goede gewoontes aanleren

Hoe je goede gewoontes aanleert (en slechte afleert)

Hoe doe je dat nu, goede gewoontes aanleren die ook blijven? En sterker nog: hoe leer je die slechte gewoontes nu af? Dit zijn mijn tips:

Een van mijn slechte gewoontes die nu heel erg opspeelt is het feit dat ik teveel suiker, koolhydraten en crap in mijn lichaam stop. De bekende suikerverslaving, dat is waar ik last van heb. En de zoetekauw in mij vindt het heel erg moeilijk om niet telkens naar die lekkere zoete dingen te grijpen. Of het nu om chocolade, ijs of zelfs fruit gaat, ik eet het maar al te graag, helemaal als ik me niet zo helemaal lekker voel. Het grappige is dat dat ik me juist helemaal niet lekker voel door al deze crap en me zelfs heel erg moe voel en last heb van hoofdpijn en buikpijn. En toch blijf ik er maar voor kiezen om suikerhoudende dingen te eten. Hoe heb ik er nu voor gezorgd dat ik deze slechte gewoonte afleer en en omzet tot een goede gewoonte?

Elimineer de dingen die een slechte gewoonte voeden

Als ik telkens slecht eten in mijn mond stop, hoe kan ik dat dan het gemakkelijkste voorkomen? Door dit eten ten eerste niet in mijn hand te stoppen. Voor mij is dit het gemakkelijkste om thuis te doen en geen eten dat ik liever niet wil eten in mijn koelkast en keukenkastjes te hebben. Als iets er niet is, dan kan ik het ook niet eten. En wil je bijvoorbeeld niet meer roken? Zorg er dan voor dat je geen sigaretten meer koopt. En wil je graag een opgeruimd huis? Kies er dan bijvoorbeeld voor om opbergdozen te kopen zodat je al je spullen geordend op kunt ruimen.

Doordat ik geen eten meer in huis hebt dat me geen goed doet, word ik gedwongen om dingen te eten die dat wel doen en daardoor is het voor mij gemakkelijker geworden om nee te zeggen tegen suiker, ook buitenshuis en is mijn craving afgenomen. 

Zorg voor stappen die een slechte gewoonte belemmeren

Zoals ik al zei zorg ik er persoonlijk voor dat ik geen slecht eten in huis haal om te voorkomen dat ik terug val in mijn slechte gewoonte. En woon je samen met anderen die wel graag deze dingen blijven eten? Misschien kan je proberen om dit eten op een plek te leggen waar jij niet bij kunt of om je huisgenoten te vragen om dit op een plek te leggen waarvan jij niet weet waar het is. Zo zijn er verschillende dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je terugvalt in je slechte gewoonte. Ben jij een binge watcher en kan je ‘s avonds uren voor de televisie spenderen? Trek dan de stekker uit je televisie. Is social media een verslaving voor je? Kijk of je een timer op je social media kunt zetten zodat je niet verleid wordt om teveel op je social media te zitten. 

Denk eens goed na over jouw slechte gewoonte waar je vanaf wilt en hoe je die kan doorbreken. Welke kleine stapjes kan jij zetten die ervoor zorgen dat je niet terugvalt in je slechte gewoonte? Wat kan jij doen om ervoor te zorgen dat het uitvoeren van deze slechte gewoonte net iets minder gemakkelijk maakt?

Zorg voor stappen die goede gewoontes stimuleren

Andersom kan het natuurlijk ook. In plaats van dat je je focust op de slechte gewoonte, kan je ook een positieve attitude aannemen en je focussen op de goede gewoonte die je graag wilt bereiken. Welke kleine stapjes kan je bedenken om deze gewoonte te stimuleren zodat dit een onderdeel van je leven gaat worden? 

Dit zijn een paar van de dingen die ik bijvoorbeeld doe om goede gewoontes te stimuleren. Ik lees erg graag, maar door mijn drukke leven schiet dat er weleens bij in. Ik heb daarom altijd een boek op mijn nachtkastje liggen zodat ik er elke avond aan herinnert wordt dat ik graag wil lezen en het ook ga doen. Sporten is ook belangrijk voor mij, maar als ik een lange to do lijst of het bekende ‘ik heb geen zin om te sporten’ dilemma heb, dan sla ik een les vaak over. Daarom zorg ik ervoor dat mijn sportkleding en schoenen naast mijn bed klaarligt, of dat ik het meeneem naar school of werk zodat ik er niet meer onderuit kom. In plaats van dat ik mijn social media apps direct op mijn startscherm heb, heb ik ervoor gekozen om een mediatieapp en een financiën app direct te zien, zodat ik gestimuleerd wordt om deze apps vaker te gebruiken. En gerelateerd aan het eten vind ik het fijn om te meal preppen en een schaal met fruit in het zicht te hebben zodat ik vaker voor gezond eten kies.

Zet het zwart op wit

Iets wat mij vaak helpt als ik struggle met mijn slechte maar ook goede gewoontes is door het op te schrijven. Op papier welteverstaan. Hierdoor ben je mindful bezig en is de kans dat je een gewoonte af- of aanleert met 60% vergroot. Zet dus duidelijk op papier van welke gewoonte je af wilt en welke gewoonte je graag wilt aanleren. Daarna ga je bedenken hoe je dit gaat bereiken. Denk aan de kleine stapjes die je gaat zetten, hangt er een tijdslimiet aan vast en hoe je jezelf gaat belonen als het is gelukt. Dit stimuleert namelijk nog eens extra!

Andere voordelen van dingen opschrijven is dat je het gemakkelijk kunt overlezen en er regelmatig naar kunt terugkeren zodat je on top of mind blijft bij het behalen of afleren van deze gewoonte. Iets wat ook heel krachtig is zijn affirmaties. Stel op een positieve wijze op dat wat je wilt bereiken en lees het elke dag (meerdere keren) hardop op. Zo trek je je doel letterlijk naar je toe. 

Mijn strategieën om gewoontes aan en af te leren

Als ik merk dat ik terug van in een slechte gewoonte, stop ik mezelf. Soms roep ik letterlijk stop om even een adempauze te nemen en mezelf een halt toe te roepen om het feit dat ik niet verder wil gaan met mijn slechte gewoonte. Daarna probeer ik om mezelf af te leiden of om iets anders te verzinnen om niet verder te gaan met mijn slechte gewoonte. Dat kan bijvoorbeeld door een stapje te nemen van de goede gewoonte die ik juist wil aanleren. Dat ik in plaats van de vriezer induik voor ijs, een banaan uit de fruitmand pak. Ook probeer ik te beseffen dat dit een proces is. Dat ik niet elke keer kan slagen en dat het tijd kost om van een slechte gewoonte af te komen. Ik probeer daarom ook lief te zijn voor mezelf en te geloven dat het me gaat lukken.

Goede gewoontes probeer ik mezelf aan te leren door mezelf te blijven stimuleren ze te doen. Dat kan dus door dingen op een tactische plek neer te leggen zodat ik eraan herinner wordt. Of door affirmaties te blijven zeggen en mijn doelen te lezen zodat ik gestimuleerd wordt om aan mijn gewoontes te blijven werken. En natuurlijk door mezelf te belonen als iets wel gelukt is. En misschien wel het krachtigste van allemaal: door oprecht trots te zijn als ik iets bereikt heb en dit ook echt tegen mezelf, hardop, te zeggen. Het gevoel dat je dat geeft is onbetaalbaar!

Wat zijn jouw tactieken om goede gewoontes aan te leren en om van slechte gewoontes af te komen?

Join the LTE Newsletter!

Do you want to live your best life yet and work on that every single day? Let me help you! Subscribe to my newsletter and receive actionable & inspiring steps to reach your highest potential.



Leave a Reply

Your email address will not be published.