen waar je van houdt. Mocht je dat alsnog lastig vinden, dan kan het helpen om je flow profiel te vinden via deze Flow Profile quiz. Enkele van deze profielen zijn:

Flow profiel: Hard Charger

Je houdt van avontuurlijke sporten zoals skiën, snowboarden, surfen, skydiving, mountain biking, MMA, rotsklimmen, racen, painballen, kortom zoveel mogelijk intensiteit. Je houdt van off the beaten path reizen en je bent minder geïnteresseerd in reisschema’s dan in een onderdompeling van een cultuur.

Flow profiel: Flow Goer

Jouw activiteiten kunnen dingen zijn als meditatie, yoga, retreats, estatisch dansen en andere activiteiten die met je ziel te maken hebben.

Flow profiel: Deep Thinker

Jouw staat is vaak gerelateerd met activiteiten waar je weer van oplaadt zoals wandelen, tuinieren, een instrument bespelen en reflecteren.

17 triggers om in een flow te komen

Triggers zijn bepaalde condities die het mogelijk maken om sneller in deze staat te komen en ze zijn onder te verdelen in 4 types: fysiek, omgeving, sociaal en creatief.

  1. Intense concentratie: je bent helemaal alleen geconcentreerd op een taak waar je je volledige aandacht aan geeft.
  2. Een duidelijk doel: wanneer je een duidelijk doel hebt helpt die je brein om meer gefocust te blijven op het nu en actie te ondernemen in plaats van je af te vragen wat de volgende stap gaat zijn.
  3. Direct feedback: het geeft je meteen een goed beeld van wat je beter kunt doen.
  4. Een goede ratio tussen uitdaging en vaardigheden: wanneer de taken te moeilijk zijn kun je je overweldigd voelen, maar zijn ze te makkelijk dan is het saai.
  5. Hoge vorm van spanning: je bent vaak meer geconcentreerd en gefocust wanneer je spanning ervaart in je omgeving. Als je bang bent voor presenteren of het benaderen van een bepaald persoon, kun je meer in een flow komen om het resultaat te behalen.
  6. Een nieuwe omgeving: wanneer je in een nieuwe, dynamische, complexe of onvoorspelbare situatie of omgeving bent, dan vraagt dit veel meer aandacht van je.
  7. Lichamelijke inspanning: je bent je totaal bewust van de lichamelijk inspanning die je voor een bepaalde activiteit verzet en hoe dit bijdraagt aan de controle die je hebt om een doel te bereiken. Zo kan hardlopen bijvoorbeeld erg bijdragen.
  8. Goede communicatie: geef aandacht en bouw op wat anderen bijdragen aan een discussie. Dit houdt ook in dat je actief luistert naar de ander en je volledig focust op wat de ander zegt.
  9. Creativiteit: alles begint met een goed idee en als je ja zegt tegen dat idee en ermee aan de slag gaat, kom je in een creatief proces dat flow stimuleert.

Opdracht om flow te stimuleren

Wat doe jij het liefst en wat ben je aan het doen als je merkt dat er zomaar uren voorbij gaat of dat je niet doorhebt wat er om je heen gebeurt? Schrijf die activiteit op en bekijk of je kan achterhalen wat het is dat je in een staat van flow brengt. Op die manier zou je het bij een activiteit waarbij je niet zo snel in deze staat komt of je weerstand ontdekt, jouw techniek kunnen toepassen om zo toch die activiteit te kunnen verrichten.

Nieuwsbrief





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.